[00:00:00] Cristian Ignat: Alexandru Agatine este CEO-ul How to Web, principala conferință dedicată startup-urilor și tehnologiei din Europa de Est. Alex sprijină ecosistemul de tehnologie și start-up prin evenimente de business și tehnologie, programe pentru fondatori și inițiative precum spotlight și lounge, conectând fondatori, investitori și inovatori din regiune. Alex, bine ai venit, mulțumesc că ai acceptat invitația mea.
[00:00:24] Alex Agatinei: Salut, maiestre.
[00:00:25] Cristian Ignat: Salut.
[00:00:26] Alex Agatinei: Mă bucur să fiu la voi și mă bucur să fac parte din How to Web, așa cum spui tu acolo, sprijin și eu alături de toți colegii noștri.
[00:00:32] Cristian Ignat: Bravo și faceți foarte bine, faceți foarte bine ce faceți la How to Web. Câți participanți au fost la ultima ediție?
[00:00:37] Alex Agatinei: În momentul de față am ajuns în etapa în care la conferință vin aproximativ 3000 de oameni.
[00:00:42] Cristian Ignat: Wow.
[00:00:44] Alex Agatinei: Conferința creează o adevărată mișcare în București, în sensul în care pe lângă cei 3000 de oameni care participă la conferință, sunt alte câteva mii de oameni care participă la evenimentele satelit, la tot ce se întâmplă cel puțin în săptămâna conferinței, care în mod tradițional acum are loc toamna și anul acesta, la început de octombrie.
[00:01:01] Cristian Ignat: Când a pornit How to Web?
[00:01:03] Alex Agatinei: De 16 ani deja facemceea ce facem.
[00:01:06] Cristian Ignat: Cam câți participanți erau la început?
[00:01:09] Alex Agatinei: Foarte puțini, nici nu știu dacă erau câteva sute de participanți când Bogdan și cu gașca de pe atunci da, apropo de etape, și a trecut cel puțin prin câteva etape. Și poate prima sunt începuturile foarte timpurii când în Politehnică au adunat oameni, foarte mulți studenți, dar probabil și acei tineri profesioniști la vremea aceea ca să le vorbească despre produși, să ajute comunitatea de tehnologie, practic din România în momentul respectiv, acum este despre Europa, dăm o voce estul Europei și est-europenilor în tehnologie să ajute comunitatea de atunci să să învețe să facă produs și să se conecteze cu oameni de produs, de product da dinlume, din Europa, în mod special Vestul Europei, în principal.De la cei câteva sute de oameni, maxim într-o sală în Politehnică, undeva până la conferința așa cum este ea astăzi și noi ca echipă și oamenii care vin și recurența cu care unii vin și se întorc aici în București ca acasă, chiar dacă nu an de an, o dată la ceva timp vin să se reconecteze cucomunitate apropiată lor, arată o evoluție extraordinară. Într-adevăr, și eu în peisajul ăsta am ajuns de prin 2019, când oricum nu credeam că o să rămânîn echipă, în organizație mai mult de, poate, nu știu, un an, doi sau un sezon două, depindecum privești industria, știi că avusesem înainte diverse experiențe. Poate punctez puțin despre asta?
[00:02:46] Cristian Ignat: Da, a evoluat foarte frumos și îmi place că
[00:02:49] Alex Agatinei: E un organism viu până la urmă.
[00:02:49] Cristian Ignat: Da, e și o loialitate foarte mare a participanților. De fiecare dată când am venit și eu la voi la eveniment, vedeam oameni pe care îi vedeam și la edițiile anterioare. Ceea ce e foarte mișto asta înseamnă de fapt că face treabă foarte bună. Cum ai descrie maturizarea ecosistemului de start-up-uri din România? Cum vezi evoluția în ultimii 5-10 ani?
[00:03:12] Alex Agatinei: Extraordinar așa, dacă e să punem un cuvânt și după aia să explic contextul. Pentru că evident, sunt și părți bune, și părți rele, dar noi cum suntem, mai degrabă oamenii ăștiadin industria asta nișteoptimiști,încăpățânați? Vedem că evident se poate bine, nu ca în banc se poate mai rău este vorba în banc, dar, se poate mai bine și atunci în momentul de față, ce este extraordinar la ecosistem și cum îți ziceam, ne uităm la România, că de aici operăm și de aici a pornit How to Web și aici și noi ne-am dezvoltat ca profesioniști, dar ne uităm la Estul Europeicu ceea ce facem prin prin How to Web și întorcând-ne la România, este extraordinar. De ce este extraordinar? Pentru că în momentul de față antreprenoriat-ul și mai ales antreprenoriat în tehnologie, că de acolo pornește totul, până să devii Google sau până să faci nu știu, orice altă dezvoltare ești, nu un garaj, dar în apartament, ca și la voi, aici ești în apartament singur sau cu prietenii tăi și încep să dezvolți o soluție digitală, software, de cele mai multe ori, software și hardware. E, discuțiile acestea și acești prieteni care stau în apartament la o bere sau o pizza sau ambele sunt din ce în ce mai frecvente și aflăm că de fapt momentele de început sunt mult mai desedin genul ăsta de de poveste, un lucru care acum 5 ani și cu cu siguranță acum 10-15 ani nu se întâmpla. Opțiunile pe masă mai degrabă șivorbesc și din perspectivă personală, erau că o să lucrezi într-o corporație, într-o companie mare care deja, na, are o structură, tu ai un career path, da, clasicul career path și cam astea sunt opțiunile. Dacă ești antreprenor nu prea se înțelegea ce cu antreprenoriat-ul în România. Și România este oricum aliniată la ce se întâmplă în regiunea asta, Estul Europei, ca și nu știu context. Ideea este că în estul Europei,cele mai dezvoltate țări respectiv eco-sistemede start-up, de tehnologie sunt Polonia și mai nou România și de fapt, mai nou România pare să poată să depășească Polonia, apropo de evoluția sa, nu în valori absolute, adică nu efectiv sumele investite sau numărul de start-up-uri, dar progresulpe care îl face și aici poți să-ți mai povestești la un moment dat despre niște date la care ne uităm, pentru că ne uităm la date sau avem aceste discuții calitative, pentru că îi vedem pe oameni așa cum zici tu că se întorc, revin, nu înțelegem rolul nostru, poate sau unul dintre cele mai importante roluri ale noastre ca și organizație suport,în găleata asta ne-am putea încadra, este să facem o descoperire de cei mai relevanți oameni care să vină și să se întâlnească unii cu alții, respectiv curatorierea și match-making-ul acesta care chiar este o da, e și o știință și o artă,adică folosim și noi tehnologie, dar ne bazăm și pe toate relațiile astea pe careîn principiu organizația le-a dezvoltat cu oamenii din ecosistem și în unele cazuri individual unii dintre noi da, Bogdan, fondatorul sau noi ca și echipă, iar în momentul de față suntem 15 oameni. Unii dintre noi deja suntem de câțiva ani, lucrăm împreună, deci avem premisele acesteade a livra pe obiectivele astea da, de descoperire curatoriereși match-making ca oamenii să facă business în estul Europei.
