[00:00:00] Cristian Ignat: Sorin Barbu este un antreprenor român care a transformat experiența sa din Spania într-un business de succes în București. Fondator al grupului Alioli, el a adus pe piață conceptul inovator de restaurant-pescărie „La Pescaderia by Alioli”, unde peștele proaspăt din porturile Spaniei ajunge direct la clienți. Cu o combinație de tradiție gastronomică și inovație digitală, Sorin este un nume respectat în industria ospitalității din România. Sorin, bine ai venit!
[00:00:26] Sorin Barbu: Salut! Mulțumesc din suflet pentru invitație!
[00:00:29] Cristian Ignat: Mulțumesc și eu că ți-ai făcut…
[00:01:02] Sorin Barbu: Am început în 2010. Ideea e că ce-am văzut în Spania și ce-am muncit în Spania, ce-am văzut acolo, am încercat să implementez aici. Și cei șapte ani pe care i-am petrecut acolo, în Spania, apoi am mers aproape în fiecare lună, la o lună, la o lună jumătate, căutam să merg la orice expoziție sau orice târg care era în Spania, chiar dacă nu aveam încă business și nu puteam să mă prezint, dar vedeam, aveam un déjà vu, aveam un viitor în care știam că trebuie să ajung acolo, să ajung acolo, să ajung acolo.
[00:01:33] Sorin Barbu: Mă duceam la piețele mari, nu mă băga nimeni în seamă. Întrebam dacă e un pește sălbatic și îmi zicea că „como tú” (n.r. „ca și tine”). Era… în fine. Dar am avut încredere și am mers, am mers, am lovit, am lovit, am lovit.
[00:01:47] Sorin Barbu: Și până când… eu cred că mai e mult de muncă, și ăsta e un segment important — pescăriile — pentru că e important să joci într-un loc unde e greu, e ceva foarte greu de făcut, pentru că nu mulți fac asta și atunci nu ai multă concurență și dacă reușești…
[00:02:05] Cristian Ignat: Tu ai creat piața.
[00:02:08] Sorin Barbu: Nu, avem concurență, dar nu e atât de puternică.
[00:02:11] Sorin Barbu: Noi acum avem patru locații cu pește proaspăt, patru pescării: trei în concept store-urile de la Mega Image, una în Pipera. O altă familie sau un alt proprietar de… cum să zic eu… la noi e o afacere de familie — eu cu tata și cu sora mea — dar altcineva să aibă patru pescării nu există în România și în București.
[00:02:30] Cristian Ignat: Mi-aduc aminte că îmi povesteai cum făceai research la început și cum mergeai pe la finalul programului la anumite hipermarketuri și încercai să te apropii de oamenii de acolo și să afli informații despre pește, despre peștele proaspăt, aprovizionare și așa mai departe. Mi se pare un lucru esențial în orice business, să faci research înainte de a porni businessul și da, mi se pare incredibil cum ai ajuns să te împrietenești cu anumiți oameni din hipermarketurile respective care, din ce am înțeles, unii au ajuns și oameni de bază la tine în companie.
[00:03:08] Sorin Barbu: Da. Noi, având restaurant din 2010, primul restaurant Alioli, automat mergeam și cumpăram marfă, nu? Din hipermarketuri. Și automat, creând deja o… Pentru că aveai nevoie să-ți oprească ceva, legai o prietenie. Mergeai de trei ori pe săptămână și e foarte important să ai o relație cu cineva care vinde, nu? Și atunci am văzut, locuind în Spania, într-un oraș-port, având contactele de acolo, văzând că se dezvoltă piața în România, mă gândeam în viitor, m-am gândit de ce nu un restaurant de pește, de ce nu o pescărie?
[00:03:50] Sorin Barbu: A fost un vis, am riscat foarte mult și încet cred că asta o să devină businessul de bază: pescăriile, magazinele cu pește. Pentru că astea lipsesc în România, și dacă îi obișnuim pe oameni să vină la pescărie să cumpere un pește pe care noi îl filetăm, îl pregătim, îl punem inclusiv „ready to cook”, îl punem într-o tăviță cu un pic de ulei de măsline, îl facem „butterfly”.
[00:04:20] Sorin Barbu: Acolo, în pescării, noi am creat un sistem la fel ca în Spania, cu un cuptor. Adică tu poți să vii, să alegi peștele, îl plătești, îl punem la cuptor până tu îți faci cumpărăturile — 20 de minute — peștele e gata. Așa că tu doar mai ții sticla de vin rece și nu mai trebuie să mai faci miros acasă, nu mai trebuie să se supere soția… Așa că încercăm să facem lucrurile ca în Spania, ca în Barcelona, ca în Madrid sau ca în Valencia.
