Ep. 24. Silvia Ion: Cum revoluționează tehnologia industria Horeca în România? Ep. 24. Silvia Ion: Cum revoluționează tehnologia industria Horeca în România? - Canopy
Ep. 24. Silvia Ion: Cum revoluționează tehnologia industria Horeca în România?

Ep. 24. Silvia Ion: Cum revoluționează tehnologia industria Horeca în România?

🎙️ Cum s-a transformat Horeca în România după pandemie?În acest episod al podcastului Marketing [de] la înălțime, Cristian Ignat o are ca invitată pe Silvia Ion, Managing Partner la Horeca Insight. De asemenea, este organizatoarea FoodService & Hospitality Expo, cel mai mare eveniment Horeca din România, care are loc chiar în acest weekend!Dă play pentru a afla despre schimbările din industrie, impactul digitalizării și noile tendințe!

00:00--:--
Ascultă acum

Transcript

[00:00:00] Cristian Ignat: Silvia Ion este Managing Partner la Horeca Insight. Este un profesionist de top în industria horeca din România. În calitate de organizator al Food Service and HospitalityExpo, cel mai mare eveniment Horeca din România, Silvia joacă un rol esențial în promovarea și dezvoltarea sectorului ospitalității. Astăzi discutăm despre evoluția pieței Horeca de după pandemie, noile tendințe și influența tot mai mare a mediului online în această industrie.

[00:00:24] Cristian Ignat: Silvia, mă bucur să te am aici. Bine ai venit!

[00:00:26] Silvia Ion: Îți foarte mulțumesc pentru invitație. Chiar este onoare pentru mine.

[00:00:30] Cristian Ignat: Să începem cu piața de horeca. Cum a fost după pandemie, că în pandemie știm cum a fost.

[00:00:37] Silvia Ion: Da, în pandemie știu că a fost înfiorător de greu, după pandemie, cred acum este foarte bine. Crurile însă s-au schimbat foarte mult. Cred oarecum că acest duș rece, să-l numim așa, mai pastelat un pic, să nu mai fim chiar așa triști după atâția ani, poate să fi ajutat destul de mult, pentru că multe restaurante rămăseseră în bula lor. Stăteau foarte multe locațiile lor în bucătării, pe sală și nu mai ieșeau, nu mai vedeau ce se întâmplă în jur, nu se mai interesau de alte noutăți.

[00:01:06] Silvia Ion: Acest lucru, competiția mai mare, faptul că lumea n-a mai ieșit atât de mult. Și totuși ceva timp după a rămas acest trend. Oamenii comandau destul de mult acasă și work from home și toate aceste lucruri, unii panicați în continuare de tot felul de viruși, a făcut astfel încât ei să fie un pic mai atenți și pe partea de comunicare, pe partea de cum își tratează oaspeții, în a-și schimba meniul, va fi mai inovatori, a se uita mai mult pe digitalizare și marketing, lucru pe care mulți nu îl făceau la nivelul la care ar trebui și cum o fac acum.

[00:01:40] Cristian Ignat: Deci este o schimbare clară în comportamentul consumatorilor de dinainte de pandemie versus după pandemie. Corect?

[00:01:47] Silvia Ion: Consumatorii, să știi că și-au revenit în a ieși, dar și au devenit mult mai pretențioși. Faptul că au început să călătorească mult mai mult după pandemie.

[00:01:54] Cristian Ignat: Au început să vadă experiențe în afară?

[00:01:56] Silvia Ion: Da, au început să vadă experiențe în afară și au început să compare, că până la urmă suntem o țară europeană. Suntem o țară în plină dezvoltare, ne permitem să ne ducem la un restaurant bun în orice țară din Europa. De ce nu am face lucrul acesta și în România, în special în orașele mari? Dar să știi că și în orașele mici au început să se deschidă concepte foarte drăguțe și inedite și cu mult suflet.

[00:02:15] Cristian Ignat: Ok, care care e impactul online-ului în toată povestea asta? Consumatorii se informează mai mult online, cum se informează, cum îi vezi că se informează, ce canale folosesc?

[00:02:28] Silvia Ion: Ca să spun așa, suntem tot timpul cu telefonul în mână, efectiv tot timpul cu telefonul în mână, foarte rar. Cred că nu știu dacă tu, eu, spre simplu, nu mai îmi iau niciodată o cazare fără să mă uit la review-uri. Review-urile ajută foarte mult și locațiile, inclusiv și hoteluri și restaurante, au început să fie foarte atente, să facă insentive, bonusare pentru clienții care fac un review, nu neapărat bun, dar în sensul de constructiv și astfel ajunge mesajul și către alți clienți. Și da, ne uităm la review-uri, ne uităm la marketing. Până la urmă vorbim despre o industrie care arată bine. Da, ne uităm la un restaurant, farfuriile trebuie să te inspire. Sunt fotografi acum profesioniști, care fac doar fotografie pentru meniurile de restaurant.

[00:03:10] Cristian Ignat: Deci au apărut fotografi nișați pe zona de…

[00:03:12] Silvia Ion: Da, da, da, pentru că este total altceva să faci un portret, este total altceva să să surprinzi în farfuria respectivă cât s-a chinuit cheful, toate elementele de acolo și să te inspire să mergi să comanzi preparatul respectiv. Toate aceste canale Facebook, Instagram, Tiktok, mai nou, faptul că chefii au început să iasă mai mult în față, au început să iasă inclusiv pe sală, să interacționeze cu cu oaspeții, să ceară feedback direct, onlineulajută foarte mult. Ne uităm toți, ne uităm foarte mult pe pe orice canal de socializare și ne ducem acolo unde lucrurile arată bine, unde review-urile sunt bune, pentru că acum avem și o plajă foarte mare din care putem să alegem. Ori în orice cartier, oriunde stăm, sunt numai acolo, o groază de restaurante. Plus că oamenii au început să fie mai curioși și vor să testeze locuri noi și lucruri noi. Ca atare, călătoresc inclusiv în alte cartiere sau și în alte orașe.

