[00:00:03] Cristian Ignat : Elisabeta Moraru este Country Director Google pentru România, Moldova, Bulgaria și Ungaria, cu peste 10 ani în companie și experiența anterioară la Microsoft, Xerox are un doctorat în științe le comunicării și studii executive la DUC și INSEAD susține educația digitală, IMM-urile și diversitatea în tehnologie. Ela îți mulțumesc tare mult pentru timpul pe care ți l-ai făcut. Eu mulțumesc pentru invitatie!
[00:00:28] Cristian Ignat : Mă bucur mult să te văd aici. Ce faci?
[00:00:31] Ela Moraru: Păi, uite, mi-am suflecat la propriu mânecile. Acum am realizat și muncim de zor. Avem șansa să fim într-o industrie în care lucrurile se întâmplă atât de dinamic încât doar cu mânecile suflecate simt că pot să țin pasul. Și nici așa ca să am și un moment de vulnerabilitate.
[00:00:55] Cristian Ignat : Ne cunoaștem de mult timp, lucrăm de mult timp împreună.
[00:00:59] Cristian Ignat : Google a evoluat foarte mult de peste 10 ani de zile. Cum arăta Google când ai venit tu? Și cum arată Google acum?
[00:01:14] Ela Moraru: Păi în primul rând, eu doar ce am sărbătorit 13 ani de când lucrez la Google și să știi că mi-am pus pe mine tricoul de nugler ca să-mi aducă aminte sentimentul din primele zile de încântare intelectuală, pentru că învățam extraordinar de multe lucruri și de bucurie să cunosc oamenii. Știi echipa noastră în mare parte și cred că ăsta e unul dintre punctele cele mai valoroase pe care le-am descoperit în ăștia 13 ani și nu s-a schimbat din punctul ăsta de vedere, suntem foarte norocoși.
[00:01:49] Ela Moraru: În rest, eu am fost angajat numărul șapte și acum suntem peste 400 și asta spune mult despre cât de mult dezvoltare putem să avem în România pentru că majoritatea colegilor mei dezvoltă zona de device-uri inteligente și cred că asta e ceva cu care ne și mântrim.
[00:02:13] Cristian Ignat : Categoric. Îmi aduc aminte că înainte aveți un birou micuț, da, care voiați tot timpul să-l schimbați, să aveți și voi propriu vostru șef acolo. Acum sunteti acolo, birou mare.
[00:02:24] Ela Moraru: Compania are o cultură de a oferi beneficii angajaților care excede conceptul de salariu. Și asta contează foarte mult, pentru că un principal motiv pentru care vii la birou este că ești cu ceilalți, ai timp în care să dezvolți ideile la o cafea sau poate chiar la un prânz. Și asta contează foarte mult, cred.
[00:02:51] Cristian Ignat : Cum e în contextul de fațăca hibrid?
[00:02:55] Ela Moraru: Cred că am fost una dintre companiile cele mai conservatoare, în sensul în care îmi aduc aminte. Cred că era 11 martie și am am intrat în lucru de acasă, în 2020. Cumva, pentru noi a fost foarte simplu să spunem ok, suntem pe laptop, lucrăm de oriunde, oricând ca ăsta era și conceptul nostru, de altfel, dar în timp am simțit nevoia aceea de a fi sociali, de a lucra împreună. Și deci am zis mai devreme că am fost una dintre cele mai conservatoare companii. Am amânat foarte mult întoarcerea la birou, iar în momentul în care parcă în 2022 ne-am întors am venit cu această recomandare de 3 zile de la birou și 2 zile de acasă sau din altă parte și cred că flexibilitatea aceasta e bine primită de către colegi, ba chiar aș zice că e un procent mai mare dintre cei care vin zi de zi la birou.
[00:03:56] Ela Moraru: Eu sunt printre ei și cred că e valoros, pentru că avem nevoie de schimbul ăsta de puncte de vedere și să discutăm efectiv. Pentru că ne-am întâlnit întâmplător pe culoar și ne-am adus aminte că e ceva acolo și cred că contează.