[00:06:47] Alex Agatinei: Da, cumva avem acest gând și pe de o parte ne este atât de drag de ce au făcut Bogdan, pentru că a pornit această mișcare alături de mulți alți oameni și unii dintre eiîn antreprenoriatul românesc, în tehnologie în general, au avut niște eșecuri majore, în sensul în care nu mai fac acum, nu mai sunt implicațiîn tehnologie și poveștile astea se văd, se văd mai puțin, inclusiv prin nu știu, articole, inițiative și așa mai departe. Unii dintre ei au rezistat și practic ce au făcut Bogdan și cu oamenii de acum 16 ani care au zis hai să îi ajutăm pe oameni să descopere zona asta de product este ceva ce mai ales în momentul de față, simțim căa venit momentul potrivit, acel timing de care se vorbește foarte desîn antreprenoriat în general, în antreprenoriat, în tehnologie,în mod special. Știi,să poți să execuți, adică să existe o problemă semnificativă. Practic, dacă e să săpăm la foarte în adâncimea a ce se întâmplă atunci când dezvolți produse, să existe o problemă, să fie semnificativă, să poți săajungi la ea. Adică să ai și canalulde până la urmă de vânzare,de distribuție, să execuți, dar să fie și în momentul potrivit. Știi că oricare din astea, dacă nu funcționează ca un egalizator, ceva nu va, ceva nu va merge și cel mai probabil te vei lăsade asta.
[00:08:11] Cristian Ignat: Apropo de asta, care vezi tu că sunt principalele provocări pe care le au antreprenorii de produs din România?
[00:08:21] Alex Agatinei: Sunt provocări pe care cred că le au ca să demistificăm puțin zona asta și provocări pe care chiar le au și poate nici nu le știu. Deci mai degrabă blind spot. Și aici iarăși intervine rolul nostru. Adicăaș vrea ca asta să fie și un manifest pentru ce înseamnă de fapt ecosistem și cum trebuie să ne asumăm, apropo de perioada aceasta,ce este important este să ne ajutăm să ne descoperim aceste blind spoturi, că facem parte din același trib. Dacă tu ești fondator, eu sunt fondator sau tu ești om din organizație, suport eu sunt om din organizație suport. Ideea este să ne arătăm blind spoturile și ale fondatorilor. Ei cred că le lipsesc resursele, că n-au oameni pe care să-i angajeze, dacă este cazul sau n-au cum să nu știu plătească o dezvoltare de produs și așa mai departe. Și vorbesc acum de etape, mai ales că dezvoltarea de produs, da, și antreprenoriatîncepe de la un very early stage, da, un precede, de fapt, adică când n-ai absolut nimic maxim, poate ai experiență în domeniu, ceea ce este ideal. Adică ai șanse mai mari de succes.
[00:09:31] Cristian Ignat: Cel mai important dacă mă întrebi pe mine, pentru că, nu știu, poate stau eu într-o bulă, dar mie mi se pare că acces la coach în direcția asta, la programe, la investiții, la bani este astăzi, adică găsești.
[00:09:47] Alex Agatinei: Dar dacă te uiți cu bias-urile, nefiind conștient de bias-urile tale, o să crezi că alta este problema. Și deci ai impresia că îți lipsesc resursele, ceea ce este fals sau de cele mai multe ori este fals, evident că pentru mine poate chiar este adevărat. Altfel ce am mai observat este că există concepția asta iarăși greșită de cele mai multe ori, că nu înțelegi ce vrei să faci. Ai nevoie de un timp foarte mare de discovery de problemă. Dar iarăși, dacă, așa cum spui tu, te gândești la tot ce ai făcut tu în viața asta, cu cine te știi, ce companie ai cunoscut, problemele lor pe care poate nu le-ai observat inițial. Dar acum, dacă te duci, faci o retrospectivă sau vorbești cu cineva din companiile alea, ai acces la niște insight-uri care să-ți indice faptul că e necesar să dezvolți un produs. Știi? Ei au o problemă pentru care au nevoie de o altă soluție decât cea de acum. Deci asta e la categoria meet-uri și de fapt, provocările pe care le au în momentul de față, așa cum observăm și noi, sunt din categoria celor care țin de colaborare. Da, de găsirea formulei potrivite de început, cel puțin de echipă. Da, ca să mă rog, poți să fii solo până într-un moment. Da, ideal este că o să lucrez la un moment dat cu cineva. Și de, da, mă rog. De fapt, asta este cea mai poatecea mai mare provocare. Și iarăși una care face parte din categoria asta de blind spots, de ambiție globală. Știi, încă este un soi de barieră așa culturală.Probabil prin care majoritatea oamenilor care pornesc un business în tehnologie, că ăsta e bias-ul nostru și asta observăm, încă se gândesc
[00:11:40] Cristian Ignat: La ceva mic.
