Cum ajungem la audiența relevantă prin YouTube? De unde știm că utilizatorul căruia îi este afișat anunțul nostru se află într-o etapă în care este dispus să descopere oferta noastră de produse sau servicii? Cum transformăm un canal de awareness într-un mijloc de vânzare? Atât de multe întrebări, și doar un singur răspuns: YouTube Select.
Ce este YouTube Select?
YouTube Select reprezintă o modalitate eficientă de promovare, care permite brandurilor să se conecteze mai ușor cu audiențe relevante, prin selectarea canalelor specifice pe care doresc să-și difuzeze reclamele. Cu alte cuvinte, YouTube Select adună canale populare și conținut relevant în linii de programe (Lineups), oferind astfel opțiuni personalizate pentru diverse obiective de marketing.
Prin YT Select putem cumpăra publicitate similară celei de la TV. Reclama va apărea doar în timpul vizionării de către utilizatori a unui conținut premium, cu număr mare de vizualizări și/sau abonați la canalul de YouTube.
Este o modalitate mai personalizată de a ajunge la publicul țintă și permite agențiilor și companiilor să cumpere spațiu public la nivel de canal pe YouTube. Dacă vrei să afli mai multe despre YouTube Select, când și cum a apărut în România, te invit să citești acest articol.
Lineups
YouTube Select are la bază un pachet de canale de Youtube, denumit Lineup. Acest Lineup reprezintă o selecție de canale populare de pe YouTube construită în jurul conținutului și/sau audienței. Practic, algoritmul Google selectează creatorii de conținut relevanți și îi încadrează în anumite liste, iar brandurile au posibilitatea de a accepta selecția sau pot opta pentru a înlătura anumiți creatori atunci când aleg să ruleze reclamele pentru lineup-ul respectiv. Canalele sunt ierarhizate după popularitate și retenția audienței, având la bază date legate de interacțiune și timp de vizionare.
Fiecare Lineup are asociat un ID unic iar, pe baza acestuia, se realizează targetarea la nivel de campanie. În România, cele mai populare Lineups sunt:
1) Broadcast: conținut similar celui din TV – știri, show-uri TV sau seriale.
2) Top Creators: cei mai populari vloggeri din România.
3) Top Romanian Music: cele mai populare melodii, artiști sau case de discuri din România.
4) Food and cooking: de la bucătari specialiști până la amatori pasionați de bucătărie, care au devenit virali cu timpul.
5) Beauty: cel mai relevant conținut din industria de frumusețe, modă și îngrijire personală (sfaturi, recenzii de produse, tutoriale, rutină zilnic sau inspirație).
6) Sport: un mix între canalele oficiale de sport și sportivi talentați.
7) Automotive: conținut divers, de la show-uri cu mașini, recenzii, lansări de noi modele, curse de mașini sau celebrități care discută despre acestea.
8) Science & Education: lineup-ul care creează un mix între informație și fantastic, de la experimente incredibile și până la documentare istorice.
9) Gaming: de la Minecraft la Fortnite, de la streaming live și până la tutoriale, aici găsim tot contentul despre jocuri.
10) Fitness & Wellness: locul ideal pentru pasionații de sport și fitness, nutriție dar și un stil de viață sănătos.
11) Home & Garden: include sfaturi pentru grădină, idei de amenajare, inspirație în decorarea spațiului de casă etc.
Lineup-urile pot fi rezervate direct din platforma Google Ads, la un CPM fix (și de regulă mai ridicat comparativ cu CPM-ul mediu) dar cu garanția unui public mult mai interesat. Pentru a accesa YT Select avem nevoie ID-ul Lineup-ului dedicat industriei care ne interesează. Noi, la Canopy, ca Agenție Google Premier Partner, avem acces direct din platformă la toate Lineup ID-urile din YouTube Select.
YouTube Select vs. YouTube Ads
Ce diferențe există între publicitatea clasică pe YouTube și YouTube Select? YouTube Select este, în primul rând, un serviciu de publicitate premium, care îți permite să cumperi spațiu publicitar pe YT la un CPM fix, acționând asemănător publicității din TV.
Publicitatea clasică din YouTube afișează anunțurile ținând cont de interesele setate la nivel de campanie dar și de obiectivul setat. În plus, discutăm și despre o serie de caracteristici care nu sunt disponibile în alte formate de publicitate pe YouTube, cum ar fi capacitatea de a ținti reclamele pe baza intereselor și comportamentului utilizatorului.