[00:04:13] Ela Moraru: Da, și eu cred că contează și povesteam asta într-un podcast cu Mariana Gheorghe, care este un mega fan al tehnologiei, dar spune același lucru că e foarte greu să creezi o cultură organizațională doar din spatele ecranului și să o împingi. Eu sunt mult în linie cu Mariana pentru că am mai colaborat pe proiecte în zona aceasta de lidership și vorbim adeseori despre ideea, sau Eu cel puțin sunt un mare adept al idei de cetățean într-o cultură organizațională, adică am drepturi, am obligații în același timp. N-aș vrea să cred că suntem comunitate în care contează doar futurașul de salariu.
[00:04:59] Ela Moraru: De aceea munca noastră de comunitate mie mi se pare una din cele mai valoroase și care îmi de mie simț în piramida mea nevoilor. Am această nevoie și apropo de ce spuneam mai devreme, da, colegii mei sunt comunitatea mea prin care fac bine.
[00:05:22] Cristian Ignat : Faci și faceți și apropo de făcutul binelui, cum ajută Google și cum a ajutat în ultimii ani business-urile locale din România? Ce inițiative a avut ?
[00:05:35] Ela Moraru: Aș începe dacă îmi dai voie cu un punct înainte de business-uri și aș vorbi foarte scurt. Încerc foarte scurt, deși e zona mea de interes major, zona de educație, erau trei întrebări pe era putem să vorbim, pentru că dacă suntem cetățeni într-o companie, evident că vom extinde conceptul în ansamblul țării în care suntem.
[00:06:01] Ela Moraru: Și cetățeni suntem și în sensul că avem o responsabilitate, zic eu, pe care noi ne-am asumat-o de mai bine de 10 ani ca și echipă locală, de a susține zona de educație și am și fost partener de altfel în mai multe proiecte în care fie am fost în zona preuniversitară și ne-am dus către școli și către profesori și am spus haideți să vedem tehnologia ca un instrument de lucru și un instrument de a genera viitorul profesional al copiilor și atunci s-o îmbrățișăm cu partea pozitivă asumându-ne și că există aceste riscuri pe care trebuie să le educăm. Și am avut proiecte de tip Eroii Internetului sau partea decompetențe digitale pentru profesori sau Indreptaru Digital pentru învățători. Sunt foarte multe proiecte de care mi-e drag. Toate au fost în acest sens:suntem și cetățenii viitorului, suntem și creatorii viitorului. Sunt șanse pentru acești copii și atunci haideți să fim aproape. Ne-am dat seama că și mediul academic ne poate fi un partener deosebit si am început noi acum mulți ani, dacă ții bine minte acele parteneriate cu universitățile și ne-am dus și am creat conținut despre marketing digital și apoi am extins și către partea de dezvoltare de android și competențe de developing pentru că avem nevoie. Uite, angajăm și acum angajăm, ajută-mă să-mi angajez toți colegii pe care am nevoie să-i angajez și a am găsit parteneri foarte buni în zona de academic si apoi extinderea pe care am făcut-o aproape natural a fost către IMM-uri, adică împreună cu studenții care au devenit specialiști în marketing digital, am oferit consultanță și cu partenerii de altfel, către IMM-uri, ne-am pus pe hartă. Cât de important e, nu știu, poate am o vulcanizare și lumea mă caută deci trebuie să mă găsească și pe hartă.
[00:08:09] Ela Moraru: Mai departe poate vreau să folosesc youtube-ul ca să arăt cum lucrez pentru că în felul acesta creez nu doar recunoașterea brandului, dar și credibilitatea brandului și așa mai departe. Și proiectele acestea ne-au ajutat foarte mult să înțelegem ce nevoie există. Mai e ceva ce trebuie să zic, proiectele pe care le-am făcut, de altfel, tot în parteneriat și cu voi In zona de export. Am ținut foarte mult la partea asta și sunt tot așa probabil vreo 10 ani de când am deschis zona aceasta de sesiuni de mentorat, de training-uri, de consultanță, pentru că noi vedem că sunt foarte multe companii interesate de România, dar hai să avem și noi reacția aceasta și să avem companiile românești care se duc și exportă și acolo e un plus extraordinar de valoare pe care putem să-l avem și am văzut exemple frumoase și cred că se poate și mai mult.
