Blog

GPeC. Situația pieței de E-Commerce din România 

Andreea Goloiu • 03 iulie 2024

Pe măsură ce comerțul online devine din ce în ce mai integrat în viața noastră și tehnologizat, conferința GPeC (Global eCommerce & Digital Marketing Conference) se impune ca un eveniment esențial pentru profesioniștii din domeniu. Ediția din 2024 a adunat o gamă impresionantă de speakeri, lideri de opinie și experți care au analizat cele mai recente tendințe, au prezentat soluții inovatoare și au dezbătut provocările și oportunitățile din industria comerțului electronic și a marketingului digital.

Vă invităm să descoperiți mai multe informații în acest articol

Chiar dacă anul 2023 nu a fost la nivelul așteptărilor, iar peste 80% din companii au avut scăderi de profitabilitate, anul 2024 este văzut cu mai multă încredere. Q1 a adus creșterea numărului de tranzacții, însă se resimte o scădere de 3% la valoarea tranzacțiilor, deci valoarea coșului de achiziție este mai redusă. 

Conform datelor furnizate de Google și Eurostat există o creștere de 14% a comerțului electronic/ share-ului online în Romania. Marile companii, au susținut că este primul an cu o creștere susținută după pandemie și revenirea la un ritm normal. Conform lui Tudor Manea, CEO eMAG, 2024 este primul an în care comerțul online a revenit la creșteri de double digit, după pandemie.

Datorită faptului că anul 2024 este an electoral, există mai mulți bani în piață și se estimează că va fi un an bun pentru dezvoltare, în ciuda profitabilității. Foarte multe companii de curierat au făcut deja investiții și se încurajează extinderea serviciilor de către business-urile de tip eCommerce. 

Se recomandă dezvoltarea serviciilor pentru business-uri deoarece, în cazul în care clienții nu găsesc metoda de plată dorită într-un magazin, vor căuta un altul cu o metodă convenabilă pentru ei. 

Katarzyna Zubrzycka, în calitate de Head of Merchant Sales & Acquirers, CEE, Visa, susține că “growth is here” cu 32% creștere YoY la tranzacțiile online. Însă, valoarea tranzacției nu a evoluat foarte mult, probabil din cauza inflației. 

Mai mult de 70% dintre Români preferă tranzacțiile cu cardul, ¼ români plătesc cash-on-delivery, iar 85% din români folosesc aplicații mobile pentru cumpărături online, cu o pondere mai mare în rândul femeilor. 


În aprilie 2024 România a avut cel mai mare sentiment de încredere în economie / comerț din regiune. Conform statisticilor de la Google, pe industria de mobilă și grădină se remarcă o creștere de 27% de la an la an în căutări. 

Deși se observă o creștere a încrederii în comerțul online la nivelul populației, majoritatea optează în continuare pentru opțiuni de buget, cele mai frecvente căutări conținând „utilizat”, „ieftin” și „discount”.

Marii comercianți susțin că sectoarele care au înregistrat cea mai rapidă creștere au fost: consumabile, vitamine, cărți (în general non-electro), alături de pachetele turistice prin carduri de vacanță și plata facturilor online. 

Banca Mondială, prin intermediul IBRD, joacă un rol important în furnizarea de asistență financiară și politici de îmbunătățire a situației economice și sociale a țărilor și estimează o creștere a PIB de 3,2% la nivelul României. La momentul actual, există o creștere la 4.5 milioane de metri pătrați de spații comerciale, vârful de până acum pentru România, existând potențial sporit pentru business-urile de tip local.

Se observă o tendință a companiilor din zona europeană de a veni în România, însă majoritatea intră prin țări vecine, precum Ungaria. Conform datelor, în prezent, sunt aproximativ 10.000 de selleri români care vând în regiune – Bulgaria și Ungaria. 1/15 companii fac comerț în afara României. Majoritatea aduc produse din extern în Romania. Cu toate acestea, dorința există iar potențialul este foarte mare pe zona de export, de accea se recomandă comercianților să aibă în vedere și extinderea serviciilor către regiune. 

  • Comercianți din China pe piața de E-Commerce din România

Conform statisticilor Google în România, Temu și Shein sunt aplicațiile cu cea mai mare creștere de utilizării și cea mai mare interacțiune, urmate de AliExpress. eMAG este lider de piață la nivel de utilizatori activi în aplicație și are cea mai mare rată de utilizatori activi zilnic. 

În ultima perioadă, în România am resimțit puternic prezența unor companii externe, în special pe zona de eCommerce. Business-urile de tip eCommerce din China, sunt prezente pe piața locală din România de mult timp, diferența față de prezent fiind că, în trecut termenul de livrare era mai îndelungat și nu erau așa de agresivi în promovare.