[00:04:44] Cristian Ignat: În România mi se pare că voi chiar educați piața și, implicit, concurenții — alte businessuri care o să se dezvolte în direcția asta — tocmai prin lucruri de genul celor pe care le-ai povestit. Big bravo! Și știu că nu este ușor să educi…
[00:05:01] Sorin Barbu: Și mai ales cu o chestie de perisabil, cum e peștele. Ce-am făcut acum, o chestie nouă, ce-am făcut în Pipera: am pus o cameră web deasupra…
[00:05:10] Cristian Ignat: Despre asta voiam să-ți zic.
[00:05:11] Sorin Barbu: Deasupra mesei de pește. Și atunci, cine este acasă, intră online, vede peștii care sunt, poate să dea zoom, să-l aleagă, pentru că în general peștele îl alegi cu ochiul. Și înainte se mergea la pescărie ca să socializezi, să alegi pește, să spui cum îl vrei. Dar tu poți să suni, poți să-l alegi, să-l vezi online și să suni, să zici să-l pregătească. După aia treci să-l iei. La fel, poți să îl comanzi și online.
[00:05:36] Cristian Ignat: Cum funcționează cu vânzările online? Cred că prima experiență cu shoppingul online în zona de mâncare a fost în anul 2 de facultate, când am avut eu prima firmă de outsourcing. Am dezvoltat pentru un client din Marea Britanie un site de e-commerce, iar site-ul respectiv vindea carne. Asta se întâmpla în 2004-2005. Și îmi aduc aminte și acum că, după ce am dezvoltat site-ul, la câteva luni a venit clientul să ne spună că este super mulțumit, că are o grămadă de comenzi, că se cumpără și ne felicită pentru proiectul pe care l-am făcut. Însă, în capul meu, pe vremea respectivă, nu îmi puteam explica și chiar imagina cum poate cineva să comande carne online. Asta se întâmpla în 2004. Adică în 2004 nu cred că ar fi funcționat businessul acesta. Dar uite că în 2024 asta se întâmplă și în România și se cumpără din ce în ce mai mult.
[00:06:47] Sorin Barbu: Și mai ales la un pește, la care normal trebuie să vezi branhiile, trebuie să vezi ochii, trebuie să vezi cât de tare e. Aici contează foarte mult ca omul să aibă încredere în marcă, să aibă încredere în persoana care îl vinde.
[00:06:57] Cristian Ignat: Și în brand, în cazul ăsta, în brandul vostru.
[00:07:00] Sorin Barbu: Exact. Pentru că e foarte important. Poți să greșești o dată, dar te interesează ca vorba să meargă din gură în gură, că asta e cea mai bună reclamă.
[00:07:08] Cristian Ignat: Da, așa este.
[00:07:10] Sorin Barbu: Și eu, întotdeauna — am o fetiță de trei ani — eu întotdeauna mă pun în locul clientului. Cum aș da eu ceva (n.r. care nu e calitativ) să-l cumpere o mămică și ce?
[00:07:19] Sorin Barbu: Livrăm deocamdată în București, pentru că în România este o singură companie care face transport frigorific pentru alte companii în țară și durează cam 3 zile. Deocamdată nu ne permitem și când o să existe o companie care să livreze în 24 de ore în România, de la ușă la ușă… Noi nu putem face ca alți concurenți să punem într-o ladă frigorifică, să punem un pic de gheață și atunci să o trimitem în țară, printr-un curier care nu este… (n.r. pregătit să livreze la temperatura dorită). Pentru că n-ai cum să întrerupi lanțul frigului. Dacă peștele îți vine în depozit la 0-4 grade, tu trebuie să-l trimiți la omul ăla tot la 0-4 grade. Sunt 40 de grade afară. Sunt 10 zile de când avem caniculă extremă. Nu poți să trimiți produse care sunt congelate sau refrigerate cu transport care nu e autorizat. Așa că rămânem doar pe zona de București. Avem niște cutii făcute în Portugalia. Avem niște pungi izotermice făcute în Barcelona. Adică, la fel ca ce se întâmplă acolo, facem și noi aici.
[00:08:15] Cristian Ignat: Foarte tare. Dar pentru jamon?
[00:08:18] Sorin Barbu: Nu are nevoie de temperatură.
[00:08:19] Cristian Ignat: Nu are.