[00:09:07] Ela Moraru: Nu, nu renunț la partea aceasta, dar e foarte multă muncă de descoperit piețe noi, de înțeles, comportament de consumator și așa mai departe. Iar digitalul are această frumusețe deosebită. Nu numai că are acoperire,dar are matematica din spate, îți arată exact ce se întâmplă cu acțiunile tale și e un plus, e un plus în investiția pe care tu o faci ca să-ți aducă beneficii și profit. Până la urmă, asta vor companiile.
[00:09:40] Cristian Ignat : Ce ce îmi place mie sau unul din lucrurile care îmi plac cel mai mult la voi este că gândiți când aveți astfel de programe, de inițiative, le gândiți din punct de vedere scalabilitate. Când am avut primele programe derulate împreună am fost unul dintre traineri și am predat o groază.
[00:10:00] Cristian Ignat : După care ați venit cu o idee de care ai povestit adineauri, să mergem să trăinuim alți traineri, să învățăm alți traineri care pot la rândul lor să trăinească și mai mult și astfel ați ajuns la inițiativa cu universitățile, după care atelierul digital pentru profesori. Am fost și am predat unor profesori din universități, profesorii respectivi predau mai departe și așa mai departe. Adică partea asta de scalabilitate este de admirat și cred că e în cumva, cred că în ADN-ul vostru să gândiți un program care să se ducă cât mai mult și mai ales în zona de educație e esențial.
[00:10:36] Ela Moraru: Da! pentru că noi de fapt asta facem, transmitem generațional. Știu că sună așa foarte grandios, dar în esență asta face educația și trebuie să ținem cont de faptul că e o dinamică incredibila.
[00:10:49] Ela Moraru: Eu acum în zilele de acum încerc să-mi blochez în fiecare zi în calendar sloturi în care să reușesc să citesc și să învăț pentru că atât de multe lucruri noi apar. Vorbeam mai devreme că se întâmplă zilele acestea o serie de evenimente pe care noi le organizăm regional sau global în care anunțăm la fiecare eveniment niște zeci de produse noi și de ceva vreme toate cu AI. Vreau să țin pasul, vreau să să simt că surfez valul ăsta. Știi, sunt cumva acolo cu placa de bord, știi, nu sunt, că iau tot timpul apa și e greu. E un moment cred că de vulnerabilitate pe care oricine ar trebui să-l aibă. Și uite, săptămâna trecută au venit la noi în vizită elevi de clasa a 7-a și a 8-a și niște studenți, dar cei de clasa a 8-a au vorbit foarte mult de temerile lor în fața AI-ului.
[00:11:46] Ela Moraru: Mi se pare foarte important și am apreciat propria lor vulnerabilitate și faptul că mi-au dat șansa să le prezint și cum vedem noi perspectiva asupra ce poate să aducă zona de inteligență artificială pentru că la fel ca orice alt instrument poate fi unul extrem de pozitiv, dar poate fi utilizat la fel de malițios și atunci e bine să înțelegem și aspectele acestea. Dar dacă ne temem și din start pornim cu această reacție mă tem că piața profesională vom fi în concurență cu cei care înțeleg dezvoltările și reușesc să le folosească si asta e un dezavantaj.
[00:12:29] Cristian Ignat : Sunt și la Marius Manaline și inițiative de genul ăsta de a vorbi prin școli.
[00:12:40] Ela Moraru: E o generație ca întotdeaunao diferență generațională mare, probabil cu un factor de inclementalitate pe care îl aduce felul în care ei folosesc tehnologia și probabil că fără un astfel de contact constant nu aș putea să înțeleg noii mei colegi. Au lucruri extraordinare de la care încerc să fur, mai ales în zona de focus si de eficienta. Fabuloasă interacțiunea cu ei. Și cred că contactul cu elevii e foarte important și din perspectiva înțelegerii motivației lor in ceea ce privește studiu, e diferit. Sunt foarte multe elemente în care cred că ei nu se regăsesc în ce le povestim noi și atunci e important să le înțelegem noi perspectiva.