[00:04:01] Cristian Ignat: Deci review-urile și fotografiile sunt esențiale pentru orice restaurant și hotel.

[00:04:05] Silvia Ion: Da, și faptul că este ceva care poți să faci, inclusiv foarte mult video, adică bucătarul respectiv când ia bucata aia de carne, o gătește, asezonează niște legume, totul este foarte interesat, adică îți place să te uiți oricât de …dar și dacă nu ești gurmand, te poți uita față de, nu știu, nu știu, orice alt job care poate este un pic mai boring să mă gândesc aici la un contabil. Nu ai stat să te uiți la niște filmulețe cum un contabil, bagă niște date într-un soft. Da, este, adică se pot folosi de aceste materiale, lucru care nu știu dacă toată lumea a înțeles acest lucru și o face la nivelul la care ar putea să o facă, dar suntem în trendul respectiv, adică sunt mult mai atenți la aceste aspecte, pentru că și consumatorul este mai atent și este cel care caută aceste informații. 

[00:04:49] Cristian Ignat: Și eu fac la fel când aleg un restaurant. Mă uit la review-uri, în special la videos, ulterior. Și da, uneori sunt, văd niște videouri atât de bine făcute, inclusiv la ce mai postezi tu pe social media, că-mi vine să mușc din telefon. Adică brusc mi se face foame și poftă în același timp.

[00:05:07] Silvia Ion: Și eu nu sunt chiar așa profesionistă. Îmi cer scuze, dar în a face fotografii exact cum arată preparatul respectiv, dar îmi place să călătoresc inclusiv în România și în afară și să mă bucur de niște experiențe. Sunt niște experiențe inedite din care învățăm foarte mult. Învățăm partea de geografie, învățăm terroirul solului respectiv, învățăm istoria, învățăm absolut orice, știi și putem să ne bucurăm de cultura țării respective, sezonalitate, bineînțeles. Inclusiv în România au început chefii să lucreze cu ingrediente- ăsta este un trend pe care îl văd eu foarte mult- crescând în ultimul timp, nu ne mai inspirăm neapărat din ceea ce gătește orice chef dintr-o țară, să zicem, îndepărtată. Ne uităm la ce avem local, ingrediente locale, bucătăria noastră, care este o bucătărie extraordinară și putem să o modelăm în a fi o bucătărie un pic mai ușoară, un pic mai accesibilă, un pic mai pe gustul generației noastre, dar cu ingrediente locale. Sustenabilitatea aceasta, în care să luăm de la furnizorul local, de la două sate mai încolo, să ne folosim de ce este proaspăt astăzi, nu să facem aceeași rețetă tot timpul anului.

[00:06:12] Cristian Ignat: Așa este și am observat și o influență fix pe ce povesteai tu a românilor care călătoresc în afară sau locuiesc în afară și se întorc în România, apoi își deschid un restaurant cu specific din zona respectivă.  L-am avut invitat și pe Sorin de la Alioli, care are o poveste foarte faină și el a locuit în Spania foarte mult timp și și-a deschis un restaurant de succes aici tocmai pe baza acestei experiențe pe care a avut-o acolo. Ai văzut și tu astfel de trenduri?

[00:06:47] Silvia Ion: Da, mi se pare că trendul ăsta, în primul rând nivelul de trai în România a crescut foarte mult. Nu este nimănuiușor să stea în afară, mai ales cei care au plecat fără familie. Sunt foarte mulți oameni care se întorc. Unii într-adevăr au posibilitatea să-și deschidă propriul business datorită experienței, datorită, mă rog, și unei finanțări pe care o au, ceilalți se întorc și lucrează în restaurante, lucru care aduce un suflu nou. Sunt foarte mulți chefi tineri care au lucrat în afară, în diverse țări sau pe vase de croazieră și acum se întorc și beneficiem de experiența lor și se întorc și cu tot felul de idei și foarte dornici așa în a face lucruri noi. Și se simte lucrul ăsta.

[00:07:24] Cristian Ignat: Ș îi încurajează și pe restul, pentru că creează în același timp un diferențiator și în același timp și o concurență și atunci practic ne ajută, îi ajută pe toți din industrie să fie mai buni decât dacă lucrurile ar merge pur și simplu.

[00:07:39] Silvia Ion: Mi-aș dori să se facă o campanie în acest sens, pentru că sunt foarte mulți care nu au mai revenit de mulți ani în România și au rămas cu acea imagine. România totuși a evoluat enorm din toate punctele de vedere și cred că dacă am reușit să inducem acest mesaj, cred că am reușit să atragem. A propos că ne văităm în această industrie cel mai și cel mai mult de lipsa de personal calificat. Într-adevăr, am mai crescut un pic pe mai, avem personal adus din anumite țări, dar lipsa de personal calificat încă este foarte stringentă și cred că asta ar fi o soluție, o soluție imediată care ar aduce foarte mult acestei țări și mi-aș dori foarte tare să să existe o astfel de campanie. Eu încerc așa să mai strâng niște oameni să vedem, poate reușim.

[00:08:22] Cristian Ignat: Noi suntem all in. Dacă ai nevoie de noi..

[00:08:25] Silvia Ion: Mulțumesc!

[00:08:25] Cristian Ignat: Sună foarte bine. Spune-ne puțin despre evenimentul pe care îl faci. Eu am participat anul trecut la voi și mi s-a părut spectaculos ce am văzut acolo. În primul rând cât de mare este evenimentul, cât de mulți participanți vin, cât de multe standuri ați avut. Organizarea în sine e, e wow. Și care este impactul acestui eveniment în industria de horeca, pentru că sunt sigur că este și un impact mare, mai ales la nivel de educație, de încurajare a consumului.

