Ți-ai pregătit strategia de Black Friday? It’s about time to, pentru că ne apropiem cu pași mici, dar repezi, de unul dintre cele mai mari evenimente din industria de marketing și e-commerce.
La sfârșitul lunii august, am participat la unul dintre cele mai așteptate evenimente de marketing din an, și anume 𝐆𝐨𝐨𝐠𝐥𝐞 𝐇𝐨𝐥𝐢𝐝𝐚𝐲 𝐑𝐞𝐭𝐚𝐢𝐥 𝐀𝐜𝐚𝐝𝐞𝐦𝐲. Canopyștii prezenți au fost foarte atenți la toate noutățile și informațiile prezentate și și-au luat notițe, pe care le-au structurat frumos în rândurile de mai jos.
Looking back at 2021
Este util să ne uităm la ce s-a întâmplat în anii precedenți pentru a putea trage câteva concluzii importante.
Anul 2021 a fost un an atipic. Conform unui studiu, am observat că în 2021 s-au înregistrat scăderi în ceea ce privesc cumpărăturile din perioada de Black Friday.
Trebuie să ținem cont că în această perioadă, mai mult ca oricând, există o schimbare de comportament. Utilizatorii petrec mai mult timp făcând research, vor să vadă cele mai bune prețuri, cele mai convenabile oferte, așadar caută foarte mult. Observăm că intenția de achiziție este diferită de la an la an. Ne-am așteptat ca 2021 să fie peste 2020, însă a fost un an în care rezultatele au scăzut considerabil.
Având în vedere că achizițiile produselor bazate pe impuls, au avut de suferit, în detrimentul research-ului, este foarte important ca retailerii să își anunțe ofertele și să fie prezenți în piață înainte de ziua de Black Friday.
Dacă analizăm datele din anii precedenți, în special ultimii 2 ani, se poate observa că s-a extins perioada de la care încep căutările referitoare la acest eveniment.
Așadar, tendința actuală a business-urilor este de a-și extinde partea de planning din ce în ce mai mult. Dacă înainte brandurile dădeau start campaniilor cu maxim o săptămână înainte de ziua de Black Friday, acum majoritatea încep cu 3-4 săptămâni înainte. Cu alte cuvinte Black Friday nu mai este doar despre o zi ci despre o perioadă întreagă.
Chiar dacă cei mai mulți dintre cumpărători fac achiziții în ziua de Black Friday, recomandările specialiștilor sunt de a avea campaniile active, atât înainte cât și după ziua de Black Friday.
Unul dintre factorii cei mai importanți este calitatea.
Calitatea dictează în proporție de 65% achiziția. Așadar, utilizatorii vor fi mult mai grijulii în această perioadă față de altele.
Un studiu efectuat de EY Romania anul acesta arată faptul că, în contextul economiei actuale, cele mai importante criterii în funcție de care se va lua decizia de cumpărare sunt: calitatea – 65,6%, pretul – 37,3%, sustenabilitatea produselor – 20%, posibilitatea de livrare la domiciliu – 19,7%, proveniența – produsele tradiționale în detrimentul unor produse de import – 18, 9%, proximitatea – 12,2%. Aceste informații sunt foarte importante de luat în considerare încă din faza de planning a ofertelor.
Un alt factor de care să ținem cont, atunci când creăm strategia de marketing pentru această perioadă este importanța pe care o acordă utilizatorii recomandărilor venite din partea influencerilor și a persoanelor pe care aceștia le urmăresc în online.
Situația actuală
Față de anul precedent, puterea de cumpărare a românilor a scăzut considerabil, fapt care se datorează în cea mai mare parte creșterii semnificative a inflației.
Astfel, în anul 2022 față de anii anteriori românii sunt dispuși să aloce un buget mai mic cumpărăturilor. Însă, în continuare studiile de specialitate arată că publicul pune accent pe calitatea produselor, prețul acestora, dar și pe sustenabilitate, cel din urmă aspect reprezentând un factor de influență din ce în ce mai puternic în ceea ce privește decizia de cumpărare.
Achiziția produselor din mediul online a devenit o călătorie complexă de research, astfel utilizatorii cercetează piața din ce în ce mai amănunțit pentru a găsi produsul sau serviciul potrivit la cel mai bun preț. Astfel, Black Friday reprezintă oportunitatea perfectă pentru achiziția produselor aflate de ceva vreme pe lista de cumpărături.
Cercetarea efectuată de EY România confirmă că publicul pune accent pe reputația companiei, astfel un aspect foarte important este reprezentat de campaniile de brand, care nu ar trebui să lipsească din Q4. Putem fi tentați ca în ultimul quarter al anului să punem accent strict pe campanii de Sales, însă nu trebuie să lăsăm mai prejos campaniile de brand awareness.
Brand Loyalty
După cum ne-am obișnuit, mediul online este unul foarte dinamic și imprevizibil. Este un joc unde câștigăm în momentul în care înțelegem cum se comportă utilizatorii. Mai bine zis oamenii. Astfel, de multe ori utilizatorii se lasă conduși de emoții atunci când achiziționează un produs sau serviciu. Momentele de frică aduse de evenimentele globale, FOMO-ul generat de Black Friday sau dorul de casă și iubire față de cei dragi din perioada Crăciunului sunt doar câteva aspecte care ne influențează.
Sentimentul de loialitate pe care oamenii îl au față de brandurile preferate se vede cel mai clar în anumite perioade, precum cea de Black Friday. Din mii de branduri care doresc să forțeze achizițiile, oamenii vor alege brandurile pe care le-au mai văzut, în care au încredere și care comunică mai mult decât “Mega Reduceri” și “Black Friday e aici”.
Achizițiile impulsive tind să scadă de la an la an, oamenii fiind mai atenți la finanțele personale, alegând cu grijă produsele sau serviciile de care nu au neapărată nevoie. Prețul și calitatea produselor joacă un rol important în procesul de achiziție, dar cu toate acestea, brand loyalty rămâne unul dintre factorii decisivi.
Ok! Și cum începem să păstrăm o comunicare eficienta și sănătoasă cu oamenii care fac parte din publicul nostru țintă?
În special de Black Friday, fie că vorbim de campanii Video pe YouTube, campanii de tip Display sau campanii de New Trafic și Lookalike în Facebook, un aspect important este să comunicăm pe un ton prietenos și sincer. De la om la om, nu de la brand la om.
Ține minte că reduceri au toate brandurile (și desigur este important să le comunicăm și pe acestea), dar construiește din timp listele de remarketing. Vor avea mult mai mult succes cei care au reușit să comunice și să spună o poveste înainte de Black Friday.