[00:08:20] Sorin Barbu: Pentru că jamonul, toată lumea îl ține pe bar, afară, în Spania. Deci modul lui de servire e undeva la 24 de grade. Pentru că trebuie să transpire un pic, trebuie să aibă un pic, să iasă un pic grăsimea, nu? Ei zic la chestia asta de transpirat „tiene que sudar un poco”. Atunci e gustul. Pentru că știți că sunt barurile din Spania care au jamonul pe bar și evident că n-au 4 grade în bar. Au 25 de grade, 22, 24, 25 de grade! Asta e temperatura pe care o are un spaniol și în Spania e mult mai cald decât în România.
[00:08:58] Cristian Ignat: Și se vinde jamon online?
[00:08:59] Sorin Barbu: Din câte știm, suntem lideri în România în vânzarea jamonului online. Grație și dumneavoastră. Perioada importantă e iarna, Black Friday și după aceea campania de Crăciun. Vindem foarte bine jamon, suntem foarte mulțumiți de campania de jamon. Încercăm acum să începem și cu vinul, pentru că vinul spaniol e puțin cunoscut în România. În general, e cunoscut vinul francez, dar bodegile, cramele din Spania sunt extraordinar de bune. Extraordinar de bune. Dar spaniolii, în general, s-au gândit să exporte în nordul Europei, în Marea Britanie, în Franța, în Statele Unite, în țările asiatice, în Emirate. Partea asta de Europa au lăsat-o deoparte. E foarte multă influență italiană la noi, e foarte multă influență franceză, de asta nu se cunosc atât de bine vinurile din Spania, dar sunt extraordinar de bune. Și extraordinar de bune ca preț.
[00:09:51] Cristian Ignat: Care a fost cea mai mare provocare în businessul ăsta? Și aici… Eu în continuare sunt fascinat că se vinde online. Asta mi se pare și o chestie de educație, pentru că românii au ajuns să fie suficient de educați și să aibă încredere că, da, uite, pot să comand jamonul ăsta și mi-ajunge acasă și știu sigur că este bun, sau dacă, nu știu, are ceva, se întâmplă ceva, știu că pot să-l trimit înapoi și-mi primesc banii și așa mai departe.
[00:10:25] Sorin Barbu: Au fost dăți în care… Ne-au trimis poze că nu e bun, că are multă grăsime. Evident că are grăsime, că e o pulpă de porc. Și evident că la jamonul iberic, care e chestia? Jamonul serrano are mai puțină grăsime decât jamonul iberic. Lumea se așteaptă ca jamonul iberic să fie mai puțin gras. Tocmai că grăsimea e o grăsime bună și grăsimea îi dă gustul. Dacă a avut, poate, un pic de mucegai, oamenii au înțeles că trebuie să ia un prosop de hârtie de bucătărie cu un pic de ulei și să-l șteargă, pentru că modul lui de maturare naturală este mucegaiul. Evident că au fost și comenzi pe care le-am onorat, după care au zis că nu sunt bune, evident, să ni le trimită (n.r. retur). Evident că au fost și oameni care au tăiat din el ca și cu o bardă, dar trebuie să înțeleagă că, dacă l-ai curățat cum trebuie, e bun.
[00:11:14] Sorin Barbu: Nu e bun, ți-l schimbăm. Provocări? În fiecare zi există o provocare. În fiecare zi îți place să te lupți cu ceva și să găsești o soluție. Pentru că asta e țara, nu? E totul la început. Dar mulțumim lui Dumnezeu, ne-am obișnuit cu chestiile astea și cu loviturile. E ca un munte sau ca un deal pe care trebuie să urci, să urci în fiecare zi. Și le accepți și te bucuri de ele. Pentru că dacă n-ar fi…
[00:11:46] Cristian Ignat: Și când ajungi acolo sus, e mult mai rewarding față de…
[00:11:50] Sorin Barbu: Da, da. De exemplu, acum noi suntem foarte mult dezvoltați pe partea de Horeca. Eu văd acum viitorul mai mult în partea de retail și mai ales în retail online.
[00:12:01] Sorin Barbu: Pentru că ne-am dezvoltat și… Acum, având familie, având un copil, parcă m-aș… cum îi spune?, când ai un restaurant, trebuie să petreci multe ore acolo și ai seri pierdute, vin prietenii, trebuie să socializezi, trebuie să bei și mult gin și mult vin, dar cu businessul online e mult mai plăcut și provocările sunt mult mai… Încerc să mă inspir foarte mult din Spania, să văd cum se fac lucrurile în Spania și să le fac și aici.
[00:12:28] Cristian Ignat: E dezvoltată piața din Spania pe online? Adică comportamentul e similar?
[00:12:32] Sorin Barbu: E mult mai dezvoltată decât în România, dar s-au dezvoltat foarte, foarte, foarte mult. Au explodat rău de tot în pandemie.