[00:08:58] Silvia Ion: Da, în primul rând vreau să vă mulțumesc vouă, în toată echipa Canopy care m-ați ajutat enorm pe partea de marketing și promovare. De aceea ai și văzut atât de mulți vizitatori și expozanți, pentru că ați fost alături de noi și ne sunteți și anul acesta. Da, a fost cel mai mare eveniment care s-a organizat până acum în România.

[00:09:16] Cristian Ignat: Și va fi și anul acesta.

[00:09:18] Silvia Ion: Anul acesta, anul acesta va fi dublu fix dublu față de anul trecut, ceea ce mi se pare o realizare. Inițial am spus că ăsta ar fi target-ul meu, cu un pic teamă. Așa am zis băi, totuși, dublu este mult. Știi, am reușit să vindem toate standurile până în acest moment cred că mai avem nu știu, cinci standuri, ceea ce este și este un spațiu enorm 25.000m² deci cine vine va trebui să se încalce comod ca să poată să viziteze tot. Diversitatea expozanților este foarte mare pe toate categoriile de produse, atât food, cât și non food, de la mobilier, la aparatură, la soluții de IT și bineînțeles, toate ingredientele de mâncare și băutură, atât distribuitori cu produse din alte țări, cât și producători locali care vin cu o gamă foarte variată. Anul acesta am reușit să atragem și câteva pavilioane de țară, pentru că trebuie să recunoaștem, suntem cea mai mare țară din sud-estul Europei. Vistul nostru acesta este să devină cel mai mare târg din sud-estul Europei. Anul acesta am reușit să ajungem să atragem cinci pavilioane naționale. Țările din jur vor să intre pe piața din România, ca atare, vor fi prezente și ele. Asta aduce și o notă de noutate, pentru că sunt produse care nu există pe piața din România. Adică dacă un chef își dorește un ingredient, nu știu ceva carne din Polonia, care nu există acum, o poate avea. Vom avea foarte multe evenimente conexe, de la demonstrații la conferințe.

[00:10:39] Silvia Ion: Ce aduce evenimentul ăsta, aduce, pe de o parte net working, pentru că, așa cum îți spuneam și mai devreme, mi se pare foarte important, fie că ești owner, fie că ești șef, fie că ești manager orice să nu stai doar în locația ta în bula ta, să încerci să vezi ce se întâmplă. Și evenimentul ăsta până la urmă aduce absolut toată lumea la un loc. Da, acolo ai și furnizori, îi ai și pe colegii tăi, ai și conferințe unde poți să vezi inovație, lucruri noi, tendințe ce se întâmplă și pe parte legislativă, pe partea de marketing, tot așa, cât și oamenii care lucrează în locații pot să vină să vadă demonstrații de de gătit, demonstrați pe partea de cofetărie, pairinguri pe cafea, pe vin. Adică fiecare angajat dintr-o orice locație Horeca are ceva de văzut și de învățat. De aceea sper că vom avea anul ăsta dublu număr și de vizitatori, dacă tot avem așa de multe standuri și cred că va fi foarte interesant. Este o provocare foarte mare pentru că am călătorit în toată lumea aceasta să văd expoziții și îmi părea foarte rău că în România nu există. Este un vis al meu de acum foarte mulți ani.

[00:11:39] Silvia Ion: Mă bucur că în sfârșit este acolo unde trebuie, sunt convinsă că poate să mai crească de la an la an, pentru că suntem o piață foarte mare, suntem o țară mare unde și noi avem ingrediente în funcție de regiunile de de unde vine producătorul respectiv. Și suntem până la urmă și o piață de desfacere foarte mare, iar piața de horeca ca și cifre crește exponențial în fiecare an și de aceea probabil și interesul celorlalte companii internaționale să vină să vină aici, în România.

[00:12:07] Cristian Ignat: Eu n-am nici cel mai mic dubiu că nu o să-ți iasă să fie cel mai mare eveniment de departe chiarcomparativ cu anul trecut, pentru că știu cât ești de ambițioasă și de muncitoare.

[00:12:17] Silvia Ion: Îți mulțumesc!

[00:12:17] Cristian Ignat: Deci sunt convins că o să iasă foarte fain și anul acesta. Care este publicul tău țintă de la eveniment, care sunt participanții pe care vrei să-i atragi? Targetezi doar România, doar, nu știu, Bucureștiul sau anumitealte orașe din România. Targetezi și public din afara României?

[00:12:34] Silvia Ion: Targetăm toată România, bineînțeles, anul trecut chiar am avut vizitatori inclusiv din Suceava, din Craiova, de oriunde, ceea ce e foarte important ca și ei să vină, pentru că e important. Adică până acum câțiva ani, când nu aveam o expoziție în România, ne urcam în avion și călătoream în toate țările unde existau astfel de expoziții să ne informăm. Acum există o expoziție aici, deci toată lumea ar trebui să se mobilizeze si să vină. Sunt și câțiva, sunt și câteva țări, țările din jur de unde avem solicitări ca buyeri de acolo să vină să viziteze expoziția. Deja au început să se înregistreze, dar preponderent vizitatorii vor fi din România și ce vreau să menționez este că nu este un eveniment B to C este, adică sunt foarte multe evenimente super interesante de unde se fac pe Kiseleff foarte multe evenimente pentru publicul larg. Noi nu ne ocupăm cu asta, facem evenimente doar Business-to-Business în care dăm informația respectivă. Ingredientele pe care ei și le expun sunt pentru target-ul acesta de horeca, pentru că așa ne dorim să fim, așa ne-am poziționat, ăsta e rolul nostru în piață.