În general, comercianții din China vin cu produse cu ASP (Average Selling Price – preț mediu de vânzare) mic, de tip non-branded, din categoriile de home și fashion. În acest sens, comercianții care vând produse de tip branded, nu sunt foarte afectați de prezența comercianților chinezi atât timp cât au un brand puternic și își prezintă corect produsele. 

Companiile din China au venit pe piața din România prin achiziția de trafic, susținute de bugete mari de promovare, crescând costul per click pe anumite biduri (licitații preț pentru afișare reclame) cu marketshare mic (volum mic de căutări). 

Crescând costul pentru traficul plătit pe anumite nișe, magazinele care depindeau de acest tip de trafic probabil au fost afectate, în special business-urile mici și medii, care activează ca reseller, cu produse non-branded, ale căror activitate și produse se vor suprapune, cei care nu au relaționat cu clienții pentru fidelizare și dezvoltarea brandului. 

Cu toate acestea, Tudor Manea, CEO eMAG afirmă că modelul de business folosit de Temu nu ar fi unul sustenabil pe termen lung, având cel mai probabil pierderi pe comandă, și deja circulă știri în media că acești comercianți nu respectă unele reguli legale. 

Conform spuselor lui Adrian Mihai, CEO FAN Courier, sunt peste 100.000 / 150.000 de livrări/zi de pe piața chineză, de tip eCommerce. Cu toate acestea, companiile de curierat susțin că produsele provenite din piața chineză au și o rată de retur peste media de plată ramburs (peste 10%). 

Dintr-o altă perspectivă, intrarea comercianților chinezi pe piața din România este unul din factorii care contribuie la o creștere a comerțului online, datorită prețului redus și lipsa de așteptări ale cumpărătorilor, care pot crește interesul de a comanda online. 

Având în vedere că pentru magazinele online lupta cea mai mare este să convertească clientul din retail în online, vânzătorii din China contribuie la creșterea pieței, prin crearea obiceiului la oamenii care comandă online pentru prima dată.

Alți factori care pot susține dezvoltarea comerțului sunt: creditul în checkout (wallet), servicii de tip buy now pay later, colaborarea cu multipli curieri și posibilitatea de livrare prin lockere. Printre metodele de livrare, lockerele au crescut enorm în 2023.

Pe de altă parte, VISA susține dezvoltarea comerțului online, prin infrastructură, susținută de tokenizare – care asigură un nivel suplimentar de siguranță, cu o investiție majoră în ultimii 5 ani în securitatea AI. Katarzyna Zubrzycka, susține că se caută soluții pentru simplificarea procesului de achiziție prin a nu mai introduce numărul cardului la fiecare comandă, și migrarea către o metodă de tip click-to-pay. Viitorul fiind o soluție care nu mai solicită parole, de tipul passkeys – combinare între biometrice cu tokenizare. 

Youtube este în continuare un canal foarte popular, care asistă userul în tot customer journey-ul, de la cercetare și descoperire, până la achiziție. AI-ul se face prezent tot mai mult în suita de produse Google și ne duce într-o zonă de predicție de la rezultate la audiență. Iar partea de Ads, cele mai dezvoltate produse broad match și performance max, ambele folosesc AI. 

Pentru business-urile care au prezență online, importanța tracking-ului este crucială pentru optimizarea campaniilor. Algoritmii de la Google și Meta (Facebook) necesită date precise despre comportamentul utilizatorilor pentru a optimiza eficient campaniile.

Într-o eră cookieless, colectarea first-party data este foarte importantă pentru orice comerciant care își promovează business-ul, iar folosirea datelor de tip 1st party prin Enhanced Conversion, Consent Mode, alte tool-uri de advanced catching, cât și dezvoltarea unor strategii eficiente de colectare a acestor date, sunt esențiale pentru optimizarea campaniilor online.

Elisabeta Moraru, recomandă tuturor să fie la curent cu noutățile Google, prin evenimentele de tipul Google I/O și Marketing Live unde sunt prezentate date despre comerțul online și produsele Google. 

Vă invităm să ne urmăriți blogul în continuare pentru un nou articol de tips & tricks prezentate în cadrul GPeC 2024. 

Citește și alte articole asemănătoare:

Cerul e limita de jos.

Când lucrezi cu oameni cu idei mărețe.

Tot mai relevanți,
tot mai sus.

E important să nu uităm niciodată de unde am plecat. Dar, poate la fel de important, e să nu ratezi unde poți să ajungi. De la primul proiect, plănuim să-ți arătăm cât de sus putem ajunge prin Performance Marketing.

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile site-ului.*
Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?