[00:13:40] Cristian Ignat : Ai menționat AI și cred că e pe buzele tuturor astăzi. Ce înseamnă concret AI pentru Google astăzi?
[00:13:51] Ela Moraru: Eu cred că e focul, e noul foc. Sunt atât de multe lucruri de zis despre asta.
[00:13:59] Ela Moraru: Cred că primul punct unde aș rămâne foarte mult este zona aceasta de cât de important este să înțelegem AI-ul ca tehnologie efectiv și ce metode de a folosi această tehnologie avem cu un filtru de etică și de moralitate. Cred că știi, s-a vorbit mult despre momentul în care Google a a venit cu AI-ul în către utilizatori. Primul lucru pe care l-am văzut dinspre companie a fost acel set de principii etice și probabil că a fost o perioadă în care au fost multe întrebări. De ce așa? Acuma vedem de ce așa. Pentru că sunt situații în care utilizarea AI-ului poate face diferența între o oportunitate economică sau nu.
[00:14:54] Ela Moraru: Sunt companii care au apărut efectiv pentru că există AI, altele au avut moment de pivoting s-au transformat, au avut produse, servicii noi, alte companii au devenit profitabile, ca să dau și un exemplu concret în flow-ul de producere a unei mașini dacă poți optimiza cu câteva secunde, cu câteva secunde timpul de creare, de finisare a mașinii, îți optimizezi costurile finale. AI-ul te poate ajuta să faci asta. Și sunt atât de multe alte exemple de altfel. E un instrument incredibil.
[00:15:33] Cristian Ignat : Văzusem un articol la un moment dat, nu mai știu ce firmă mare de curierat, de HR sau una din ele si pentru ei fiecare secundă petrecută pe șosea contează și spuneau că au ajuns să eficientizeze traseul și să se uite sa faca cat mai mult dreapta decât stânga,că la dreapta ai prioritate. Mi s-a părut incredibil.
[00:16:06] Ela Moraru: In economia mare a lucrurilor putem aici să vorbim și despre mașini autonome, dar putem să vorbim despre zona de sănătate.
[00:16:14] Ela Moraru: Mie acolo mi se pare o șansă incredibilă în timpul vieții noastre să vedem că uite unul dintre colegii noștri, Ceo-ul de la Deep Mind a primit anul acesta Premiul Nobel pentru chimie, un IT-ist, da? Pentru ce? Pentru că a folosit inteligență artificială și a înțeles și a studiat cu rapiditate care a depășit orice altă lucrare de doctorat în timp, vorbim și de timp aici, cum interacționează proteinile între ele. Ori aici este, apropo de ăsta-i noul foc, asta ne poate duce la avea medicamente personalizate per fiecare pacient, asta ne poate duce să înțelegem cum putem să ne îmbunătățim speranța de viață sau cum putem să prevenim niște boli. Nu mai vorbesc de partea de analize unde deja inteligența artificială este folosită în clinici, în spitale pentru tot ce înseamnă radiografii, scanări și așa mai departe.
[00:17:21] Ela Moraru: Inteligența artificială poate fi un asistent care să ajute medicul în a diagnostica mai repede și cu acuratețe mai mare. Atenție versus ochiul uman. Și atunci, da, când ne uităm la inteligența artificială vorbim de oportunități incredibile.
[00:17:40] Cristian Ignat : Vezi vreun profil care ar putea profil de business sau instituție vreo anumită zonă care ar putea să beneficieze mai mult de zona asta de AI de la Google? Sănătate mi se pare aici.