[00:13:34] Cristian Ignat: Mie mi se pare cu atât mai bine pentru..are mai multe motive un participant din Suceava sau din alte orașe mai îndepărtate de București să vină, pentru că cred că la un astfel de eveniment are acces la know-how, are acces la produse pe care le vede aici, expozanții respectivi ș.a.m.d. Iar atunci când se întoarce în locația unde are restaurantul sau hotelul poate să-și creeze mult mai ușor un diferențiator, pentru că vede tehnologie de ultimă generație, vede produse aduse din alte părți ș.a.m.d.

[00:14:13] Silvia Ion: Corect, ar trebui să înțeleagă și acest lucru și m-aș bucura, noi de-aiaîncercăm să aducem cât mai mulți din toată țara. Ne bucurăm că și partenerii noștri, cei care expun, își doresc și au promis că vor aduce și clienți ai lor din toată țara, ca e important că dacă fiecare dintre ei aduc, categorico să avem un număr mare și cât mai vast de de participanți. Dar da, într-adevăr, e foarte greu ca fiecare distribuitor sau și retailerii mari să se ducă personal la fiecare locație, în fiecare colț al țării, pentru că suntem o țară foarte mare, dar acum fiind toate la un loc, cred că ar fi de interes și nu sigur este de interes și siguror să vină și ei.

[00:14:50] Cristian Ignat: Cum a influențat digitalizarea industria horeca din România?

[00:14:54] Silvia Ion: Din momentul pandemiei să știi că s-au schimbat foarte mult lucrurile, chiar digitalizarea acuma este un subiect care se discută, inclusiv la toate conferințele PE care pe care le organizăm noi în afara expoziției.

[00:15:05] Și pe partea hotelieră și pe partea de restaurante. Toată lumea are un QR pe care îl scanează, vede instant meniuL. Există tot felul de… și-au făcut unele restaurante, în special restaurantele mai mari, pentru că ele au avut posibilitatea să și investească în această zonă, inclusiv zona de aplicații în care poți comanda ca un fel de roboțel, poți comanda direct, comanda ajunge în bucătărie, mâncare îți îți este adusă mult mai repede decât printr-un ospătar, pierzi mult mai puțin timp la masă, chiar poți să ceri nota din din aceste aplicații, plățile contactless, bineînțeles. În hoteluri deja există foarte multe hoteluri care au implementat să intri în hotel, nu te mai, nu-ți mai faci niciun check-in, cu telefonul îți scanezi ușa și intri așa, îți plătești inclusiv minibarul la sfârșit, când pleci. Deci nu mai ai nicio interacțiune cu recepția.

[00:15:57] Silvia Ion: Dacă ești o persoană grăbită, călătorești pe business și nu îți dorește acest lucru. Cred însă că această industrie este o industrie așa de suflet, aș spune eu, și mulți dintre noi ne dorim totuși să ne zâmbească cineva la recepție, dar sunt business-uri cărora li se potrivesc și zona de roboți și zona de să nu îți faci check-in când ajungi la hotel, pentru că vrei să călătorești repede, safe, să nu te mai atingi de nimic, să nu mai vorbești cu nimeni, te foarte grăbești, mergi pe businessși acolo este foarte ușor de implementat și este ideal să implementezi acest lucru, mai ales că vorbeam mai devreme de lipsa de personal.

[00:16:32] Cristian Ignat: Am observat că românii sunt foarte dornici să adopte tehnologie. Sincer, adoptă tehnologia foarte rapid, uneori fascinant de rapid. Ai menționat de aplicații de mobil, plata, contactess, roboței. Mi se pare wow lucrul ăsta în România. Acum câțiva ani am fost în Singapore la un restaurant și văzusem un roboțel care venea și te prelua de la intrare și te ducea până la masă, apoi ajuta cu debarasatul, îți aducea felurile de mâncare, cineva le lua de la roboțel și le punea pe masă, iar ulterior debarasa. Persoana punea farfuriile în brațele roboțelului și el le ducea către bucătărie și mi s-a părut fantastic. Mi s-a părut wow.

[00:17:25] Silvia Ion: Să știi că avem și noi acum în România câteva restaurante.

[00:17:27] Cristian Ignat: Asta voiam sa zic, am vazut la voi.

[00:17:28] Silvia Ion: Da, pot să-ți dau și câteva da, sunt, am avut și noi anul trecut, se plimbau prin târg și câteva restaurante, au aplicat acest lucru pentru că într-adevăr sunt foarte multe astfel de drumuri. Da de la bucătărie să duc farfuriile murdare, pe urmă să vină bucătării. Și fiind restaurantele în în special cele cu spații foarte mari, da, îți dai seama câte mii de pași ar trebui să facă ospătarul respectiv. Sunt câteva restaurante care au aplicat, da suntem foarte adepții acestor noi tehnologii. Spre exemplu, mi se pare că acum câțiva ani mi-era foarte greu, eram într-un call și știam că trebuie să scot, nu știu un client sau pe cineva la masă seara, când să închizi și callul, să faci, să pui mâna pe telefon, să faci rezervare. Acum există foarte multeplatforme de rezervare la restaurante, în timp ce ai și call, mai dai și un mail, mai faci o rezervare larestaurant, totul este book-uit, te duci frumos la ora stabilită. Da, suntem adepții acestor lucruri, inclusiv restaurante care au un public mai tradiționalist așa, după o anumită vârstă, să știi că folosesc tot felul de astfel de tehnologii.

[00:18:25] Cristian Ignat: Inclusiv tips-ul. Bacșișul pe card a fost primit foarte bine. Au fost mici reacții din partea celor din Horeca inițial, dar consumatorii, cel puțin din zona Bucureștiului, mi se pare că au îmbrățișat asta, iar ulterior s-a propagat și în provincie.