[00:12:40] Cristian Ignat: Ca peste tot.
[00:12:41] Sorin Barbu: Nu, în Spania lumea era obișnuită să… E al doilea cel mai mare consumator de pește și fructe de mare din lume.
[00:12:47] Cristian Ignat: Online?
[00:12:48] Sorin Barbu: Nu, în magazine. Pentru ei, să mergi la pescărie…
[00:12:52] Cristian Ignat: Și când s-a blocat totul, online-ul a forțat.
[00:12:55] Sorin Barbu: A forțat extrem de mult, vă dați seama. Și totul s-a schimbat. Și atunci oamenii au început să cumpere online foarte mult, pentru că în Spania sunt N firme, nu știu dacă sunt 10, 15, 20 de firme de transport frigorific, care astăzi iau marfa de la tine, de la depozit și mâine ajunge în Palma de Mallorca. Chestia asta e dezvoltată. Și atunci poți să cumperi un pește din Galicia și tu să fii în sudul Spaniei. Adică sunt 1400 de km, pentru că în sudul Spaniei sunt foarte buni creveții, și atunci îți cumperi creveți tu în Galicia. Ei nu se bucură de mașini, ei se bucură de mâncare, de socializare, de prieteni, de masă, nu se bucură de opulență. Eu am trăit acolo șapte ani și m-am bucurat foarte mult de integrarea mea în societatea spaniolă.
[00:13:46] Cristian Ignat: Cred că, pe măsură ce trece timpul, ne dăm seama că, de fapt, timpul este mai important decât mașinile și restul. Și să ai o viață socială de calitate, să ajungi repede din punctul A în punctul B, e mult mai important decât să ajungi cu nu știu ce mașină.
[00:14:05] Sorin Barbu: Ce-am învățat de acolo e că lucrurile se întâmplă la masă, afacerile se fac la masă. Totul e face-to-face. Și atunci, dacă pui ceva bun pe masă, e foarte plăcut și foarte important. Lucrul ăsta l-am observat la restaurant pentru că, în anii 2010, când am deschis, lumea discuta la masă foarte apropiat, ca și cum ar fi un secret. Acum se schimbă generația și lumea începe să povestească despre vacanțe, se lasă un pic pe spate — adică ne schimbăm și ca generație, dar ne schimbăm și ca comportament.
[00:14:36] Cristian Ignat: Cât de importantă e prezența ta, a voastră, pe social media? De exemplu, review-urile pe care le primiți — le analizați, răspundeți?
[00:14:49] Sorin Barbu: Cel mai important pentru noi acum. Eu am descoperit… Avem colaborări sau prietenii cu foarte multă lume. Pe mine mă inspiră foarte mult un restaurant din Madrid, se numește Casa Lucio. Casa Lucio e un restaurant, cred că are 80-100 de ani, nu știu. Pentru că în Madrid sunt foarte multe restaurante extrem de vechi și extrem de bune. Acolo am văzut poza lui Kirk Douglas cu patronul și, după aceea, patronul cu Michael Douglas. Dar în ambele poze erau tineri și Michael Douglas, și Kirk Douglas. Pe lângă alte super-mega vedete de la Hollywood. Și mi-am dat seama că încrederea pe care tu i-o dai clientului e vorba din gură în gură. Chestia asta am început-o în 2010 cu poze la vedete, la faimoși, în Popa Tatu, în prima locație. Era o locație micuță, un salon de 40 de metri pătrați. Ne-am bucurat de chestia asta și încă mai avem pozele acum.
[00:15:40] Sorin Barbu: Acum, totul s-a mutat în social media — în Instagram sau în TikTok sau în YouTube. Lucrul ăsta l-am descoperit acum o lună de zile, când o persoană a venit la noi să facă un reportaj. Poți să-i spun numele?
[00:15:55] Cristian Ignat: Te rog, da, da.
[00:15:57] Sorin Barbu: dan_has_the_munchies. Și, pur și simplu, omul a schimbat totul. Am simțit că restaurantul s-a transformat într-un restaurant de plajă. A fost o sâmbătă în care aveam 27 de mese în așteptare. 27! Nu mi s-a întâmplat niciodată.
[00:16:11] Cristian Ignat: Wow.
[00:16:12] Sorin Barbu: Niciodată.
[00:16:12] Cristian Ignat: Și datorită a ceea ce a postat el?