[00:11:42] Alex Agatinei: Oamenii pe care îi cunosc geografic vorbind, inclusiv se limitează singuri. Și nu, nu fac reperele, nu fac comparațiile astea cu ok, dacă am identificat problema asta, problema asta este, nu știu în toată lumea, în toate țările vorbitoare de engleză, în toate, țările din vest, țările din est, adică, oricare ar fi filtrul tău important estesă-ți iei după aia și să faci un bench mark din ăsta mondial. Da?
[00:12:09] Cristian Ignat: Dar crezi că e o problemă de generație aici crezi că sunt antreprenorii? Nu știu. La antreprenorii tineri nu am văzut, nu simt să fie provocarea asta, ci dimpotrivă.
[00:12:20] Alex Agatinei: Observ și asta. Să știi că sunt ei mai ambițioși tinerii, că putem să vorbim despre ei ca fiind tineri. Da, hai să zicem așa, orice până în 25 de ani, ceea ce am trecutde acel moment, dar tot pare să fie undevao limită inconștientă apropo de cum poți să construiești un business global sau cum poți să adresezi produsul tău la scară globală. Adică cel puținsă e ca expresia aia cu care funcționează probabil mult deseuri în sales marketing business development. Dă-le șansa altora să te refuze. Știi, pentru că dacă tu din start nu-mi spui mie că ai produsul ăsta care poate să-mi rezolve problema, eu nu apuc să aflu despre el. Deci dă-mi mie șansa să te refuz, nu te opri tu la a îmi scrie mailul ăla, știi? Sau a folosit canalul care ajunge către mine, chiar dacă eu sunt la capătul celălaltal lumii. Voi sigur rezonați cu asta și apreciem povestea voastră cu ambele companii. Deci asta ar fi. Am am ambiția asta, încă este un blind spot, nu-și dau seama că ei din start pot să țintească la o piață globală, chiar dacă se dovedește sau nu să funcționeze.
[00:13:35] Cristian Ignat: Ce am putea face să schimbăm asta? Să ajutăm la a gândi mai global sau ce faceți voi deja în direcția asta?
[00:13:44] Alex Agatinei: E uite la, apropo de ce facem, fac un pas înapoi apropo de organizație. Da, deci noi facem conferința asta și facem de 16 ani este flag ship project-ul nostru ca organizație. De-a lungul timpului am mai pornit niște proiecte și fac parte din organizația asta la căreia tot How to Web îi spunem și conferinței, conferința How to Web, și am început să ne concentrăm cu celelalte proiecte altele decât conferința care mai sunt Launch Romania Amplify ONG și mai nou chiar Builders House, unde ne-ai vizitat și tu să dezvoltăm proiecte care se adresează românilor din România sau românilor de pretutindeni, prin acțiuni care țin de nu știu prezența în online, nu știu, meetup-uri sau call-uri sau webinars, dar și acțiuni fizice, întâlniri în București sau prin țară și prin cadrul acestor proiecte lucrăm așa, în linii mari, îți zic cu, adică facem experiențe dedicate studenților, fondatorilor la începutde drum, organizații lor non-profit, non-guvernamentale, da, aceste ONG-uri, alea bune și prin Builder, deci asta prin Launch Romania, fondatori, studenți, cercetători, inclusiv prin Amplify ajungem către organizațiile non-profit și prin Builders House practic am creat în București deocamdată și un loc deocamdată unde ne întâlnim cu toții, că atunci când facem acțiuni sauzi de zi căfoarte important este să lucrezi da, să execuți. Ținând cont de faptul că timing-ul e potrivit și problema există, toată treaba este să și execuți, că la început, mai ales are n-o să facă nimeni altcineva asta pentru tine. Ăsta este modul prin care noi contribuim și evident că noi suntem unii din mulți, nu extraordinari de mulți. Deci nu e un sac fără fund zona asta de organizații suport, dar suntem din ce în ce mai mulți. Apropo de evoluția ecosistemului, dacă acum 10 ani de zile te uitai la 2-3 manifestări așa și niște oameni care vorbeau ei la cafea, la bere, prin prin orașe. Acum există în mai toate orașele mari din România și oricum multe orașe încep să devină mari, chiar dacă nu sunt ele, nu știu după numărul de locuitori sau suprafața orașului. Există organizații. Unde este un oraș universitar, sigur este niște organizații studențești, unde este un oraș universitar deja mai mare, există și organizațiile astea suport care vin între industrii, peers de-ai noștri, să zicem, dar la nivel local, regional și na, văzându-ne în peisajul acesta ajutăm. Adică important e să ai foarte multe interacțiuni, cât mai multe interacțiuni relevante pentru tine. Noi pe asta ne concentrăm. Da, conferința este acel o dată pe an când e toată lumea în jurul tău și de fapt îți iei energia să înțelegi că faci parte dintr-un grup de oameni, o mișcare care este mult mai mare decât ai putea crede, știi și care să-ți dea extrinsec puterea să continui. Știi asta e iarăși foarte important să continui, să nu te oprești. Dar zi de zi toată treaba este să ai cele mai relevante interacțiuni pentru tine. Dacă sunt intro-uri cu companii care sunt clienți sau că sunt recomandări de potențiali angajați în echipă sau de investitori și așa mai departe, cele mai potrivite interacțiuni pentru tine șiasta e importantsă generăm. Și asta e, nu știu mesajul, rugămintea, poate chiar, pentru toți cei care simt că au spiritul ăsta de om care să contribuie. Da, deci eu sunt un helper pentru tine, care ești fondatorul. Să mă gândesc și oricât ai, adică nu trebuie să fieun set-upformal. Știi, ai venit la o întâlnire, ești parte dintr-o listă, te vezi cu ceilalți care îți parte din altă listă. Pot să-ți scriu mâine dacă am cum și am cum că ești pe linkedin, ești pe instagram, ești peste tot, adică practic sutem atât de interconectați încât deseori de fapt nu folosim oportunitățile astea și nu ne dăm ocazia să ne, cum ziceam, refuzăm mai devreme sau să ne zicem mersi că te-ai gândit la asta. Știi?