[00:18:47] Silvia Ion: Da, au au fost câteva reticențe la început, pentru că nu se înțelegea foarte bine conceptul. Cei care, mă rog, anumiti owneri nu au explicat cum trebuie angajaților acest lucru. Acum toată lumea e happy pentru că îți spun sincer, m-am uitat pe cifre și a crescut tips-ul, pentru că de foarte multe ori nu mai folosim bani cash și chiar dacă un ospătar zâmbea și era extrem de drăguț pe parcursul celor 2h la cină, la sfârșit, când te uita în portofel îți dai seama iar nu am cash. Da, era foarte, foarte trist, știi și a crescut, a crescut tips-ul, de aceea este toată lumea foarte fericită. Da, stăm cum am spus, cu telefonul în mână, plătim cu telefonul, cu ceasul, nu mai avem absolut deloc nici cash și era o chestie normală pentru că suntem obișnuiți in afară să plătim tips-ul pe card și nu, nu cash, lucru care ai văzut că în anumite țări deja cash-ul nu prea mai există sau nu o să mai existe chiar absolut deloc. Nu suntem încă acolo în România, dar ne îndreptăm. Adică foarte multă lume preferă cashless. Am și văzut câteva, să știi, cafenele unde au pus clar: suntem cashless, nu primim niciodată cash.

[00:19:53] Cristian Ignat: Nu am văzut, dar mi se are foarte tare, eu sunt adeptul…

[00:19:54] Silvia Ion: Da, da, sunt, sunt vreo două, da, cu din astea, drăguțe așa, cu cafea de origine. Sunt vreo două care și-au asumat acest lucru.

[00:20:01] Cristian Ignat: Da, și au început să fie inclusiv restaurante care, atunci când faci o rezervare, te forțează să plătești pentru rezervarea respectivă. Și iarăși mi se pare un gest curajos din partea restaurantului respectiv șio chestie de educație, pentru că mie mi se pare normal că atunci când faci o rezervare, fie că o faci prin telefon sau aplicație, dacă nu mai mergi și se întâmplă nu știu cu câteva ore. Băi, din punct de vedere business este nasol, adică te afectează și cumva este normal ca tu să plătești o sumă de bani nu foarte mare, dar restaurantul respectiv pierde.

[00:20:41] Silvia Ion: Da, restaurantul respectiv categoric pierde, pentru că trebuie să înțelegem că ei încep să facă prepp-ul încă de dimineață, mai ales restaurantele mici, care trăiesc din câteva mese, dacă nu le vin două mese în seara respectivă, este o pierdere foarte tareși apropo și de sustenabilitate, ar trebui ca tot ce au pregătit pe parcursul zilei respective să arunce. E o pierdere și financiară, dar nici nu este ok să aruncăm atâta mâncare. Da, este normal. Sunt câteva și în România, în afară se practică mult mai des acest lucru.

[00:21:07] Cristian Ignat: Da, mai ales în Statele Unite..

[00:21:09] Silvia Ion: Și în Europa să știi, adică este și ochestie normală până la urmă și îți asumi lucrul acesta. Când book-uiești primești această informație că da, ți se vor trage banii de pe card în caz că nu ajungi și nu spui cu nu știu , 24 -12 ore,  fiecare ce politică are înainte, ceea ce este absolut normal.

[00:21:25] Cristian Ignat: Influencer marketing crezi că impactează, ajută un restaurant, un hotel în România?

[00:21:31] Silvia Ion: Speram să nu pui această întrebare.

[00:21:33] Cristian Ignat: Putem să o sărim!

[00:21:35] Silvia Ion: Cred că ajută, dacă este bine făcut. Cred că ajută, dacă influencerii respectivi sunt relevanți, dacă chiar călătoresc și în afară și în țară. Sunt foarte multe locruri în care putem să călătorim în țară. Apropo de creșterea numărului de turiști care au început să vină în România. Avem o țară superbă în Transilvania, bisericile din Moldova. Sunt niște pensiuni și niște restaurante cu o mâncare atât de bună pe care mi-aș dori foarte tare să o promovăm mai mult. Apropo și de acești influenceri care ar putea avea impact ca astfel mulți turiști să vină. Sunt niște zone absolut superbe, adică am, suntem înzestrați cu o țară extraordinar de minunată, de la Deltă până la oriunde în Apuseni. Dacă este bine făcut, dacă influencerii respectivi sunt relevanți, dacă nu merg doar la restaurante unde sunt invitați, ci și se duc la restaurante unde își permit să plătească și fac acest lucru pentru ca ei să crească, să poată să compare, cred că poate să ajute. Restaurantele, ar trebui să-și aleagă cu foarte mare atenție acest lucru.

[00:22:40] Silvia Ion: Mi se pare, din păcate, am văzut acest lucru, de aia ți-am spus să nu spui această întrebare, dar trebuie să mai zic și răutăți, nu poți să pui astăzi de la un restaurant să zic cu specific asiatic și peste 2h, da, deci asta la prânz și peste 2h să duci la alt restaurant cu specific asiatic, să spui ăsta e cel mai bun sushi da, cu 2h spunea că ăsta e cel mai bun sushi, adică ok, target-ul tău, ce să înțeleagă? Trebuie să-ți asum lucrul ăsta, cum cum ne asumăm și noi la gală că dăm anumite premii care sunt votate de 20.000 de oameni, nu le dau eu și ne asumăm că unu, anul acesta a ieșit pe locul doi și anul viitor poate nu mai intră în top cinci, dareste și datorită a faptului că poate ei nu mai sunt la fel de vizibili. Apropo de marketing, că chiar dacă faci lucrurile extrem de bine, tu la tine în bucătărie, la tine pe sală, service-ul este bun. Dacă nu arăți aceste lucruri, oamenii uită, pentru că nu vin în fiecare zi în același loc. Știi?  Și așa și cu acești influenceri. Da, cred că dacă ar fi foarte reali, pentru că uneori..