[00:17:54] Ela Moraru: Cred că absolut toatepentru că,imi aduc sigur aminte că am vorbit despre asta: O florărie online este o florărie sau o companie tehnologică? Știi ce-ți zic? Cred că acum, în acest moment, orice companie este în egală măsură companie de tech pe cât este o companie de profilul pe care îl are în realizarea serviciilor sau produselor sale. Chiar cred că AI-ul poate să să vină ca un instrument care e acolo în absolut orice și te poate ajuta, te poate susține.
[00:18:30] Ela Moraru: Acum câteva săptămâni am lansat un proiect cu Academia de Studii Economice și cu colegii de la Digital Nation, Un proiect, SARO, se numește. Este un asistent personal pentru motivarea studenților la școală, in a învăța și este oferit gratuit, bineînțeles studenților și școlilor care sunt pilot. Nu locuiește profesorul. Nici măcar nu se pune problema de așa ceva. În schimb poate să ajute elevul sau studentul să își facă un plan de studiu sau de gestionare a calendarului astfel încât să nu ajungă, poate făceam noi pe vremuri, în ultima noapte să învețe pentru examen. De ce? Pentru că nu mai contează cunoștințele. Am nevoie de abilități, am nevoie de valori, am nevoie de o disciplină de lucru. Ăsta poate să-ți fie un un asistent care te ajută și să se concentreze, mai ales noua generație unde este attention span-ul foarte mic.
[00:19:31] Ela Moraru: Si aici-s foarte multe lucruri de spus, da.
[00:19:39] Cristian Ignat : Care sunt produsele Google care nu știu, sunt anumite produse Google care au avut o creștere mai mare în ultimii ani ?
[00:19:48] Ela Moraru: E foarte greu să pot să zic unele. Cred că în suita de advertising faptul că există imputul acesta de AI profund și tu aici știi foarte bine la ce mă refer, vezi că metodele de targetare se rafinează, se duc în zona aceasta de AI și îți permit să înțelegi mai bine utilizatorul și să fii mai mai rafinat, mai eficient. Până la urmă dacă vrei mai non-intruziv pentru a ajunge acolo unde clientul chiar este interesat de produsul tău, partea de youtube mi se pare extraordinar, eu sunt un mare fan al youtube-ului ca și potențial de advertising nu atât de mult din perspectiva de branding așa cum toată lumea îl înțelege, dar mai ales din perspectiva de performante.
[00:20:40] Ela Moraru: Și cred că produsele noi care doar ce au apărut sau care urmează să apară ajută foarte mult în această direcție. Partea de cloud e toată powerdby AI. Gemini este un instrument puternic și ai zona de work space, ai zona de instrumente AI,n-are sens sa fac toată apologia suitei noastre, dar cred că sunt use case-uri extraordinare pe care le vedem în acest moment. Șie foarte fain să vedem lucrurile astea, la fel cum sunt și produse din zona utilizatorilor în care beneficiem de platformele Google, cum este maps, pe care îl apreciez foarte tare căco imi eficientizează viața zi de zi. Sau, uite, avem șansa de a avea street view în România, de curând au fost din nou mașinile, actualizăm imaginile, deci sunt foarte multe lucruri care sunt într-o continuă evoluție. N
[00:21:49] Ela Moraru: Ce să-ți mai zic de google photos, care unul dintre preferatele mele, pentru că ai varianta de lance în care poți să identifici un produs, i-ai făcut poză și l-ai căutat. Și vedem din ce în ce mai mult căutări multimodale: video, poză, audio eceva incredibil ce evoluție incredibilă există.
[00:22:15] Cristian Ignat : Recunosc că lance-ul nu prea l-am folosit si photos pentru că sunt pe suita de la Apple. M-ai făcut curios mie îmi place foarte mult unul dintre instrumentele pe care le folosesc. Aș îndrăzni să zic chiar zilnic. Și mi-e ciudă că sunt produse pe care nu le-am menționat acum. Am văzut din toate așa un mozaic, dar da, mie mi se pare că am șansa să lucrez într-o companie după atâta timp în care zilnic descoper ceva nou.
[00:22:47] Ela Moraru: AlphaEvolve vorbeam zilele trecute despre felul în care folosim zona de matematică și ei AI,pe partea de dezvoltare medicală sunt atât de multe exemple și Veo neapărat, veo pentru generarea de conținut video, cu asta trebuie să te joci video.
