Black Friday, cel mai așteptat moment din an în online, a schimbat cu totul comportamentul românilor, fie că vorbim de achiziție, vânzare sau promovare. Conceptul a fost adus în anul 2011, în România, de către eMAG și Flanco, iar impactul a fost resimțit imediat. În primul an, eMAG a avut încasări de 8 milioane de euro de Black Friday, în condițiile în care vânzările lor medii, în 2011 erau de 380.000 de euro/zi. Începând cu 2012, tot mai multe branduri au preluat modelul și se înregistrează prima schimbare majoră de trend în ceea ce privește comportamentul românilor. Până atunci, luna din an cu cele mai multe căutari și vânzări în online era luna decembrie. Din 2012 însă, conform Google Trends, luna noiembrie a devenit mai populară în rândul magazinelor online și a cumpărătorilor, iar trendul a continuat să crească exponențial.
În România, Black Friday bifează următoarele repere:
- Din punct de vedere al volumului de căutari în Google legate de Black Friday, România ocupă locul 8 la nivel european, într-un clasament dominat de UK, Germania și Franța;
- Căutările legate de acest concept au crescut în trimestrul 4 din 2018, comparativ cu trimestrul 4 din 2017, cu 79%;
- Un alt trend care s-a schimbat se referă la device-ul de pe care se fac căutarile. 69% din interogările pe Google legate de Black Friday se fac acum de pe dispozitive de tip mobile;
- Categoriile de produse cu cea mai mare creștere din punct de vedere al căutarilor se preconizează a fi computerele și laptopurile (149% creștere), electrocasnicele mari de bucătărie (129% creștere), electrocasnicele (112% creștere) și electrocasnicele mici pentru bucătărie (96% creștere);
- În anul 2018, cumpărăturile pentru sărbătorile de iarnă s-au făcut în proporție de 50% în noiembrie.
Concluzia? Black Friday-ul este unul dintre cele mai populare concepte importate în România, fiind pe un trend în continuă creștere, din care toata lumea are de caștigat, fie că vorbim de client sau de retailer.
10 sfaturi pentru o strategie PPC cât mai eficientă în aceasta perioadă:
- Este important să ai campanii agresive de teasing, prin care să atragi atât trafic nou, prin care să alimentezi upper sales funnel, cât și trafic existent, pentru a te asigura că ramâi top of mind pentru ei. Oamenii încep din timp să se informeze și este bine să te aibă în vizor, chiar dacă nu au mai fost anterior pe site-ul tau.
- Este esențial să te asiguri că listele de remarketing funcționează corect și să ai mai multe tipuri de liste în funcție de strategie (pe perioade mai lungi sau mai scurte sau pe anumite categorii din site) pentru a te asigura că vei transmite cât mai eficient detalii despre campanie pentru cei care au fost pe site-ul tău.
- Poți face o campanie dedicată pentru cei care au achiziționat de la tine în ultimul an. Este mult mai ușor să convingi un client existent, mai ales dacă acesta a avut o experiență pozitivă.
- Studiile arată că folosirea cifrelor în anunțuri crește rata de accesare a acestora. În acest sens, poți comunica exact ce reduceri vei avea. Un alt truc de care te poți folosi este funcția de countdown pentru a te asigura că transmiți clar când va începe Black Friday-ul. În plus, prin comunicarea zilelor rămase până la eveniment, folosești și tehnici de persuasiune care îmbunătățesc rata de conversie.
- Pentru a face anunțurile de tip text cât mai atractive trebuie să folosești cât mai multe extensii, prin care să comunici beneficiile tale. Un must have sunt extensiile de promoție.
- Feed-urile și landing page-urile pe care le vei folosi trebuie să fie testate și puse la punct din timp.
- Nu trebuie să îți fie frică să folosești strategii de licitare automate. În această perioadă, pot exista fluctuații mari din punct de vedere al costului per click, iar focusul trebuie să fie pe cost per conversie sau randamentul bugetului investit. Sfatul nostru este sa te bazezi pe ajutorul oferit de platformele pay per click.
- Este primul an în care vom avea campanii shopping ads de Black Friday. Deja se observă creșteri semnificative din punct de vedere al randamentului pentru acest tip de campanii. Pentru un ROI cât mai bun, este important ca de Black Friday să rulezi campanii Smart Shopping Ads.
- Odată setate campaniile, pentru a fi siguri că nu uiți să le pornești sau să le oprești, poți seta “start date” și “end date” pentru acestea, singura ta grijă rămânând verificarea acestora.
- Nu de puține ori se întâmplă ca site-urile să nu facă față volumului ridicat de trafic generat de Black Friday. Trebuie să te asiguri că serverele nu se vor bloca și nu determini clienții să aleagă produsele vândute de concurență.
Spor la vânzări!