[00:23:40] Cristian Ignat: Și naturali.

[00:23:40] Silvia Ion: Și naturali, pentru că uneori feedbackul care nu este neapărat pozitiv, dar este constructiv, uneori poate să ajute mult mai mult decât să spui vai, cel mai bun disch pe care l-am mâncat vreodată, dar toate au fost săptămâna asta cel mai bun dish pe care l-am mâncat vreodată.

[00:23:53] Cristian Ignat: Da, și eu cred la fel că dacă influencer-ul chiar se implică și este natural în toată povestea respectivă și nu, nu face asta doar ca pe un job, atunci funcționează. Și îmi povestea Sorin într-un alt podcast, a avut la un moment dat un influencer care a venit pur și simplu a venit la el în restaurant vara aceasta, iar impactul la el a fost foarte mare. Deci a spus că s-a făcut coadă din momentul în care influencerul respectiv a postat, de a trebui să-și închidă un alt restaurant, să-și cheme personalul de acolo la restaurantul pe care îl publicase. Și da, a fost fenomenal, adică din punct de vedere reacție și impact a funcționat foarte bine, dar din nou cred că a contat foarte mult că totul a fost natural, că lucrurile nu au fost forțate, pentru că cred că de multe ori vine și de la branduri, de la restaurante sau hoteluri un mesaj de genul OK, îți dau ție niște bani, dar vreau să vii și să arăți absolut toate lucrurile bune. Vreau să-mi spui brandul de cinci ori, dacă se poate, vreau ca mâncarea să o pomenești de șapte ori ș.a.m.d. Și atunci și influencerii se simt cumva forțați să facă anumite lucruri, nu le mai fac natural și e o discrepanță acolo și cred că nu are nimeni de câștigat. Adică nici brandul respectiv, nici influencerul respectiv și nici măcar consumatorul. Adică in the end, toți o să aibă depierdut.

[00:25:28] Silvia Ion: Da, m-aș bucura mai mult să fie genul de influencer care promovează experiența în sine, gen cum un consumator normal s-ar duce. Mă duc, mă uit pe meniu, aleg ce vreau în ziua respectivă, în funcție de preferințe alimentare, la ce dietă sunt, nu știu ceva. Comand, văd în cât timp îmi vine mâncarea, sunt servit la farfurie albă, văd exact cum arată farfuria, decât astfel de, nu știu deschideri, cu foarte multă lume, 1 tonă de poze după care nu se mai întâmplă nimic.

[00:25:55] Hai să trăim experiența autentică, pentru că și pe mine mă sună foarte multă lume ce s-a mai deschis nou, unde mai recomanzi să mă duc? Și zic băi, e în funcție de foarte multe aspecte, eu pot să spun ce s-a mai deschis nou, pot să spun și ce nu mi-a plăcut și ce mi-a plăcut. Dacă sunt prieteni foarte apropiați, dar cred că e foarte important să trăiești tu acea experiență. Și eu, spre exemplu, încerc să mă duc de două-trei ori până să-mi fac o opinie categorică despre restaurantul respectiv, pentru că toți avem zile mai bune și mai proaste. Inclusiv un bucătar poate să aibă o zi mai proastă și să nu iasă ceva impecabil. Poate a 2-a oară este impecabil și nu încerc să pun acea: gata aici e mâncarea așa sau mi-a venit rece. Se poate întâmpla o dată să nu știu, să lipsească unul din ospătari și ca atare să întârzie un pic câteva minute, să nu vină extraordinar de caldă mâncare. Sunt tot felul de aspecte, poate să ajute, dar dacă este, cum trebuie făcut.

[00:26:45] Cristian Ignat: Publicul din România a devenit mai pretențios?

[00:26:47] Silvia Ion: Da mult, mult mai pretențios. Suntem toți mai pretențioși și ieșim mai des suntem mai pretențioși la orice, inclusiv mă uitam pe un studiu referitor la calitatea materialelor, pardon, caserolelor în care ne este livrată mâncarea. Apropo și de delivery, ne uităm mai mult la sustenabilitate, ne uităm mai mult la ce face șeful sau ownerl respectiv și în timpul liber ce alte o hobby-uri are, cum susține comunitatea, dacă face anumite cursuri, ajută nu știu generația tânără să se dezvolte ș.a.m.d. Ți-am povestit de ingredientele locale. Au început să fie foarte multe persoane care preferă ca în meniu să aibe opțiuni vegetariene, vegane ș.a.m.d. Lucru pe care într-adevăr restaurantele s-au pliat și în aproape toate restaurantele găsești astfel de opțiuni, dar publicul este mai pretențios și este normal să fim așa. Este o gamă mai diversificată de produse, putem să mâncăm într-o arie orice avem chef. Sunt multe restaurante, adică putem să alegem cu design mai frumos, cu atmosferă mai bună, cu mâncare mai bună. Fiecare cum… ceea ce preferă.

[00:27:55] Cristian Ignat: Ai menționat noua generație, cum e noua generație în industria horeca? Cum sunt ei ca și clienți în industria horeca? Este generația care s-a născut cu telefonul în brațe. Este generația care adoptă, cred că cel mai ușor tehnologia, cum sunt ei când aleg un restaurant? Cum se comportă într-un restaurant? Intuiesc niște răspunsuri aici, mai ales pe partea de social media.

[00:28:21] Silvia Ion: Sunt foarte curioși, ceea ce este foarte bine. Sunt anumite concepte, restaurante care s-au creionat ca și concept și s-au deschis mai mult pentru această generație, ceea ce mi se pare foarte curajos și foarte bine.