[00:23:08] Cristian Ignat : Într-adevăr eu sunt un mare fan video și youtube, îl încurajez toți clienții să folosească. Noi îl folosim pe propria noastră piele și investim mult în zona asta. Mi se pare că e un canal care să crească din ce în ce mai mult și asta se vede și când ne uităm la noua generație care consumă cred că mai mult mai mult video decât text. Am făcut și eu o comparație zilele trecute am postat primul meu tiktok și l-am postat pe toate canalele. Am pus și pe youtube și pe meta și pe Tiktok și am pus și o postare scrisă cu povestea pe care am scris-o în am spus-o în format video. Intr-un mod surprinzător.
[00:23:51] Cristian Ignat : Pe Meta am avut mai multe reacții la text, dar cred că și publicul este obișnuit cu mine așa acolo. Dar numărul de afișări a fost da, spectaculos. Oamenii consumă din ce în ce mai mult video și youtube-ul mi se pare că a crescut fantastic în România,mai ales pe pe scuză-mă că te întrebi, mai ales pe pe TV, adică youtube folosit pe Smart TV.
[00:24:19] Ela Moraru: Ce voiam să zic eu anul ăsta s-au aniversat 20 de ani de când a fost prima prima filmare la Zoo ca așa a parnit youtube-ul. Și da, este spectaculos. Știi că se încarcă în fiecare oră 90 de ani de televiziune sau ceva similar. Sunt niște statistici incredibilă și în continuare crește zona de utilizare. Asta de fapt e ce ne impresionează, pentru că vedem creștere chiar și pentru categorii de vârstă care ai crede că nu sunt utilizatoare de de tehnologie.
[00:24:56] Ela Moraru: Dar ce mai voiam să spun este și că mi se pare incredibil că asta e o șansă pentru creatori și de acolo vine plusul de valoare, pentru că e un instrument care e al tuturor utilizatorilor. Și da, după pandemie am văzut ce a însemnat trecerea si pe televizor, pe ecranul mare a utilizării youtube-ului și interacțiune acolo, sigur că e încă și mai consistentă. Deci da, e incredibil.
[00:25:24] Cristian Ignat : Acum îți aproape să ai proprietar emisiune TV cu un telefon mobil.
[00:25:31] Ela Moraru: Sigur, zona de podcast, uite că tot suntem în contextul acesta a crescut foarte mult. Apropo de tendințe, partea de do it yorself, deci să înveți să faci lucruri tu sau partea de educație și zona de podcasta crescut foarte mult post-pandemie și asta e îmbucurător pentru că vedem un interes concret și un instrument cu care rămân, cu care învăț ceva anume.
[00:25:59] Ela Moraru: Și pot să-ți dau „n” exemple din propria mea casă, când învăț pentru a face lucruri cu copiii sau când copiii mei, cea mare chiar mi-a spus cum învață la anumite materii, folosind materialele pe care le pun acolo profesorii care sunt dedicați pe anumite teme, mi se par extraordinar.
[00:26:18] Cristian Ignat : Vezi asta doar pentru sau vezi mai mult pe zona de România sau e o crestere generala?
[00:26:23] Ela Moraru: Nu, e o tendință generală, dar pentru România specific am dat exemplele acestea pentru că mie mi se pare că după pandemie, totuși, a existat o revigorare foarte bună în zona de învățare continuă și știi că e zona mea de interes și m-am uitat special pe subiectele acestea pentru că cred că este o șansă și pentru cei care nu au acces la educație așa cum poate am vrea să aibă toată lumea și se poate folosi ca instrument și în acest sens.
[00:26:51] Cristian Ignat : Da, și în zona de asta ajutați foarte mult. Ai acces la conținut, educație de oriunde.
[00:27:00] Cristian Ignat : Cum vezi oportunitățile antreprenorilor și business-urilor din România în perioada asta?