[00:18:04] Cristian Ignat: Da, apropo de asta mi-a plăcut că atunci când am fost la evenimentul vostru îmi spuneai că în locul unde aveți voi biroul, la How to Web poate să vină un antreprenor aproape oricând să lucreze de acolo, să facă evenimente.Mi s-a părut super tare și sper că știu cât mai mulțifondatori de start-up chestia asta, că mie mi se pare wow să poți să mergi să faci un mini-eveniment acolo cu 10 oameni, cu 20 de oameni.
[00:18:32] Alex Agatinei: Da, te întâlnești cu echipa, sunt, vedem în felul ăsta că lucrăm de acolo, da, din Builders House și eîn zona metroului de la Politehnică.
[00:18:41] Cristian Ignat: E foarte bine conectat.
[00:18:42] Alex Agatinei: Da, nu e nici în buricul târgului unde evident căn-am avea și n-ar avea sens să implicăm resursele pentru asta, da, este semi central și lucrăm de acolo, dar le dăm ocazia altora să lucreze de acolo. Și pentru că și noi reușim să-i observăm zi de zi în viața lor normală, care nu presupune că ai venit la un eveniment, știi și începi să te comporți ca și când ai venit la eveniment ci ai venit la treabă, îți faci o cafea, știi, adică toate semnalele asteași elementele astea rutiniere până la urmă te ajută să compui o imagine mai completă despre Cristi. Știi când îl vezi așa cum vorbește el la telefon, ce mănâncă își aduce mâncare și o pune în frigider sau nu. În felul acesta sunt și fondator, dar și profesioniști în tehnologie sau nu știu, studenți care lucreazădupă facultate sau oameni care vin din ONG-uri și își fac activitățile pentru echipă sau cu beneficiarii lor. Ideea este că ești încurajat să continui. Știi, practic ai validarea asta de care uneori ai nevoie, să vezi că ești parte din acest grup care vrea o schimbare pozitivă în societate și una dacă se poate de amploare. Știi, nu doar că eu te ajut pe tine și faptul că eu fac ceva pentru pentru tine, te ajută pe tine să servești,un grup marede oameni, de beneficiari ai serviciilor tale, până la urmă.
[00:20:08] Cristian Ignat: Îmi spuneai la început de Polonia, România și țările din regiune.
[00:20:15] Alex Agatinei: Ținând cont de date, că acolo ne uităm și noi la date, da.
[00:20:19] Cristian Ignat: Cum se poziționează România în regiune din punct de vedere al numărului de startup-uri, al investițiilor în start-up-uri? Eu din exterior văd că a crescut foarte mult, adică văd din ce în ce mai multe investiții, dacă ai niște cifre.
[00:20:39] Alex Agatinei: Aceste cifre le avem și astea sunt genul, acestea sunt genul de date pe care chiar noile urmărim, partedin How to Web și corelat cu conferința, facem un raport care se numește Venture in Eastern Europe pe care îl facem de mulți ani deja și pentru care avem date istorice privind ecosistemul din România și la un moment dat am început să colectăm date și pentru toate țările din estul Europei, din Estonia până în Turcia. Așa ne uităm noi la regiune, din Cehia până în Moldova. Sunt vreo 22 de de țări individual luate și acestea sunt date pe care le luăm și noi. Evident că mai fac și alții rapoarte cu aceleași informații, cu informații în plus, în minus, dar vrem să ne uităm și noi la date, să le analizăm. Și ce am constatat este că, spre exemplu, România are un progres, da, o creștere similară cu a Poloniei. Deja asta era, cred că pentru datele din 2023-2024. Ca și context, în România sau start-up-urile românești, ADN românesc a fost al 4-lea an consecutiv 2024. Da, deci ne uităm la, suntem în 2025, ne-am uitat la datele până în 2024, inclusiv al 4-lea an consecutiv când au ridicat investiții de Venture Capital. Da, de la Business Angel Investments la fonduri fără granturi și așa mai departe, de peste 100 de milioane de euro, undeva la cred că 130 în 2024, în creștere de la nimic, ăsta e avantajul în regiune, că totul este de la 0 sau -1, da,sub nivelul mării. Apropo de ce se mai vehiculează în perioada asta și dezinformare în general, și progresul deja arată ca al Poloniei, care Polonia, spre deosebire de noi, a beneficiat de o infuzie de capital mult mai mare acum vreo 5-7 ani de zile, alocări în fonduri.
[00:22:40] Cristian Ignat: De unde a venit infuzia asta?
[00:22:43] Alex Agatinei: Acei bani europeni.
[00:22:44] Cristian Ignat: A ok. Deci de la Uniunea Europeană.
