Blog

Black Friday în eCommerce: 13 idei care îți vor tripla vânzările în magazinul online

Cosmin Daraban • 22 octombrie 2020

Partenerii noștri de la platforma eCommerce Gomag ți-au pregătit un material de căpătâi pentru un Black Friday online profitabil din toate punctele de vedere.

Așa că te invităm să descoperi 13 idei pentru o vineri 13 a vânzărilor peste așteptări.

… indiferent dacă decizi să organizezi Black Friday 2020 odată cu cel mai mare retailer online din România, sau mai târziu. Sau mai devreme. Tu decizi.

Vezi principalele idei ale acestui articol:

Black Friday eCommerce – 13 idei pentru triplarea vânzărilor

  1. Ai făcut planul de bătaie pentru Black Friday?
  2. Alege produsele vedetă de Black Friday
  3. Campania de marketing Black Friday la nivel macro
  4. Pregătește materialele pentru etapa de teasing
  5. Pregătește materialele pentru etapa de lansare a campaniei
  6. Pregătește etapa post-campanie
  7. Ia-ți site-ul la puricat: bifezi toate punctele din checklist?
  8. Automatizarea – cum îți optimizezi costurile de Black Friday?
  9. Anunță lumea că urmează ceva – Creează așteptări
  10. Ziua cea mare a venit: cum o gestionezi fără să ai probleme cu tensiunea
  11. Metrice, date și alte rapoarte
  12. Cele 10 porunci de Black Friday: greșeli pe care să nu le faci nici în ruptul capului
  13. Ești anti-Black Friday? Nu-i bai, fă o campanie!

Ești pregătit? Hai să vedem cum să îți faci campania de Black Friday în magazinul tău online.

  1. Ai făcut planul de bătaie pentru Black Friday?

Orice pregătire implică automat un plan. De exemplu, te pregătești să ieși în oraș în funcție de unde ai plănuit să mergi, și de condițiile meteorologice.

Sau te pregătești pentru o călătorie în Egipt în funcție de planul în care ai decis pe unde vei umbla, ai analizat ce acte și vaccinuri îți trebuie, care sunt obiceiurile religioase și culturale și așa mai departe.

Dar… înapoi la Black Friday.

Dacă țintești un anumit volum de vânzări, profit, lead-uri noi, înscrieri într-un program, număr de descărcări a aplicației magazinului tău, ai nevoie de un plan de campanie.

Ce include planul de bătaie… de campanie Black Friday în magazinul tău online?

  • Analiza campaniei de anul trecut (dacă există). Ex.:

Ce a funcționat anul trecut sau în anii în care ai mai organizat Black Friday? 

Ce nu a funcționat? 

Ce vrei să repeți anul acesta?

  • Produsele incluse în campanie:

Toate? O parte; care parte? Doar produse vedetă? Ai stocuri suficiente?

  • Analiza competitorilor. Ex.:

Ce semne dau firmele concurente?

Fac BF sau nu? 

Ce au făcut în anii trecuți?

  • Bugetul total – campania de marketing + resurse suplimentare (infrastructură tehnică, angajați sezonieri, tool-uri, ambalaje, stocuri etc.)
  • Calendar general – Stabilește durata campaniei tale – doar 1 zi, tot weekendul? Continui Black Friday cu o campanie de reduceri timp de 1 săptămână?
  • Campania de marketing – vorbim pe larg despre ea, mai jos

Deschide un document nou în Excel sau în Google Drive și notează-ți toate aceste detalii acestea.

Oricât de plictisitor ar părea, să le ai pe toate organizate sub ochi va fi mană cerească.

  1. Alege produsele vedetă de Black Friday

Poate vrei să afișezi reduceri valabile pentru toate produsele din site. Și e ok.

Însă ai nevoie de câteva produse vedetă / locomotivă sau oricum altfel vrei să le numești. Practic, ai nevoie de câteva produse cu 100% sex appeal.

Exact, să fie cumpărate primele și să atragă atenție și click-uri spre magazinul tău, pentru alte produse și alte cumpărături.

Ce tip de produse pot fi vedetele Black Friday în magazinul tău online?

  • Produsele cu stoc limitat
  • Produse în ediție limitată
  • Produsele best seller (targetate pentru clienții noi)
  • Produsele noi din catalog (targetate pentru clienții fideli)

Apoi, depinde și de procentul discount-ului. Produsele cu cea mai mare reducere se vor vinde primele.

Pont!

Gândește-te să îți structurezi landing page-ul de campanie în funcție de procentul discount-ului. În orice caz, produsele vedetă trebuie să fie afișate PRIMELE în pagină.

  1. Campania de marketing Black Friday la nivel macro

Poți să te ocupi de campania de marketing la nivel intern sau că colaborezi cu o agenție specializată. Sau poate să fie și, și.