[00:27:05] Ela Moraru: Așa cum le fac ei. În ce sens? Cred că România este în continuare o zonă unde se poate dezvolta, unde se pot face lucruri. Cred că există mai multa competența antreprenorială acum decât în alți ani și vin și tineri care acum studiază antreprenoriat în școală și înțeleg mult mai bine conceptele și poate dacă vrei competențele necesare pentru a putea fi antreprenor că nu este pentru oricine și ai nevoie de foarte multă muncă și anduranță. Nu că pentru corporatism n-ai nevoie, dartotuși sunt valeitati diferite și cred că există și zonă de investiții pe care se pot baza start-up-urile și antreprenorii.
[00:27:59] Ela Moraru: Deci oportunități, sigur,repet, multă muncă, cu complexitate pe care o de poate un antreprenoriat care vrea să facă export, dar și cu instrumente foarte multe puse la dispoziție. Și atunci cred că e o un moment cu multe oportunități. Așa văd România.
[00:28:24] Cristian Ignat : Cum pot business-urile să ajungă mai aproape de voi, dacă vor,au o idee, aunevoie de la voi, există anumite programe, evenimente la care pot să ajungă?
[00:28:40] Ela Moraru: Eu zic că avem multe si întotdeauna mai trebuie.
[00:28:46] Ela Moraru: Cred că o primă sugestia mea ar fi să apeleze la partenerii noștri pentru că noi am construit un ecosistem de parteneri, agenții cu care lucrăm către care și facem un transfer de know-how puternic, cu care lucrăm de aproape și e cea mai facilă metodă de a fi la curent cu tot ceea ce se întâmplă și dacă se poate să rămână la curent cu toate evenimentele pe care le organizăm căcipostăm peste tot pe unde putem informații despre cei traininguri organizăm astfel încât să poată să știe să știe tot timpul ce apare nou. De altfel și genul acesta de informații noi încercăm să le aducem cât mai prezente în mintea tuturor ca să să fie la curent cu ce se întâmplă pentru că sunt atât de multe schimbări și atât de multe beneficii pe care putem să le aducem constant încât asta e esențial.
[00:29:48] Ela Moraru: E crucial de-a dreptul să să fie la zi cu ce se întâmplă. Dar cred că asta ar fi zona de parteneri pe care îi avem și evenimentele pe care le organizăm sau la care participăm. Am încercat să fim cât mai prezenți acolo unde suntem online și offline, peste tot și oriunde,
[00:30:10] Cristian Ignat : Da, faceți foarte bine ce faceți și aveți în sânge chestia asta cu scalatul.
[00:30:30] Ela Moraru: Și în ultima perioadă am venit și cu foarte multe analize și cu studii tocmai ca să arătăm care ar fi argumentele pentru care credem noi că e foarte mult potențial în zona de AI, e foarte mult potențial în zona de economic-export și așa mai departe. Și sper să încurajăm încercările acestea pentru că repet nu sunt ușoare, dar absolut necesare.
[00:30:56] Cristian Ignat : Dacă tu, Ela, ți-ai deschide mâine un business, să spunem o florărie, că tocmai menționasem florărie si ai începe, evident, cu partea de online, cum cum ai împărțit bugetul respectiv în ce canale dacă poți să-mi zici așa și procentual?
[00:31:18] Ela Moraru: Nu cred că ar fi corect să zic eu un procent. Cred că un sfat responsabil din partea mea ar fi să fac o analiză, să văd un mix de marketing sănătos în care să identific unde sunt oportunitățile, să există o analiză a ce ofertă am, ce cerere există și cum gândesc partea aceasta. Am un bias profund către partea de digital și către anumite zone specific, dar eu aș lăsa cifrele să mă ghideze și cu siguranță aș testa.
[00:31:54] Cristian Ignat : De acord! Și dacă ar fi unul din produsele Google în care poate te-ai uita?
[00:32:00] Ela Moraru: unde să găsesc informații?
[00:32:03] Cristian Ignat : Nu. în care ai investi mai mult?