[00:28:35] Silvia Ion: Sunt foarte multe francize care funcționează datorită faptului că această generație iese mult mai des decât ieșim noi. Au această cultură. Mă opresc înainte să ajung, când plec de la liceu să beau o cafea cu colegii la nu știu ce cafenea. De aceea s-au și deschis foarte multe cafenele to go în zonele apropiate de licee ș.a.m.d. S-au deschis concepte de restaurante pentru ei, unde să mănânce foarte repede, ce ce au nevoie, să mănânce repede, să-și scaneze meniul, să comande repede, să le vină repede, să facă eventual o poză și să keep going. Adică nu, nu, ei nu sunt generația care ar sta 2,5h la cină, să-i vină cineva să-i povestească uite acest pui a fost crescut, nu știu unde, acest vin este din Italia, din sud, la la, la. Sunt generația care are nevoie de rapiditate, e mai mult pe fugă.

[00:29:28] Cristian Ignat: Da, da, eu sper să nu dispară latura umană din toată povestea asta. Chiar mi se pareimportant să existe o poveste acolo, să fie cineva care vine, care vorbește cu tine. Da, pe anumite procese care sunt, au devenit de fapt redundante. De la nu știu, a căra vesela până la bucătărie sau a conduce, uneori chiar oaspețiila masă astea să zicem că ne putem lipsi de ele, dar de factorul uman e greu în industria horeca săne lipsim, să eliminăm cu totul și sper să nu schimbe asta noua generație.

[00:30:04] Silvia Ion: Nu cred că vom ajunge acolo atât de repede. Cei care au implementat aceste noi tehnologii de care vorbeai mai devreme, chiar dacă au fost curajoși pionieri, îmi spuneau că statistic, deocamdată penetrarea este foarte mică. Adică da, ei au vrut să inoveze, să fie primii, dar momentan ca și cifre e rata este foarte mică. Ne dorim o experiență. Până la urmă, nu te duci la restaurant doar pentru pentru mâncare, nu te duci într-un hotel doar pentru calitatea saltelei și a pernei, te duci inclusiv pentru view,  pentru o altă experiență. Și nu cred că va dispărea curând. Sincer, de aia și se numește industria ospitalității.

[00:30:43] Cristian Ignat: Cum folosește noua generație online-ul astăzi? Pentrucă din ce văd, inclusiv când merg pe stradă, tinerii de astăzi au telefonul ca al 3-lea braț .

[00:30:57] Silvia Ion: Corect.

[00:30:58] Cristian Ignat: Deci mă aștept ca în restaurante și în hoteluri să facă și mai multe poze, să posteze în mai multe locuri, să fie mai atenți decât noi la cum arată o farfurie.

[00:31:11] Silvia Ion: Sunt, sunt foarte atenți la foarte multe detalii, fac foarte multe poze, chiar de foarte bună calitate. Să știi că au învățat tot felul de tehnologii. Au aplicații? Da, da, da, nu sunt la nivelul recunosc, mă simt, mă simt uneori foarte în vârstă, când îi vad dar e un lucru foarte bun, pentru că chiar pot să redea diverse, diverse elemente mici, pe care poate altcineva nu, nu le observă. Dar da, ei într-adevăr sunt cu telefonul, postează enorm, ceea ce este foarte bine. E foarte bine, pentru că vedem realitatea din perspectiva mai multor tipologii de client. Este foarte bine că avem informații cât mai multe, ca apoi să putem decide în funcție de experiențele altora, dar și în funcție de ce ne dorim noi să avem ca și experiență.

[00:31:58] Cristian Ignat: Silvia îți mulțumesc pentru discuție. În final, aș vrea să ne spui un pic despre cum vezi tu viitorul în Horeca. Eu cred că piața va evolua foarte mult, va crește foarte mult. Cred că în continuare este loc foarte mare de turiști din afara României, în Europa. Din ce am observat, oamenii încă descoperă România, au păstrat așa România cred că ca ultima sau printre ultimele țări de vizitat, iar când vin aici o experiență foarte faină și sunt aproape de fiecare dată plăcut surprinși. Deci cred că e un potențial destul de mare în următorii ani.

[00:32:39] Silvia Ion: Da, o să încep un pic cu dificultățile acestei industrii, având în vedere, ce vorbeam mai devreme cu personalul calificat, faptul că au crescut destul de mult prețurile pentru materia primă, nu doar în România, peste tot. Bineînțeles, faptul că consumatorii sunt un pic mai critici și își doresc mai bine tot timpul nu va fi neapărat extrem de ușor pentru oricine vrea să-și deschidă un restaurant sau are deja un restaurant. Adică nu va fi așa ongoing, nu fac nimic, lasă că merge, ar trebui să fie foarte atenți din toate perspectivele acestea, plus taxe și celelalte. Nu vreau să vorbim despre lucrurile negative. Legat de lucrurile pozitive, da, mai este foarte mult loc de creștere pe această piață, de aceea vedem că se deschid concept noi și funcționează și încurajez cine își dorește, cine înțelege această industrie. Însă pentru că nu este absolut deloc ușor, am avut și eu la un moment un restaurant, este foarte greu, este foarte multă muncă în spate, este superb în față, când vii și vezi că oaspetele respectiv pleacă cu zâmbetul pe buze și ți și mulțumește, dar este foarte multă muncă, să nu ne îmbătăm cu apă rece să spunem că este un business ușor, este un business greu, dar este un business foarte frumos. 