Cert e că ai nevoie de o singură direcție, indiferent cine se ocupă și ce canale folosești. Să ai un mesaj unitar și materiale grafice pe aceeași culoare, același stil etc.

Cum organizezi campania de marketing?

  • Obiectivul principal și obiectivele secundare;
  • Audiențele pe care le vei targeta – inclusiv împărțite în segmente;
  • Bugetul disponibil – împărțit în funcție de canale și tactici folosite;
  • Calendarul de campanie. Ex.:

Când începe etapa de teasing (prelansare campanie) și cât durează? 

La ce oră e startul reducerilor? 

Cât durează Black Friday? 

Când se face postarea de start pe Facebook? 

Când dai drumul campaniilor de reclamă?

  • Canale de promovare a campaniei – site, reclame search, Shopping Ads, Display Ads, reclame Social Media, email marketing, afiliați, postări organice Social Media?
  • Mesajul principal al campaniei
  • Tactici folosite – de exemplu: secvență email-uri, reclame PPC cu urgentare, postări coduri exclusive pe canalele Social Media, reduceri exclusive în aplicație etc.
  1. Pregătește materialele pentru etapa de teasing

Etapa de teasing are loc înaintea zilei de Black Friday: are rolul de a crea niște așteptări pentru clienții tăi și a-i anunța că faci, într-adevăr, reduceri.

Tu decizi cu cât timp înainte faci teasing. Însă cu cât mai aproape de ziua de Black Friday, cu atât amintirea va fi mai proaspătă în mintea clienților tăi.

Nu mai pierde vremea făcând materialele în ziua în care îți trebuie (când toată lumea e ocupată). Pregătește-le de pe acum:

  • Cataloage și lookbooks pentru produsele care vor fi la reducere – pot fi folosite și pe post de lead magnet, care să atragă noi adrese de email în baza ta cu abonați.
  • Un articol sau mai multe pe blog care anunță că urmează Black Friday în magazin.
  • Un email sau o secvență de email-uri:Ești gata pentru Black Friday?”, ”Adaugă produsele favorite în wishlist”, ”Cum să profiți de cele mai tari oferte Black Friday” etc. De exemplu:
  • Invitații de a descărca aplicația magazinului tău online – pot fi sub forma unui pop-up, a unor postări Social Media, email-uri etc.
  • Invitații de a adăuga produsele preferate în wishlistidem
  • Postări Social Media: ”Pregătim ceva. Ești curios ce?”, Poll sticker în story pe Instagram ”Ce produse îți iei de la noi de Black Friday”:
  • Comunicat de presă în care anunți participarea la Black Friday – mai ales în cazul în care faci ceva special

Cea mai simplă și mai simplă strategie de teasing este pregătirea unui landing page cu formular + un email și, eventual, câteva postări de teasing.

Dacă ai magazinul pe platforma Gomag, folosește modulul Pagini pentru a crea un landing page cu formular. E super simplu de setat.

  1. Pregătește materialele pentru etapa de lansare a campaniei

Acum (sau, mă rog, în această perioadă, înainte să se instaleze agitația de Black Friday) e timpul să pregătești și materialele de care ai nevoie pentru ziua de Black Friday.

Cum ar fi:

  • Landing page-ul de ofertă, cu numărătoare inversă până la finalul zilei de promoții.

În cel mai rău caz, pregătește acest landing page cu cel puțin 4-5 zile înainte de BF. Setează-l să fie afișat ca HOMEPAGE:

Pont!

Marchează produsele vedetă și produsele speciale cu marcaje promoționale. Vezi ce sunt și cum să le setezi din articolul Gomag Marcaje promoționale în magazinul tău Gomag – Cum le folosești?

  • Hello bar – cu un mesaj atrăgător și link spre landing page-ul cu reduceri. Îl activezi imediat ce dai startul reducerilor.
  • Șabloane de email – pregătește cel puțin:

– 1 email de start: ”Am dat startul! Prinde reduceri de până la x%” [Vezi un exemplu mai jos]

– 1 email după-masa: ”Atenție, stocurile scad. Ți-ai luat produsul preferat?

– 1 email seara: ”Cele mai bune oferte ale anului se termină în 3…2…1

– 1 email cu oferte exclusive pentru abonații la email, cu un cod de reducere special

  • Listele de remarketing – în funcție de categoriile vizitate anterior / produse specifice, perioada de când nu au mai cumpărat.
  • Reclamele PPC – pentru că nu vrei să te trezești că nu le poți rula pentru că nu au fost activate.
  • Actualizează feed-urile de produse pentru Google Shopping Ads. Vezi 5 motive pentru care să folosești Shopping Ads.
  • Materialele promo pentru afiliați și parteneri – bannere, coduri de reducere extra etc.
  • Pregătește bannerele pentru Black Friday.
  • Pregătește un exit pop-up – oferă un extra beneficiu sau cere adresa de email; să nu lași utilizatorii să plece fără să obții ceva de la ei.
  • Șabloane pentru postările pe Facebook, Instagram, story etc.:

Extra pont!

