blog

Lasă-ne să îți povestim toate peripețiile prin
care am trecut în campaniile noastre.

Apocalipsa Cookies a fost inițiată pentru 1% din utilizatorii Chrome

În conformitate cu anunțul lansat anterior, Google a început din 4 ianuarie să restricționeze cookie-urile third-party pentru 1% din utilizatorii de Google Chrome. Acest procent este menit să crească până în punctul în care, începând cu al treilea trimestru al anului 2024, va acoperi toți utilizatorii de Google Chrome. Când se va întâmpla acest lucru, vom avea de-a face cu faimoasa apocalipsă a cookie-urilor, denumită astfel datorită impactului asupra publicității online. 

De ce ne interesează?

Pentru orice om de marketing, dar și pentru cei care scalează afacerile prin intermediul publicității online, sfârșitul cookie-urilor third-party este un subiect foarte important în acest an. Rezumăm, pe scurt, tot contextul care înconjoară această decizie din partea Google. 

  • Încă de la începutul anilor 2000, cookie-urile au fost folosite drept metodă de urmărire a comportamentului utilizatorilor online. Suntem cu siguranță familiari cu acordul de utilizare a cookie-urilor primare pe care multe site-uri îl cer pentru a ne putea personaliza experiența. 
  • Cookie-urile third-party, în schimb, sunt generate de alte site-uri web decât cele pe care le vizităm și ne urmăresc activitatea pe diverse site-uri pentru a ne livra reclame cât mai relevante.  
  • Deoarece preocupările legate de confidențialitatea datelor personale în mediul digital au crescut în ultimii ani, cookie-urile third-party au devenit un mecanism controversat, care acum este eliminat în favoarea alternativelor care respectă acea confidențialitate a utilizatorilor.  
  • În timp ce cookie-urile primare sunt sigure, cele third-party sunt controversate și aflate în plin proces de dispariție. Programe de navigare web precum Firefox și Safari au eliminat din timp util aceste cookie-uri third-party, iar acum este rândul Google să facă acest lucru.
  • Deoarece Google Chrome este folosit de aproximativ 80% din utilizatorii din România, acest an este unul decisiv pentru publicitatea online, dar mai ales pentru piața din România. 
  • Cookie-urile third-party sunt folosite de majoritatea advertiserilor români și din afară. Pentru că nu există o singură soluție care să înlocuiască aceste cookies, vom fi nevoiți să ne obișnuim cu o serie de sisteme și surse de date cu care poate nu am interacționat anterior. Multe dintre ele vor fi, de altfel, create cu această ocazie.

Cum ne afectează?

Efectul pe care această eliminare treptată îl va avea ne este încă necunoscut și nu știm când va putea fi măsurabil. Multe discuții din spațiul publicitar online implică diverse opinii conform cărora piața nu este încă pregătită pentru o nouă eră a internetului. 

În prezent, industria publicitară urmărește în mod anonim utilizatorii pe diferite site-uri pentru a le putea afișa reclame cu relevanță crescută, fiind și cea mai bună metodă de a ajunge la publicul potrivit. Fără cookie-uri, în schimb, datele de marketing la care vom avea acces vor fi reduse semnificativ. Urmărirea călătoriei unui consumator de la un site la altul nu va mai fi posibilă la prima vedere. În plus, ideea de retargetare a acestora pe baza interacțiunilor anterioare cu reclamele sau site-urile noastre este posibil să dispară de asemenea. 

Ce putem face? 

Google nu are în plan să treacă mediul digital într-o nouă lume fără a oferi câteva soluții. Ele sunt momentan în dezvoltare alături de alți jucători din industrie. Redăm mai jos un paragraf dintr-un articol oficial pe blog-ul Google.

“As we work to make the web more private, we’ll provide businesses with tools to succeed online so that high quality content remains freely accessible — whether that’s news articles, videos, educational information, community sites or other forms of web content. With Tracking Protection, Privacy Sandbox and all of the features we launch in Chrome, we’ll continue to work to create a web that’s more private than ever, and universally accessible to everyone.” Google Blog, December 2023

În cadrul Privacy Sandbox, care este o inițiativă la nivelul întregii industrii globale pentru a îmbunătăți confidențialitatea oamenilor pe internet, avem la îndemână câțiva pași pe care vă recomandăm să-i parcurgeți pentru a vă pregăti. Mai multe informații pot fi găsite în pagina oficială aici.

Digital Bloom ediția a VI-a

Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?
×

Monthly catch-up Newsletter