[00:22:46] Alex Agatinei: Da, cum și noi avem, că sunt fonduri care sunt ridicate cu banii instituționali de la IAF, de exemplu,șinu numai. Doar că Polonia a făcut pasul acesta cu puțin timp înaintea noastră. Și chiar și așa, adică, cu toate că a făcut asta progresul, rata de progres era undeva la măsurasem noi, nu știu, 13% creștere 2017-2023-2024. Aceeași rată de creștere o are deja și România nuîn valori absolute, da, deci nu sunt, mi se pare că investițiile, deci noi avem 130 și ceva de milioane ridicate de start-up-uri românești și start-up-urile poloneze ridicaseră, nu știu, de 3, 4, 5 ori mai mult valorile astea. Și cumva, în fiecare an este ordinul ăsta de mărime diferit, dar rata de progreseste aceeași, iar Româniaîn peisajul acesta, mă rog, Turcia este un caz surprinzător, că nu prea ne-am uitat la ecosistemul din Turcia. Dar asta poate o discuție separată, pentru că reprezintă, nu știu, o treime din volumul investițiilor și numărul din start. Da, deci nu,pur și simplunu puteam să ne imaginăm asta despre Turcia, dar, săpând după aia în informații, înțelegemde ce se întâmplă asta. Dar dacălăsăm Turciala o parte și ne uităm doar la restul estului Europei, clasamentul cam ăsta este Polonia, Cehia, România, chiar dacă o țară mult mai mică, apropode regiune, Cehia are volumul investițiilor, numărul de start-up-uridin Cehia, având o tradiție puțin mai îndelungată, îl depășește pe cel din România. Da, mă rog, Estonia, evident, despre care se tot vorbește. Deci undeva în top 5 se clasează 5-6 după volumul de investiții și numărul de start-up-uri. Avem o problemă de rezolvat și asta se întâmplă cu genul ăstade inițiative și da, experiențe dedicate na, tinerilor, până la orice vârstă și orice, nu știu, implicare în economie ai, de a-i ajuta pe oameni să pornească inițiativele astea preced, da, acești oameni care ne întoarcem la începutul discuției, care stau în apartament sau pe o bancă, sau la școală sau unde sunt ei să vorbească despre ce ar fi să rezolvăm noi problema asta și shift-ul, apropo de ce am putea face, că sunt șidin astea tehnice. Știi de pași pe care să-i faci dacă intrăm după aia în tehnicalități, de nu știu DevOps, te miri ce. Ține de produs per se, dar și de mentalitate. Nu e despre hai să mă gândesc eu la o idee, este despre ce am putea să rezolvăm. Știi ce problemă există deja, de care știm și cum am putea noi s-o rezolvăm. Ar fi bine să nu mai începem să ne gândim așa, izolat de problemele din lumea asta, pentru că din fericire, știi, acum mă întorc la ce ziceoptimistul Dan în banc, știi, că se poate și mai rău. Din fericire, e din ce în ce mai rău. Știi? Deci ai o grămadă de probleme de rezolvat, foarte multe dintre ele semnificative, care adresează deja un întreg glob.
[00:26:06] Cristian Ignat: Aveți parteneriate și cu facultățile? Apropo de direcția asta în care să încurajezi studenții sau poate chiar elevii din licee?
[00:26:15] Alex Agatinei: Fie că noi suntem cei care contribuim la inițiativele altora și asta am mai început să facem, adică, na, noi să mergem către organizații și să le întrebăm apropo de ce mai poți să faci, care nu este complicată deloc. Da, e doar un shift mental, este să-i întreb pe oamenii din jur cu ce pot să te ajut. Ziceam ție că de acum mă duc la un eveniment al unor prieteni, mă rog, prieteni, așa în general, că poate să fie pentru toată lumea, ca să îi ajutăm cu alte și adică cu multe alte chestii. Da, mă duc să modereze evenimentul lor, știi, da, pentru că i-am întreba la moment dat cu ce putem să vă ajutăm și ce vă lipsește? Știi, adică dacă e să facem ceva pentru voi care chiar să conteze, pe lângă comunicarea asta online, pe care na, multă lume n-o mai percepe deja trec informațiile prin fața ta, ca trenul în Japonia, că tu ai fost în Japonia, parcă da. Atunci ceva, na, care să-mi dea ocazia să stau lângă tine, să fac efectiv ceva pentru tine. Știi?Să avem să construim și genul ăsta de experiențe, nu doar share-urile și like-urile și mesajele. Da, deci să întrebi oamenii din jur cu ce poți să-i ajuți, mă rog, și să fie autentic, să nu, să le și răspunzi după aia și să și faci ce te roagă.
[00:27:30] Cristian Ignat: Apropo de asta, cum colaborează How to Web și cum colaborați voi cu ceilalți actori implicați în industria asta fondatori, investitori, Angel Investors, fonduri de investiții, companii, că am văzut că sunt și companii implicate la anumite hackathon-uri.
[00:27:50] Alex Agatinei: Da, da, da, da. Deci cum ziceai tu, mergem către organizații și le întrebăm cu ce putem să vă ajutăm sau dacă știm sau ne dăm seama dejace putem să facem. Spre exemplu, las 2-3 exemple cu profesori de la Politehnică, îi ajutăm și construim împreună un hackathon care are loc toamna. Organizații din care facem parte, de altfel, Aspire, lucrămo bucată sau o bucată mai mare, depinde de an, cred că e deja în creștere din programul lor de experiența pe care ei o oferă participanților la programul lor, care sunt de la liceeni până la tineri profesioniști. Suntem implicați acolo șio executăm noi până la urmă, știi, dar e umbrela, este acea organizație, da, noi suntem o organizație care contribuie la asta șiîn schimb sau de partea cealaltă a spectruluiși pentru că se întâmplă în România de 16 ani de zile, conferința How to Web este un loc de întâlnire pentru ei, între ei, aceste organizații și pentru aceste organizații din România, cu peerslor din toată regiunea. Pentru că vin aceste organizații similar, reprezentanți ai acestor organizații, că sunt organizații care fac conferințe, da, ca și noi sau că sunt organizații care fac programe hackathoane, cum spui tu. Știi, acceleratoare pe acceleratoare, că sunt reprezentanți ai altor fonduri șivin reprezentanți ai celor mai notabile fonduri din toată Europa și deja un flavor internațional vin în București în perioada conferinței, ei toți de aici, din România și din regiune se pot întâlni cu ei. Deci cu asta îi ajutăm și asta este, nu știu, iarăși,un element pe care vrem ca oamenii să-l conștientizeze că este acest meeting point already curated și foarte în care e foarte simplu să ai match-making-ul potrivit, ca tu după aia să înveți de la ei, să colaborezi cu ei, că poți să colaborezi la modul de schimb de dealflow. Da, ai startup-uri pe care să le recomanzi unui program pe care tu nu-l faci, nu știi să-l faci, nu vrei să faci, nu poți să-l faci. Știi, că te mir ce, este despre o verticală, adică lucrurile în momentul de față șiîn România încep să se simtă nevoia de aceste experiențe dedicate hiperpersonalizate. Știi, nu mai e suficient că te duci la un eveniment de networking, da, că nu mai suntem în… au sunat anii 2000 și te-au rugat să-ți iei evenimentul înapoi. Nu, nu se întâmplă nimic acolo, dacă nupe cei care au nevoia asta și majoritate oamenilor chiar au nevoie să-i ducă cineva spre prima întâlnire. Știi, nu doar să stea acolo și să bea o bere, să-i facă un prim intro, știi să-l scoată puțin în față și să-l pună în lumină. Asta trebuie să facem, nu doar să închiriem un spațiu. Știi, să invităm doi oameni să vorbească despre ceva ce oricum este neinteresant sau au vorbit de 1000 de ori, ar putea să afle și dacă întreabă GPT-ul acum, știi?