  • Asigură-te că vei urgenta decizia de cumpărare – afișează stocurile disponibile și, în special, momentul în care stocurile devin limitate.

De asemenea, folosește cronometre, atât în landing page-ul de ofertă, cât și în paginile de produs cu produse la reducere. Activează timerele folosind platforma Gomag.

  1. Pregătește etapa post-campanie

Mulți utilizatori se folosesc de reducerile de Black Friday pentru a cumpăra cadourile de sărbători. Însă nu toți.

Fidelizează-i și pe unii, și pe ceilalți. Întreține-le pofta de cumpărături și câștigă-le încrederea. Cum?

  • Fă sau actualizează o secvență de email-uri follow up la comandă – mail de mulțumire, mail de cerere recenzie, mail cu sugestii de produse cross-sell etc.
  • Pregătește un Email Bot din Gomag care să meargă la 10 zile după comandă cu recomandări de produse noi.
  • Fă texte pentru reclame de remarketing cu produse similare celor cumpărate.
  • Recuperează coșurile abandonate de Black Friday – pregătește email-uri de recuperare și texte de reclamă pe care le vei activa înainte de ziua cea mare.
  • Activează punctele de fidelitate și un program de loializare a clienților:
  1. Ia-ți site-ul la puricat: bifezi toate punctele din checklist?

Pentru usability:

Ai testat fluxul de comandă și nu există piedici în calea vânzării, începând de la intrarea în site, până în pagina de mulțumire, după comandă.

Site-ul tău se încarcă repede, în mai puțin de 2 secunde.

Stabilește dacă lași live chat în magazin și care este metodologia de răspuns.

Nu ai erori în paginile site-ului (404 nepersonalizat).

Ai dovezi de credibilitate în fiecare pagină a magazinului online.

◯ Verifică pagina de Termeni și condiții, precum și politica de retur a magazinului tău și fă-le cât mai vizibile.

Pentru monitorizare:

◯ Ai codul Facebook Pixel;

◯ Ai codul de Google Ads / Tag Manager și codul Google Search Console;

◯ Ai codul de tracking Google Analytics în magazin;

◯ Ai activat eCommerce Tracking;

◯ Ai setat obiective;

◯ Ai eliminat adresa locală IP;

◯ Ai făcut setările pentru monitorizarea căutărilor în site;

◯ Ai activat alertele personalizate pe email, din Analytics.

  1. Automatizarea – cum îți optimizezi costurile de Black Friday?

Dacă magazinul tău este realizat pe platforma Gomag, ai câteva opțiuni native de automatizare pe care o să le iubești pur și simplu.

Folosește-le. Pregătește setările și șabloanele din timp pentru Black Friday:

  • Email Bot – pentru trimiterea de email-uri după comandă cu recomandări de produse, cross-sell, cerere testimoniale, oferte speciale pentru un grup specific de clienți.
  • Recuperare Cos – cu acest modul poți seta și activa un email pentru recuperarea coșurilor abandonate. De exemplu:
  • Grupuri de clienți – un modul potrivit și pentru B2C, și pentru B2B. Te lasă să segmentezi clienții în funcție de diverse criterii.
  • Merchandiser Bot – mută produse între categorii sau pagini, în funcție de condițiile setate.
  • SMS Bot – exact, poti seta și trimite SMS-uri în mod automat: pentru a anunța startul Black Friday, pentru a confirma comenzi, pentru a trimite coduri exclusive etc.
  • Alerte stoc – trimite automat un email clienților care își doresc să fie notificați în momentul în care un produs indisponibil a revenit în stoc.
  • Puncte de fidelitate – se acordă automat în funcție de valoarea comenzii.
  1. Anunță-i pe oameni că urmează ceva – Creează așteptări

Începând din acest punct, vorbim despre campania de Black Friday. La propriu.

Gata cu pregătirile. În momentul în care ai stabilit că începi teasing-ul, s-a terminat cu distracția și începi să joci la modul serios.

  • Activează landing page-ul de colectare lead-uri, pregătit din timp.
  • Activează hello bar-ul cu link spre landing.
  • Trimite un newsletter către baza ta de date, cu link spre landing page.
  • Activează un pop-up de informare, cu link spre landing page. Sau un pop-up de colectare adrese de email.
  • Fă postări pe conturile tale Social Media.
  • Actualizează link-ul de pe profilul de Instagram, să fie spre landing page-ul de teasing.
  • Dă drumul campaniei de lead gen prin PPC.