YouTube Select ne permite să ajungem la un public țintă mai relevant și mai nișat, fiind o alegere ideală atunci când ne dorim conștientizarea asupra produselor și serviciilor, dar și achiziționarea lor. La polul opus, abordarea clasică din YouTube Ads ne ajută să ajungem la un public mai larg, pe care îl putem nișa prin listele de audiență pe care le setăm în campanie, fiind alegerea ideală pentru brand awareness.
💭 Exercițiu de imaginație
Să ne imaginăm că suntem un magazin care comercializează ustensile de bucătărie (boluri, tacâmuri, veselă, recipiente etc.) și ne dorim să creștem numărul de comenzi prin publicitatea pe YouTube Select. În cazul acesta, vom alege să ne afișăm anunțul pe Lineup-ul de Food and Cooking, iar piața din România, acesta numără peste 200 de canale.
În același timp, Irina caută rețetă pentru tort diplomat, pentru că și-a propus ca anul acesta să încerce noi rețete de torturi și prăjituri pentru a-și surprinde familia. Intră pe YouTube și găsește o rețetă de la JamilaCuisine, de exemplu. Accesează videoclipul și primește reclama noastră: un anunț de 15 secunde, non-skippable, care prezintă reducerile de 25% la categoria de ustensile de gătit. Anunțul o încântă, accesează website-ul și descoperă mai multe produse, ideale pentru bucătăria sa și planurile pe care și le-a făcut. Achiziționează produsele dorite și se bucură și de reducerea de 25%. Irina este acum fericită, nu doar că a învățat cum să facă tort diplomat, dar are și ustensilele necesare pentru a găti și mai multe preparate delicioase.
Dacă am alege să rulăm o campanie clasică de YouTube Ads, cu un anunț de de 15 secunde non-skippable, va trebui să setăm obiectivul de Brand awareness and reach (ad-ul non-skip de 15 secunde rulează doar cu acest obiectivul iar algoritmul se va optimiza după acesta, deci nu vizează în mod direct achiziția produselor). Pentru ca anunțul nostru să ajungă la Irina, va trebui să setăm o targetare conform datelor demografice, dar și în conformitate cu interesele ei: cel mai probabil, Irina realizează căutări despre idei rețete, rețete pentru întreaga familie, deserturi pentru familia mea etc.
Procesul de targetare este mai complex și necesită un timp de analiză mai îndelungat. Presupunem că am setat corect audiența iar Irina este în targetul nostru însă, anunțul este posibil să îi fie afișat atunci când ascultă muzică de relaxare sau când se uită la un tutorial despre cum să îngrijești trandafirul japonez. În ambele situații, atenția sa nu este asupra gătitului și, există șansa să nu remarce anunțul nostru.
Da, este fain, avem reduceri la ustensile de bucătărie iar ea își dorește să învețe noi rețete, dar acum nu-i stă mintea la acest lucru. Cum o convingem pe Irina să ne cumpere produsele? Putem să setăm o frecvență de afișare mai ridicată, dar cel mult trei afișări pe săptămână, să nu devenim stresanți, sau putem crea o a doua campanie, cu obiectiv de remarketing, prin care să o retargetăm și să îi oferim mai multe informații despre oferta noastră. Sună mai complicat, nu-i așa? Tocmai de aceea, YouTube Select este una dintre cele mai bune soluții dacă îți dorești rezultate rapide și notabile și, bineînțeles, ești dispus să aloci un buget mai generos.
💡Good to Know
E bine de știut că, la finalul lunii mai 2023, Google anunța că, prin intermediul Display&Video 360, va oferi posibilitatea de a rula anunțuri de 30 și 60 secunde de tip non-skippable prin Instant Reserve, targetând YouTube TV și lineups de YouTube Select. Poate vi se pare mult un non-skippable de 30 de secunde, însă rolul acestuia este de a înlocui două anunțuri consecutive non-skippable de 15 secunde (practic, se oferă un spațiul publicitar mai mare pentru un singur advertiser). Trebuie să menționăm faptul că acest format este, pentru moment, disponibil doar prin YouTube Select, pe dispozitive de tip CTV, în United States, Canada, United Kingdom, Japan, India, și South Korea).
Mai mult decât atât, se ia în calcul și introducerea reclamelor în momentele în care utilizatorii pun pe pauză conținutul pe care îl consumă pe CTV. Rămâne totuși de văzut când și cum se vor implementa aceste formate și la noi în țară.
Dar până atunci, dacă ți-a plăcut acest articol, te invit cu drag să citești și…
YouTube Masthead: tot ce trebuie să știi despre cel mai nou format publicitar din YouTube