[00:30:47] Cristian Ignat: Ce mi-aș fi dorit să fie inițiative de genul ăsta acum 10-15 ani.
[00:30:52] Alex Agatinei: Timing. Ce au făcut Bogdan și echipa pe atunci șia trecut și How to Web prin o grămadăde etape. Credem că asta e etapa care a început să se vadă de după 2019 încoace, când echipa a fost reformată aproapeîn întregime și apoi am reușit să trecem ca mulți alții care au reușit, dar alții, din păcate, n-au mai putut să facă asta, să treacă prin marea provocare această pandemie. Am ajuns în etapa asta în care suntem o organizație, dacă facem în jurul conferinței, alte câteva, câteva proiecte. Suntem o echipă, na, de oameni care sunt nu știu matur profesional sau oricum în etapa asta de maturizare profesională și care lucrăm de foarte mult timp împreună. Și asta mai e important. Nu știu unde o să o punem. Da, ne întoarcem sau cel puțin îmi dau seama că aș putea să adaug încă un punct la ceva de ce menționam mai devreme, e foarte important ca aceste organizații suport, cred că despre asta este vorba, să gândească strategic. Apropo de cum se construiesc ele ca organizații, știi că e dacă vorbești cu mine 3 ani, 5 ani la rând sau dacă sunt și eu acolo, dar mai vin și alții și învață. Învățăm în acest melting pot e mult mai util decât dacă azi vorbești cu mine, mâine cu Maria, poimâine cu Ion. Oricum nu știu unii de alții oricum n-au înțeles istoria, știi? Adică nu, nu poate să fie un call center. Știi? Organizație-suport nu e un call center că nu sunt atât de bine documentate că asta e partea bună a call centrului. Partea rea a call centerului e că nimănui nu-i pasă cine ești tu acolo. Tu ai sunat sau el te-a sunat pe tine așa dintr-un randomizer effect. Știi, organizațiile suport și ecosistemele nu sunt randomizer effect, iar relațiile sunt super importante. Și cu cât mai puternice și mai longevive relațiile dintre membri și aceste interacțiuni relevante frecvente, cu atât mai mare succesul ecosistemului, știi?
[00:32:54] Cristian Ignat: Da, adică construiești încredere.
[00:32:56] Alex Agatinei: Da, apropo de ce vedem în Estonia, în țările astea mici, știi? Se știu oricum, la un moment dat, toți, cu toți n-au unde să vândă în țară. Știi? Adică au fost niște forțe externe care i-au împins să se dezvolte în alt ritm.
[00:33:13] Cristian Ignat: Mai există mentalitatea asta de a crede că ceea ce construiești tu, nu știu, îți este furată ideea, pentru că știu că acum vreo 5-10 ani de zile antreprenorii aveau frica asta. Băi, am descoperit eu soluția la o anumită problemă, dar mi-e frică să mă duc să cer investiție, să-mi caut parteneri în business, pentru că o să-mi furie ideea.
[00:33:40] Alex Agatinei: Mai slab, dar există nu știu câte generații trebuie să mai treacă până să dispară, cred, da, cred că cine spune acum, adică cine are această replică sau această gândire în momentul de față cred că nu înțelege de unde provine, adică pur și simplu a preluat-o de undeva. Sigur că sunt cazuri din astea în care faci și ai nevoie să faci RnD și așa mai departe. Și sunt, tehnic vorbind,chiar e oksă vii cu layer-ul ăsta de protecție, dar și acolotrbuie să înțelegi când ești paranoic și când nu ești paranoic. Da, aici există deja oameni care poate să te ghideze, că cel mai adesea ăsta poate este un alt element bun al unui ecosistem sănătos, începi să te cam vezi cuacei oameni care sunt hiperprezenți. Știi, mă uitamși la voi, că l-ați avut pe Sergiu la un moment dat invitat recent sau nu, oricum am căutat și niște fețe familiare. El este unul dintreacest gen de personaje. Oricum nu știu cum reușește să facă asta.
[00:34:44] Cristian Ignat: E si pentru mine un mister.