[00:32:08] Ela Moraru: Mi-e greu să aleg.Probabil că search ar fi primul pentru că vorbim despre o intenție declarată, lumea caută informația respectivă, cu siguranță acolo m-aș duce, dar da, ți-am zis youtube e….Ți-ai dat seama că acolo mă gândesc pentru că cred că acolo e un instrument foarte bun pentru a-ți prezenta produsul si este în continuare ne-exploatat, dacă mă întrebi pe mine, ne-exploatat suficient.
[00:32:41] Cristian Ignat : Noi, clienții cei mai mari din afara României i-am obținut prin youtube.
[00:32:47] Ela Moraru: Sunt foarte multe posibilități și oportunități și cred că da, dar e important și conținutul pe care îl pui acolo.
[00:32:55] Ela Moraru: De asta am zis că n-aș putea să spun acuma și nici nu vreau să decartez niciun alt fel de canal de promovare, dar cred că primul lucru ar fi să setez corect measurement, să văd exact ce se întâmplă și apoi cu toate aceste lucruri să fac testele necesare astfel încât să văd ok, ce se întâmplă, care-s merele, care-s perele, să nu compari mere cu pere. În fine, sunt mai multe lucruri aici, dar cred că oportunitățile ar fi clar acolo.
[00:33:24] Cristian Ignat : Crezi că ar trebui să ne sperie pe AI-ul și evoluția asta atât de rapida a AI-ului?
[00:33:31] Ela Moraru: Cred că este cinstit să fim vulnerabili în fața acestui subiect pentru că e normal să avem îndoieli când vine o schimbare în fața noastră. Cred că mintea umana are nevoie de un moment de reflexie când trebuie să facă schimbări majore.
[00:33:48] Ela Moraru: Mi-au plăcut foarte mult training-urile pe care le-am făcut pe Coursera, apropo de ce înseamnă AI si cum putem să înțelegem potențialul și riscurile AI-ului pentru că au atins topicuri de tipuri: ce înseamnă un job în fața AI-ului și mi-a plăcut foarte mult explicația pe care am văzut-o acolo apropo de faptul că un job este o sumă de task-uri. Și da, poate că sunt o serie de task-uri care pot fi automatizate sau augmentate, eu le zic primesc o trambulină și aș vrea o parte din task-urile de rutină, repetitive să primească o trambulină. Și sigur că sunt o serie de task-uri care sunt imediatul apanaj al umanității și sigur acela un alt raport cu zona de AI.
[00:34:36] Ela Moraru: Am publicat de altfel și câteva studii valabile pentru România, dar și pentru Europa de Sud-Est, apropo de potențialul impact pe care să-l aibă AI-ul în PIB-ul României, dar și versus job-urile care sunt în acest moment în România pentru următorii 10 ani si vorbim de procente care nu sunt deloc nesemnificative. Da, adică peste 50% din job-urile din România în acest moment nu sunt modificate major în următorii 10 ani. Asta și pentru că o mare parte din job-urile din România sunt în zona de agricultură, deși acolo ai vrea să folosești instrumente de tipul acesta pentru că îți pot of eficientiza foarte mult rezultatele. Deci da, dar ca să nu să nu elimin partea aceasta încă o dată, cred că e nevoie de reflexie și de înțelegere.
[00:35:30] Cristian Ignat : Da, cred că în agricultură se automatizează, dar nu cu aceeași viteză.
[00:35:36] Ela Moraru: Uite, vezi o interesantă paralelă să facem între cât costa acum câteva sute de ani și cât dura să realizezi 1t de grâu și ce resurse și cum și ce înseamnă acum să faci asta și cum poți să folosești resursele umane, nu mai vorbesc de toate celelalte pentru alte lucruri pentru că resursă umană suficientă nu avem. Deci cred că discuția e alta și e normală discuția despre subiectul acesta.
[00:36:08] Cristian Ignat : Ela îți mulțumesc tare mult pentru timpul acordat. Cred că a fost o discuție foarte, foarte faină, foarte onestă și cu multe insight-uri.
[00:36:19] Ela Moraru: Mulțumesc eu pentru invitație. Baftă!