[00:16:14] Sorin Barbu: Da, datorită a ceea ce a postat el pe rețelele sociale, ne-a salvat vara. Pentru că vara asta a fost o vară foarte… Noi am renunțat la un restaurant care era cu terasă, La Finca, și am rămas într-un restaurant de iarnă, Casa Spania. Deși are tavanuri retractabile, nu se mai poate fuma, în România se fumează foarte mult. Am renunțat. Știm că pe iarnă o să fie ok. Dar vara… Și omul ăla, copilul ăla de 24 de ani, care studiază la Lausanne, care vine cu alte idei, cu alte concepții, cu alt zâmbet — că e foarte important ca atunci când vorbești cu oamenii să zâmbești, pentru că în România nu se zâmbește — a schimbat tot comportamentul. Au venit, au mâncat, au făcut o filmare, au făcut o postare și atunci, din momentul în care a făcut acea postare pe Instagram, TikTok sau ce rețele a folosit el acolo, noi ne-am transformat într-un restaurant de plajă.
[00:17:05] Sorin Barbu: Adică, coada care era… m-am implicat total. Am închis un alt restaurant ca să aduc personalul, pentru că nu voiam… Simțeam că o să vină un val. Dacă vin din prima zi așa, zic: „Nu, nu se poate.” Și atunci trebuie să dai randament aici. Am închis acolo, am închis în Pipera și am adus tot personalul aici. Și, pur și simplu, două săptămâni au fost de zile… nu că au dublat, aproape au triplat vânzările.
[00:17:31] Cristian Ignat: Wow!
[00:17:32] Sorin Barbu: Vorbesc serios!
[00:17:32] Cristian Ignat: Și asta a fost o întâmplare?
[00:17:35] Sorin Barbu: Da, o întâmplare, da.
[00:17:37] Cristian Ignat: Da, e foarte important și influencer marketingul.
[00:17:41] Sorin Barbu: Eu n-am crezut în chestia asta. Asta zic: că în toată perioada asta de 14 ani am colaborat cu multe persoane, dar niciodată nimeni nu mi-a adus așa ceva.
[00:17:51] Cristian Ignat: Eu cred că este și pentru că totul s-a întâmplat natural. Pentru că în influencer marketing, mulți influenceri deja au campanii cu multe branduri și așa mai departe. Și o campanie în plus…
[00:18:03] Sorin Barbu: Eu am înțeles că el se ocupă numai de mâncare și cred că lumea care îl urmărește are un segment de mâncare.
[00:18:08] Cristian Ignat: Exact, da.
[00:18:09] Sorin Barbu: Eu nu știam chestia asta.
[00:18:11] Cristian Ignat: Foarte tare.
[00:18:12] Sorin Barbu: Adică, nu… și cred că, fiind și tânăr, un alt algoritm, nu știu ce s-a întâmplat, dar nu am mai întâlnit-o în 14 ani, eu nu am mai întâlnit-o niciodată.
[00:18:21] Cristian Ignat: Apropo de lucruri wow, care… dacă poți să spui, care a fost cea mai mare comandă online la voi?
[00:18:28] Sorin Barbu: A fost o dată, a trebuit să… de la Glovo a venit. Nu știu, aproape cred că o mie, o mie și ceva de euro, dar a trebuit să vină două mașini. Trimiseseră un biciclist. Erau multe paella, și paella era era vreo 80-90 de lei. Erau și jamoni, erau…
[00:18:41] Cristian Ignat: Deci probabil pentru o petrecere, ceva.
[00:18:43] Sorin Barbu: O firmă, da, la birouri, era ceva la birou. Da, și atunci au trimis două mașini, până la urmă s-a sunat, intervenții, vezi cum faci. Dacă nu, mergem noi să le ducem. Da, nu puteam să le ducem noi, pentru că era aplicație.
[00:18:56] Cristian Ignat: Ce sfaturi ai oferi antreprenorilor din industria Horeca? Mie personal, mi se pare tentant tot timpul să deschizi un restaurant. Doar că sunt ferm convins că nu este atât de simplu.
[00:19:07] Sorin Barbu: Eu cred că e cea mai mare rată de faliment posibilă.
[00:19:09] Cristian Ignat: Exact.