[00:34:47] Alex Agatinei: Da, da, ori chiar a găsit soluția la clonarea aceea de care se tot vorbește și pe care reușesc să-i vezi și prin țară și prin afară și în diverse contexte că e prof la unde am făcut și noi BISM, fostul MSM sau că e la un eveniment, că e de Healthtech sau că e de Fintech, știi, adică deja sunt foarte mari șansele să-l găsești pe undeva și ca și el, mulți alții și ei pot să te îndrume către rezolvarea către omul care poate să te ajute în rezolvarea dilemei tale, știi, fac un NDA să nu facă un NDA. Deci din ce în ce mai puțin, dar cred că mai trece o generație, din păcate ne place să dăm, adică ideal e să nu dăm soluții, știi, să lăsăm oameni să găsească soluții, dar și să le spunem concret ce să facă și mă gândeam acum, ce, ce să faci dacă asculți bucățica asta de conversație este tu care poți să mă ajuți să îți spun totuși ideea mea să scapi de frica asta, poate creezi contextul în care să vorbim despre asta cu cineva careți-e mai cunoscut ție, știi sausă avem intro-ul potrivit de la o persoană pe care amândoi o știm și în care avem încredere. Știi? Asta, poate că funcționează. Știi?
[00:36:09] Cristian Ignat: Dacă ar fi să dai un sfat unui fondator căruia nu știu, nu știe în ce direcție să meargă, ce sfat, i-ai, da? E într-un blocaj de genul nu știe dacă este validat produsul, nu știe dacă o să funcționeze, nu știe de câți bani are nevoie.
[00:36:31] Alex Agatinei: Poate cel mai la îndemână, că mai sunt altele și încerc să-l țin minte, să le zic și pe alea. Cel mai la îndemnă poate ar fi să mai vorbească cu cineva care a trecut print-un blocaj similar. Știi, de ce? Este într-o etapă de dezvoltare mai avansată decât este el ideal în industrie, ideal în nu știu genul de produs, genul de business model, știi ca să fie cât mai aplicat, dacă se poate după aia, ce spune omul ăla, dar chiar și așa, tot trebuie să te gândești să iei o decizie din momentul în care cineva îți spune ce să faci tu ca fondator știi și tu faci ce spune acel cineva fără să pui un filtru, îmi pare rău, dar nu ești fondator, știi, adică ceva lipsești acolo. Deci mare grijă, antrenează-ți mușchiul acesta unu la mână și cred căe bine pentru oricine știisă fie propriul stăpân al propriei gândiri. Știi? Și atunci să găsească genul acesta de oameni și e mai ușor acum. Una la mână, că sunt deja niște fondatori de succes în diverse verticale, să zicem și în chestii cât mai personalizate, că fac către consumer, că fac către government, că fac cu te mir ce tehnologie, că fac în te mir ce piață și care sunt români. Să zicem că asta ne unește și ăsta e unul din motivele pentru care am și pornit proiectele acestea Launch Romania, Amplify ONG,care lucrăm cu români din România de pretutindeni, dar români să fie, pentru că asta e oricum un element cultural care ajută. Da, creează deschiderea inițială. Sigur că tot trebuie să ai un nou nivel de trust dat și de altceva, nu doar de faptul că vorbim amândoi română și aparent vorbim bine. Mai trebuie ceva și atunci vorbești cu oamenii, aceștia sunt prieteni de-ai noștri, deja putem să-i numim în comunitățile astea care s-au creat în jurul proiectelor, chiar dacă proiectele sunt intențional create ca și comunități, nu neapărat ca programe, știi, nu setermină, nu începela o anumită dată nimic. Știi? Doar ține de tine când cunoști efectele proiectelor pentru tine și care fac ei deja întâlniri cu founderi. Claudiu de la Questo, spre exemplu, a creat chestia asta care se numește Safe Space for Founder și deseori, când vine în București, creem împreună un meet-up. Da, și vorbești cu una la mână e că sunt founderi în principiu în sală și începi să spui la ce te gândești tu știi ce, ce te macină ca să găsești cu ajutorul lui că poate a avut conversații mai multe. Evident,asta se întâmplă când te implici așa, începe să știe mai multe perspective sau cu cei prezenți atunci pe care poți construi ulterior. Știi? Despre care e problema mea de nu pot să scad ciclul de vânzare de la șase luni la patru luni. Sau e o problemă? Adică poate asta este industry standard, adică nu, n-o să pot eu să schimb, să controlez chestiunea aceasta. Și atunci măcar sunt mai ușurat cu privire la înțelegerea mea despre problemă și caut următoarea cauză da, adică să ajungă efectiv la o concluzie mai…
[00:39:41] Cristian Ignat: Da, într-adevăr, ăsta este de unul din marile avantaje. Când te duci într-o comunitate și povestești.
[00:39:47] Alex Agatinei: Acum poți să stai acasă oriunde stai tu în Baia Mare și tot, să vorbești cu Claudiu, că faci un call cu el. Iarăși bariera asta cu interacțiunea onlineprima interacțiune să fie online e mult mai redusă. Și da, e un avantaj.
[00:40:01] Cristian Ignat: Cum influențează tehnologiile emergente precum AI, Block Chainindustria de start-up-uri din România? Ai văzut vreo evoluție a start-up-urilor datorită acestor tehnologii? Românii sunt adepți în a încerca tehnologii noi și a creat tehnologii noi.