… și tot ce ai mai pregătit.

  1. Ziua cea mare a venit: cum o gestionezi fără să ai probleme cu tensiunea
  • Stai cu un ochi pe Google Analytics și vezi cum se mișcă traficul în site-ul tău.
  • Implică-te pe partea de asistență clienți, la împachetare – oriunde e nevoie, chiar dacă de obicei tu nu te ocupi de acele aspecte ale business-ului tău.
  • Folosește reclame Google Ads Dynamic Countdown Ads pentru a afișa timpul rămas până la încheierea promoțiilor.
  • Folosește un script link checker pentru paginile 404 ce va rula odată pe oră toată ziua de Black Friday.
  • Verifică-ți reclamele din când în când, mai ales în raport cu stocurile – nu rula reclame pentru produse cu stocuri epuizate.
  1. Metrice, date și alte rapoarte

Marele avantaj al proprietarilor de magazine online Gomag este varietatea de rapoarte pe care le au la dispoziție, direct în platformă.

După finalul campaniei de Black Friday, este momentul să analizezi:

  • În ce locații ai vândut cel mai bine;
  • Cât au cumpărat clienții noi vs. clienții recurenți;
  • Care sunt produsele fără stoc după BF;
  • Cele cu stoc limitat;
  • Care sunt top produse vândute;
  • Top categorii.

Și ce alte aspecte ale vânzărilor te mai interesează. Uită-te și în celelalte tool-uri de analiză pe care le folosești (Google Analytics, Facebook Insights etc.).

Vezi ce a funcționat și ce nu. Reprezintă informații prețioase pentru campaniile viitoare.

  1. Cele 10 porunci de Black Friday: greșeli pe care să nu le faci nici în ruptul capului
  1. Să nu aștepți până în ultimul moment pentru a-ți pregăti campania de Black Friday.
  2. Să nu faci schimbări majore în site înainte de Black Friday.
  3. Să nu faci A/B testing în perioada campaniei. Rezultatele nu-ți vor folosi la nimic.
  4. Să nu complici lucrurile: reduceri de x% pentru produsul y, dar se transformă în reduceri de z% dacă faci o comandă în valoare de n lei.
  5. Să păstrezi lucrurile simple și pentru clienți, și pentru tine și echipa ta.
  6. Să nu ignori aspectele legate de securitatea site-ului și a conturilor tale Social Media.
  7. Să nu copiezi ce fac concurenții.
  8. Să oferi altceva sau ceva în plus, pentru a fi ușor de diferențiat.
  9. Să nu îți ignori clienții după ce au cumpărat.
  10. Să îți pregătești următoarele campanii pe audiențele de Black Friday.
  1. Ești anti-Black Friday? Nu-i bai, fă o campanie!

Nu toți comercianții vor să facă o campanie Black Friday. Și, până la urmă, e treaba fiecăruia ce face în afacerea sa.

Însă recomandarea noastră e să profiți de spiritul Black Friday și de pornirea de a cumpăra ceva în această zi. Chiar dacă te poziționezi anti-Black Friday, fă o campanie specială pentru clienții tăi.

De exemplu:

  • Trimite un newsletter cu un cod de reducere special pentru clienții existenți.
  • Oferă gift cards cu coduri valabile în perioada dintre Black Friday și Crăciun.
  • Fă o campanie CSR: fiecare comandă în site-ul tău, în această zi va însemna o donație către o cauză dragă clienților tăi.
  • Lansează un produs nou. Sau lansează-ti magazinul în aceeași zi cu Black Friday, chiar dacă nu ai reduceri spectaculoase. Cum a făcut unul dintre clienții Gomag:

Ce să reții?

Pregătește campania de Black Friday din timp.

E crucial.

Urmează sfaturile din acest material și, cu siguranță, campania ta îți va tripla vânzările în magazin.

Articolul a fost realizat de partenerii noștri de la Gomag.

Gomag este una dintre cele mai populare platforme eCommerce din România, pe care îți poți deschide un magazin online rapid, fără programator.

Vrei să vezi ce module și avantaje îți oferă Gomag? Testează platforma gratuit, pentru 15 zile!

Citește și alte articole asemănătoare:

Cerul e limita de jos.

Când lucrezi cu oameni cu idei mărețe.

Tot mai relevanți,
tot mai sus.

E important să nu uităm niciodată de unde am plecat. Dar, poate la fel de important, e să nu ratezi unde poți să ajungi. De la primul proiect, plănuim să-ți arătăm cât de sus putem ajunge prin Performance Marketing.

contact@canopy.ro

0744 424 543

București, Str. Jean Louis Calderon, nr. 26, et. 2, ap. 2

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile site-ului.*
Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?