[00:19:10] Cristian Ignat: Și eu văd asta și în zona unde locuiesc eu, pentru că sunt restaurante care își schimbă numele…
[00:19:15] Sorin Barbu: Dacă nu ai o poveste și dacă nu ai familia lângă — familia e importantă să te ajute să treci peste greutăți — crede-mă că în 14 ani de zile cred că am avut momente de a renunța, zeci de momente de renunțare. Eu, de exemplu, când am plecat în Spania, am început spălând vase. Eu cred că dacă nu începeam spălând vase în Spania și, după aia, să ajung ajutor de bucătar, nu înțelegeam tot fluxul. Pentru că mie, exemplu, mi-a dat patronul meu olandez, care era fost colonel de poliție la Haga, de la Interpol, care venea lângă mine și spăla vasele. Și eu nu înțeleg cum, ditamai colonelul — fost colonel pensionat, nu? Era retras în Spania omul — vine și spală vase cu mine, pentru businessul lui. Că demonstra chestia asta și muncea pentru chestia asta și simțea și avea nevoie să… „Hai, Sorin, hai Sorin, mai repede, hai, te ajut!”, știi?
[00:20:08] Sorin Barbu: Cum mă, să speli vase cu mine, ditamai fost colonel de Interpol?
[00:20:13] Cristian Ignat: E o lecție de leadership foarte bună asta.
[00:20:15] Sorin Barbu: Da, da, da.
[00:20:16] Cristian Ignat: În momentul în care vine cel mai de sus și se duce pe poziția cea mai de jos în companie și stă lângă oamenii de acolo, și oamenii respectivi văd că omul ăla de acolo, de sus, cum și-l imaginează ei — că stă pe un scaun mare și așa mai departe — vine și stă cu ei, e…
[00:20:34] Sorin Barbu: Dar nu era doar un patron de… era un fost colonel Interpol. Deci, înseamnă, era dublu ca… Și se implica total în ce făcea, știi? Și îi plăcea chestia asta. Și de acolo mă inspirau foarte mult olandezii care aveau restaurantul ăsta în Spania. Și am încercat să fac și eu lucrurile. Am stat… Era un salariu… Îmi plăteau foarte prost. Nu prost. Îmi plăteau ok. Dar am stat acolo special ca să învăț. Și am stat un an jumate. Și de acolo am fost ajutor de bucătar.
[00:21:04] Cristian Ignat: Apropo de experiența asta în care nu ești plătit foarte bine, dar o faci și îți asumi perioada în care o faci pentru a învăța — cum vezi asta la noua generație? Aveți angajați din…
[00:21:19] Sorin Barbu: Încerc să le spun aceeași poveste pe care am zis-o aici și lor. Când văd 19, 20, 21 de ani… pentru că acum încercăm să găsim persoane în afara Bucureștiului, în Ialomița. Și îmi aduc… Uite, am și un nepot, avem multe persoane din Ialomița. Și încerc să vorbesc: uite, aici așa, uite, așa. Mai am și un băiat la depozit care are 24 de ani și, uite, povestea mea e așa și încerc. Dacă înțeleg bine, da. Până acum n-a înțeles-o nimeni. N-a înțeles-o nimeni. Adică, dacă vrei să ajungi undeva sus, trebuie să fii lângă. Nu poți din prima să câștigi o mie de euro. Nu poți. Nu poți, nu poți. Eu îți dau și o mie, și o mie cinci sute, dar pentru ce? Da, și un sfat pentru ei e să lupte, să fie pregătiți să lupte, să fie pregătiți să piardă, să fie pregătiți să dea faliment, pentru că am dat și eu falimente.
[00:22:12] Sorin Barbu: Să fie pregătiți să intre în depresie, să plângă, să nu iasă din casă, să aibă pe 30-31 decembrie… Am avut un business cu coșuri de Crăciun spaniole. Și am reușit să intru la Metro. Numai că n-am știut să negociez. Și atunci mi-am acceptat retururile. Toate produsele care erau… Erau primele coșuri de Crăciun tipic spaniole, în Metro. Și atunci, primele… s-au vândut cele de la Băneasa, de la Metro Băneasa, dar ce să se vândă în Târgu Mureș? Ce să se vândă în Maramureș? Ce să se vândă în Moldova? Și am avut o pierdere de 30.000 de euro și îmi veneau pe 30-31 decembrie mailuri cu retururi, retururi… Adică a fost pentru mine un Revelion extrem de…
[00:23:08] Sorin Barbu: Dar, după aia, m-am ridicat. M-am ridicat și am continuat. Am continuat.
[00:23:10] Cristian Ignat: Da, nu ai cum să intuiești experiențele astea până nu te lovești, până nu ajungi să ai și o anumită maturitate. Cum vezi evoluția businessului tău în următorii ani?