[00:40:26] Alex Agatinei: Avantajul e cădin hub cu noi lucrează o echipă la un produs DesignVerse se numește și care concurează produse similare care sunt dezvoltate de echipe mult mai, nu știu, puternice și nu știu mai bine finanțate. Da, și care fac un produs extraordinar și care te ajută practic să nu mai e nevoie de dezvoltare asta inițială sau experiența în echipă inițială, cel puțin până să valideze alte lucruri despre produs. Deciobservăm, mai ales că suntemîn bula aceasta. Observăm că oamenii sunt mult mai dispuși să pornească niște produse fără să aibă expertiză, experiență tehnică. Știi? Să se concentreze pe lucruri care de fapt chiar contează, că ăsta aduce acum paradigma tehnologiilor precum AI, că ajunge să fie tehnologia mai puțin importantă decât distribuția. Și atunci important estesă te concentrezi pe cum ajungi tu să vinzi produsul ăla. Un la mână că ai înțeles clar foarte bine, cât mai granular detalii despre problemă și după aia cum să vinzi o soluție la problema respectivă. Și apoi, deci ultimul pas sau printre ultimii pași să construiești tehnologia caresă servească problema respectivă. Și asta observăm la ei, dar nu, evident că avem și ocazia să-i vedem pe toți oamenii care auaceastă inițiativă. Știi? În general, da, constatăm și noi că estemai degrabă o temere și o reticență cu privire la folosire a tehnologiilor emergente și observăm oricum efectul pe care îl are în economie în general, în toată lumea, toate lay off-urile care încă continuă, fie că ești sau nu în tehnologie. Adică asta este paradigma sau paradoxul, de fapt, știi că orice rol ai avea, poți să fii, na, pot poți să ajungi în situația în care na, ești pe o listă de oameni care nu mai contribuie semnificativ la dezvoltareaunei companii.
[00:42:39] Cristian Ignat: Alex, îți mulțumesc,ne apropiem de final, dacă ai un gând sau un sfat pentru start-up-urile din România?
[00:42:51] Alex Agatinei: Da, pentru cine ascultă în general sau dacă cineva care ascultă consideră că știe pe cineva care trebuie să audă chestia asta, cred că cel mai mult răsună în capul meu ceva ce am tot citit de la Drew, fondatorul Dropbox și el zicea, știi oare? Comencement speech-ul de la MIT? Cred că de acum mult timp, nu știu, era 2010-12-13, ceva de genul oricum înaintea, deja ages și zicea ceva, e un fel de îndemn, știi zicea că și cred că se numește sau o găseștipe net dacă o cauți cu finding your tennis ball n-o s-o citesc acum nici n-o s-o parafrazez adică, da, n-o săcitez foarte bine da, o să parafrazez și ce zicea este că fondatorii și ăsta e îndemnul, că pentru oamenii care și dacă nu știu în momentul de față sunt fondatori, pentru că atunci când ei descoperă o problemă sau o activitate pe care o îndrăgesc foarte tare și prin fondator acuma a se citi și cofetar dacă vrei adică ori ce faci tu în momentul de față. Ideea este că ai scânteia aia în ochi, știi când o faci? Da, că așa ne uităm și noi în oglindă și facem ceea ce facem pentru că ne place, da făceam oricum sau am fi făcut ceea ce facem acum, știi și noi în echipă asta e scânteia aia, dacă vezi că o ai simți sau cum că o ai, important e să continue. Asta este acel tennis ball de care zicea Drew făcând paralela cu câinele care atunci când vede mingea, știi poate să-ți spargă ușile, dărâmă pereți, adică nu mai contează răul pe care și l-ar putea provoca dacă el urmărește acel tennis ball și e foarte puternic dacă stai doar puțin să te gândești și cred că este imposibil să nu identifici dacă nu e ceva ce face acum, ceva ce se potriveștecu starea asta în care te poate induce acțiunea aia știi deci te rog tare mult asta, nu pe tine, darprin tine și mersi că faceți podcast-ul ăsta, pe oamenii care ascultă asta, că dacă știi că ai activitatea aia sau erai pe cale să o descoperi, la un moment dat și nu știu, te-ai lăsat din varii motive, du-te frate și soro înapoi la ea și mai stai puținîn procesul, un an, 2, 3, 5, o lună, nu știu, mai dă-ți ceva timp că lumea în mod special o să aibă nevoie din ce în ce mai mare de oamenii ăștia care rezolvă probleme și care sunt, nu entuziasmați, sunt, adică plutesc de fericire când rezolvă o problemă. Și da, e în mod paradoxal, e ciudat să te bucuri că există probleme în lume. Da, ideea este că nu vrei să continue problema, tu vrei să le rezolvi, da sau chiar să le stopezi, adică să nu mai ai ce să faci peste nu știu 10 ani de zile, știi? O să evolueze în timp problemele, o să evolueze în timp, produsul o să găsești altă problemă, da? Ideal este să oprești problema aia, mai ales dacă ține de societate în general și tehnologia și intersecția asta dintre tehnologie și impact, în care iarăși credem poate să poate să ajute, da, în jocul ăsta și să mai balanseze puțin puterea. Deci te rog tare mult, găsește acel tennis ball de care zicea Drew.
[00:46:22] Cristian Ignat: E foarte important și e foarte important să-ți menții drive-ul ăsta cât mai mult timp, să nu cedezi ușor.
[00:46:29] Alex Agatinei: Da, dar, asta o s-o faci și cu factori externi, că i-am tot menționat noi în discuție că o să-i vezi pe alți oameni, o să discuți cu XYZ, o să-țidea energia aia din exterior, dar primordială, poate că așa trebuia să începem, dar e bine că așa încheiem, e pornește cu minge aia, că dacă tu nu alergi după ceva, degeaba o să te împing eu. Știi și o să-ți mai dau eu puțină energie. Știi? Azi, mâine-poimâine o să mai vezi pe cineva și o să aspiri la a fi ca el, dar n-o să pot să fii doar o formă, știi? Degeaba vreau să fiu ca tine dacă nu sunt bucuros și entuziasmat, exaltat de ceva ce faci tu știi? Doar ca să arăt ca tine sure e ușor, na, faci o poză, spui multe despre cine ești, dar fără să fii de fapt, găsește mingea aia știiinteriorul ăla o să te ajute tare mult să te menții mult mai mult în jocul ăsta decât alții și asta o să facă diferența. Mă rog, execuție, timing, da și asta o să facă diferența.
[00:47:28] Cristian Ignat: Alex îți mulțumesc tare mult.
[00:47:29] Cristian Ignat: Cu mare drag, m-am bucurat enorm.