[00:33:50] Silvia Ion: Legat de turiști da, numărul turiștilor a crescut, au început foarte mulți turiști să vină în România. Imaginea României s-a mai îmbunătățit în ochii celor care au venit și ulterior au povestit. S-a îmbunătățit și datorită a ceea ce spuneai tu, faptul că acum avem acces la foarte multe fotografii, vedem peisajele superbe din România. Românii chiar sunt o nație foarte, ospitalieră. Adică zâmbim pe stradă, răspundem politicos, toată lumea știe perfect engleză ca să înțelegem. Plus că suntem încă o țară ieftină, suntem încă o țară ieftină, suntem o țară foarte safe, foarte safe pe toate statisticile făcute în Europa, cel puțin, ca atare da, turiștii au început să vină. Eu sunt convinsă că potențialul este huge față de ce avem în momentul acesta. De aceea sunt foarte optimistă că lucrurile vor merge mult înspre bine.

[00:34:42] Cristian Ignat: Ai menționat de lipsa de personal și această provocare pe care am discutat-o și cu alte persoane care au restaurante. Ai văzut niște demersuri în direcția asta? Sunt sunt sau apar niște școli în direcția asta, crezi că ar fi nevoie?  Crezi că ar ajuta?

[00:35:02] Silvia Ion: Sunt câteva școli, în special școli private. Din păcate nu prea mai avem școli de meserii cum era pe vremuri. Sunt câteva școli private. Cei care își doresc însă pot călători și în Europa și pot să facă dacă vrei să lucrezi într-un hotel, trebuie să te duci în Elveția să faci o școală cum trebuie. Ce mi-aș dori este majoritate să se și întoarcă, știi adică să nu rămână, să nu rămână în altă țară. Dacă îți dorești cu adevărat, găsești și partea de școli și ce-ți spuneam mai devreme, aș dori ca mai mulți români care au experiență sau care au învățat în afară să vină să pună în practică aici, deoarece chiar creștem și chiar putem să arătăm și noi o industrie foarte frumoasă, așa cum… alte țări câștigă extraordinar de mult, mă mă refer la nivel de PIB din tot ce înseamnă turism.

[00:35:49] Silvia Ion: Consider că și noi am putea să facem acest lucru prin tot felul de lucruri și facem deja în orașele mari. Uite spre exemplu, cum este Clujul prin tot felul de evenimente, că sunt evenimente gen concerte, potsă crească foarte mult și zona asta expozițională. Sunt orașe precum Milano care în afară de zona de fashion aduce un număr enorm de turiști datorită centrului expozițional pe care-l au, se fac expoziții aproape în fiecare weekend. Gândește-te că astfel se umplu, umplu toate hotelurile, toate restaurantele, toate firmele de logistică, câți oameni au locuri de muncă, câți oameni câștigă și cât se întoarce, bineînțeles și la bugetul de stat. Dacă am reuși să gândim niște tool-uri din astea, care nici măcar nu este mare lucru, un centru expozițional și niște evenimente internaționale mari, eu sunt convinsă că se vor face lucrurile astea. Adică văd niște demersuri, se întâmplă, ce pot spune că se întâmplă un pic cam încet, pe gusturile meu, dar se întâmplă.

[00:36:41] Cristian Ignat: Eu cred că pe termen scurt și mediu, într-adevăr, cele mai bune școli pentru noi ar fi chiar românii care s-ar întoarce din afara României după ce au locuit și au experimentat acolo câțiva ani, s-ar întoarce cu un know-how foarte mare, cu experiență mare, pe care atunci când ar pune-o în practică, ar educa foarte mult în jurul lor. Silvia, îți mulțumesc foarte mult!

[00:37:04] Silvia Ion: Îți mulțumesc și eu foarte mult.

Episoade recente

Ep. 26. Marius Ștefan. Cum să crești un business timp de 17 ani, fără oprire.

În acest episod îl avem invitat pe Marius Ștefan, CEO Autonom, un antreprenor român care a construit un business solid și sustenabil, menținând o creștere constantă timp de 17 ani.Discutăm despre:- Cum să identifici oportunități de creștere într-un business - Impactul inteligenței artificiale și al automatizării în strategie - Ecosisteme antreprenoriale și scalabilitate - Importanța autonomiei și responsabilității în echipeUn episod relevant pentru persoanele care doresc să înțeleagă mai bine mecanismele unei afaceri de succes.▶️ Ascultă episodul complet și abonează-te pentru mai multe insighturi valoroase.

Ep. 25. Mircea Țiplea: Cum să transformi frica în curaj. Sfaturi practice pentru lideri.

Cum pot liderii să transforme frica în curaj și să conducă eficient în momente de criză?În acest episod, Cristian Ignat discută cu Mircea Țiplea, Partener CEE la AMROP, despre:- Gestionarea vulnerabilității ca lider; - Transformarea crizelor în oportunități; - Crearea loialității și stimularea creativității; - Viitorul leadershipului în România.Dă play pentru a descoperi cum să devii un lider mai bun, chiar și în cele mai dificile momente!

Ep. 23. Adrian Moza & Andreea Bulisache: Cum construiești o echipă globală dintr-un oraș mic?

🎙️ Cum poate un startup românesc să depășească granițele și să colaboreze cu giganți internaționali?În acest episod, Cristian Ignat discută cu Adrian Moza, CEO Flipsnack, și Andreea Bulisache, Chief Strategy Officer, despre provocările unei extinderi globale.Vei descoperi strategii de scalare, importanța culturii organizaționale și cum să construiești un produs cu impact internațional.Dă play pentru insight-uri esențiale din culisele unui business care a depășit barierele pieței locale!

Cerul e limita de jos.

Când lucrezi cu oameni cu idei mărețe.

Tot mai relevanți,
tot mai sus.

E important să nu uităm niciodată de unde am plecat. Dar, poate la fel de important, e să nu ratezi unde poți să ajungi. De la primul proiect, plănuim să-ți arătăm cât de sus putem ajunge prin Performance Marketing.

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile site-ului.*
Deschide chat
1
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?