[00:23:21] Sorin Barbu: Noi ne dorim foarte mult să mergem pe o idee de pescării și să dezvoltăm cât mai multe pescării. Ne dorim foarte mult, la fel, linia de jamon, să o dezvoltăm ca și magazine — magazine cu un pic de socializare, cu un bar de tapas, să se deguste ceva lângă. Adică nu o să ne trebuiască mult personal. O chestie de sandvișuri, o chestie de cafea, o chestie foarte rapidă. Restaurantul — o să păstrăm un singur restaurant, pentru că acum încercăm, pe restaurant, să fim din ce în ce mai buni. Restaurantul să-l îmbunătățim mai bine. Noi, pe 20 septembrie, mergem la finala Campionatului Mondial de Paella de la Valencia.
[00:23:59] Cristian Ignat: Mult succes!
[00:23:59] Cristian Ignat: Mult succes!
[00:24:00] Sorin Barbu: Mulțumim din suflet. Reprezentăm România. Acolo sunt 12 țări, au fost peste 400 de candidați — bucătari îndrăgostiți de bucătăria spaniolă. Concursul e organizat de către primăria din Valencia. Eu, trăind acolo, pentru mine e o emoție foarte mare. Ne-am dorit să facem o… Cu cine merg acolo sunt doi colegi care au locuit în Spania. Pentru că asta e și ideea — noi, majoritatea, am stat în Spania și atunci, având materia primă de acolo, lucrurile trebuie să iasă ca acolo.
[00:24:28] Cristian Ignat: Cum a fost perioada post-COVID pentru voi?
[00:24:33] Sorin Barbu: Da… Eu pe 1 martie 2020 eram la Barcelona, m-am întors cu COVID de acolo. N-am știut ce era aici. Am luat niște măsuri cam drastice, pentru că m-așteptam să fie o chestie foarte, foarte dură. Foarte dură. Și am luat niște măsuri drastice, mi-am păstrat pe toată lumea lângă mine, toată lumea a rămas. Dar eu am căutat… De exemplu, noi aveam pește crud și pește gătit. Și atunci le-am oferit oamenilor peștele gătit la preț de pește crud. N-am vrut să gătim, dar mi-am asumat costul de bucătărie, de orice — curent, ulei, gaz — pentru că nu știam cum o să fie vremurile. Și da, am acceptat o scădere a veniturilor foarte puternică doar ca să fim în piață. Am ascultat un interviu atunci al lui Iulian de la eMAG. Și zicea: „Fă în așa fel să n-ai niciun stoc, să n-ai nimic, ca să nu te prindă cu…”
[00:25:33] Sorin Barbu: Eu atunci trebuia să prind trenul cu foarte mult delivery, dar n-am vrut să dau în prețuri, n-am vrut să…
[00:25:33] Sorin Barbu: Eu atunci trebuia să prind trenul cu foarte mult delivery, dar n-am vrut să dau în prețuri, n-am vrut să… Atunci am dat: la o paella comandată, una era gratis. Ce-am făcut atunci? Am făcut vreo 4-5 leasinguri de mașini, am găsit personal ca să-l angajez pentru delivery. Dar ce-am făcut atunci, n-am mai putut să mai țin după aia, pentru că imediat au dispărut oamenii. Da, ce făceam eu nu era sustenabil. Pentru că era prea ieftin și eu nu suportam costurile. Ce a fost în COVID — se puteau face livrări și cine a făcut livrări, a făcut bani. Noi le-am transformat, pentru că aveam magazinele, le-am transformat în magazine de pește, se vindea peștele. Iar Finca, pe care am avut-o, terasa, am transformat-o. Am avut colaborare cu Real Foods și am transformat-o într-un magazin din centru al Real Foods, din care plecau toate comenzile.
[00:26:29] Sorin Barbu: Dar am căutat fel și fel… Tot timpul trebuia să te reinventezi. De la săptămână la săptămână se schimbau lucrurile.
[00:26:35] Cristian Ignat: Foarte tare. Și Real Foods a crescut foarte mult datorită online-ului. Din câte știu, au pornit doar online și ulterior…
[00:26:43] Sorin Barbu: Magazinul din… undeva prin centru și, după aceea, Pipera și…
[00:26:49] Cristian Ignat: Exact.
[00:26:49] Sorin Barbu: Acum au ajuns undeva la șase. Produse foarte, foarte, foarte bune, o livrare foarte bună, cu mașini frigorifice.
[00:26:59] Cristian Ignat: Da, dacă nu mă înșel, este un fost… Nu știu dacă CFO, dar pe la o multinațională din afară.
[00:27:08] Sorin Barbu: Director general Coca-Cola Rusia.
[00:27:09] Cristian Ignat: Așa, exact.
[00:27:10] Sorin Barbu: Coca-Cola Croația, Coca-Cola… Mircea Draja.
[00:27:14] Cristian Ignat: Exact, da. Am lucrat cu el și noi acum mulți ani. A crescut foarte frumos. Deci, crezi că mai e loc de creștere în piața din România?
[00:27:23] Sorin Barbu: Total, total, total. Câte un pic, câte un pic, câte un pic. Vrem să ne dezvoltăm foarte mult pe zona de a livra peștele la ușa oamenilor, a comanda peștele online, bineînțeles, în București. În București și orașele limitrofe, sau sectorul agricol Ilfov, pentru că s-a dezvoltat foarte mult Bragadiru, se dezvoltă foarte mult partea de Voluntari – Pipera, se construiește extrem de mult. Cam astea sunt, pentru că sunt 3 milioane de locuitori, ai unde să vinzi, ai unde să te dezvolți, ai o pâine de mâncat.
[00:27:56] Cristian Ignat: Și o putere mare de cumpărare în București.
[00:28:00] Sorin Barbu: Da, și poți să controlezi mult mai ușor lucrurile decât dacă te duci la Cluj. Cum controlezi la Cluj? Alte costuri, deși știm că e o piață foarte bună.
[00:28:08] Cristian Ignat: Asta înseamnă că o să vă bazați din ce în ce mai mult pe online și…
[00:28:14] Sorin Barbu: Total. Total, total.
[00:28:16] Cristian Ignat: AI? Ați avut experiențe?
[00:28:19] Sorin Barbu: Nu.
[00:28:20] Cristian Ignat: Nu. Ok.
[00:28:21] Sorin Barbu: Am încercat o chestie, m-am gândit mai degrabă, dar nu… Mai am până să ajung acolo, mai am scări de urcat.
[00:28:30] Cristian Ignat: Pas cu pas.
[00:28:31] Sorin Barbu: Da!
[00:28:32] Cristian Ignat: Sorin, mi-a părut bine… O discuție foarte, foarte faină. Foarte frumos cum ați crescut voi. Businessul vostru „miroase” al naibii de bine. Dacă mai ai un sfat pentru antreprenorii din România, viitorii antreprenori în industria Horeca…
[00:28:50] Sorin Barbu: Ce pot să facă: să o ia de jos. Să încerce să se angajeze la un restaurant. Chiar dacă e rușinos pentru ei…
[00:28:55] Cristian Ignat: Toată lumea zice asta, și experiența aia din… scuze că te întrerup, dar experiența dintr-un restaurant mi se pare că te învață atât de multe lucruri.
[00:29:03] Sorin Barbu: Nu zic trei luni de zile, măcar două luni să se angajeze. Pentru că noi ce facem? Noi luăm ospătari și îi băgăm în bucătărie. Pentru că atunci când ei se duc la masă, să știe să le explice ce înseamnă o paella, cum e făcută — că e cu un orez „bomba” adus din Spania, că avem o oală în care se fierb oasele de pește, în care se pune supa, că nu fierbe orezul în apă. Și dacă vrea să găsească un business, să se ducă să se angajeze undeva și atunci câștigă sau salvează o mulțime de bani. Sau, măcar, își dă seama dacă e făcut pentru chestia aia. Pentru că…
[00:29:35] Cristian Ignat: Iarăși, salvează o mulțime de bani. Poate nu e făcut și nu mai face.
[00:29:38] Sorin Barbu: Da, nu… că poate să-ți aducă multe bucurii, dar, în același timp… un eșec din prima e foarte, foarte, foarte greu. Adică nu e capăt de țară dacă te angajezi undeva pentru o lună, două, muncești și prinzi câteva idei bune.
[00:29:52] Cristian Ignat: Nu e deloc.
[00:29:53] Sorin Barbu: Și să aibă o bază foarte importantă, să aibă o bază de date și o bază de clienți și o bază… e foarte importantă. Că atunci când am început, eu am avut norocul lui Dumnezeu și cineva mi-a oferit o bază a comunității spaniole din România. Și atunci eu m-am prezentat. Pentru că eu veneam, stătusem în Spania. Eu nu veneam din Dorobanți sau… eu locuisem în Rahova. Și nu știam lumea din oraș. Lumea bună din oraș. Și atunci am trimis comunității spaniole un mail în care m-am prezentat: „Numele meu e Sorin Barbu, vă invit să vedeți cum e la Alioli. Am lucrat acolo, acolo, dacă nu vă place, nu plătiți.” Și cred că, la o săptămână de zile sau două săptămâni, Popa Tatu era full, full, full.
[00:30:39] Cristian Ignat: Bravo încă o dată, Sorin. Mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat și mult succes mai departe.
[00:30:45] Sorin Barbu: Vă mulțumesc din suflet. Felicitări și vouă pentru podcast.