Blog

Checklist pentru campaniile de Black Friday

Luisa Vasu • 17 octombrie 2023

Checklist pentru campaniile de Black Friday

A venit acea perioadă din an în care oamenii de marketing și antreprenorii sunt cu ochii în patru spre noi oportunități, iar strategiile PPC ies în lumina reflectoarelor. De ce? Răspunsul este simplu: se apropie cel mai așteptat moment al anului în materie de reduceri – BLACK FRIDAY! Da, acea zi din an în care cifrele din vânzări ating noi înălțimi, iar site-urile de e-commerce devin arena modernă a vânătorii de chilipiruri.

Ceasul a început să ticăie, așa că indiferent de expertiza pe care o ai în domeniu, cu siguranță adrenalina și întrebările au început să apară, iar pe măsură ce ziua magică se apropie, simți cum lista ta mentală de things to do crește exponențial, iar odată cu ea și dorința de anticipare. 

Pe această scenă a preparativelor, secretul succesului se ascunde într-un cuvânt simplu, dar puternic: organizarea. Și cum ar spune un alpinist experimentat, cea mai bună cale de a ajunge în vârf este să ai un plan bine pus la punct. Și pentru că nu ne e frică de înălțime, am pregătit un checklist complex, pe care îl vom dezvălui mai jos. 

Așadar, ia un pix și o foaie de hârtie, pentru că e timpul să îți pui în ordine gândurile și să te asiguri că Black Friday-ul acesta va fi cel mai reușit de până acum! 

Evaluarea prealabilă 

Înainte de a începe să conturăm strategia de marketing propriu-zisă este foarte important să ne punem câteva întrebări esențiale, a căror răspunsuri reprezintă linia de start. Răspunsurile la aceste întrebări pot fi cât se poate de diferite de la un business la altul, motiv pentru care în perioada de evaluare prealabilă, trebuie să ții cont de particularitățile afacerii tale și să găsești formula cea mai avantajoasă. 

✔️ Cum au funcționat campaniile Black Friday din anii anteriori și ce putem prelua din acestea?

✔️ Ce produse îți dorești să promovezi mai mult în această perioadă? Care sunt produsele bestseller în perioadele promoționale?

✔️ Pe lângă bugetul din publicitatea plătită destinat companiilor on going, cât ești dispus să aloci campaniei de Black Friday? 

✔️ Care este durata optimă de desfășurare a campaniilor în funcție de tipul de business? 

✔️ Cum se comportă concurența de Black Friday? Au dat startul unor campanii de teasing? Care a fost strategia lor de anul trecut?

✔️ Având în vedere că vom acționa omnichannel (intern, prin agenții sau hibrid), cum reușesc să păstrez un mesaj unitar și o identitate vizuală asemănătoare? 

✔️ Site-ul este optimizat suficient, astfel încât să facă față unei perioade atât de solicitante? A fost revizuită arhitectura sistemului și fluxul de comandă? S-au realizat teste de performanță și scalabilitate pentru a vedea dacă site-ul poate susține un număr ridicat de utilizatori? Timpul de încărcare a paginii este de sub 2 secunde? 

✔️ Este trackingul instalat corect astfel încât să înregistrăm rezultatele reale pentru a le folosi pe viitor ca punct de referință?

Strategie 

Dacă la evaluarea prealabilă, checklist-ul este format din întrebări la care tu ca magazin online trebuie să răspunzi, pe partea de strategie PPC ne vom organiza puțin diferit. Noi vom veni cu răspunsuri la cele mai frecvente întrebări și vom oferi sfaturi și indicații pe baza campaniilor din anii anteriori, care s-au dovedit a fi de nenumărate ori best practices.

✅ Setarea obiectivelor

Pentru a construi un plan de marketing de impact pentru Black Friday, începutul constă în fixarea unor obiective clare și bine conturate. Obiectivele bine definite ajută la focalizarea resurselor și la alinierea eforturilor de marketing, asigurând că toate acțiunile întreprinse au un scop comun. 

În plus, prin setarea unor KPIs specifici, evaluarea succesului campaniilor devine mai facilă și mai ușor de urmărit și îmbunătățit în ziua evenimentului. Astfel, ele permit monitorizarea performanței în timp real și ajustarea tacticilor la nevoie, oferind astfel flexibilitate și adaptabilitate într-un mediu concurențial acerb.

Mai mult de atât, stabilirea obiectivelor contribuie și la o mai bună colaborare între diferitele departamente implicate, cum ar fi Echipa de Creație, Specialiștii PPC și Managerii de Cont. Fiecare membru al echipei își va înțelege rolul și responsabilitățile, lucrând unitar pentru a ajunge la rezultatele dorite. Mai departe, după ce ați stabilit aceste obiective, următorul pas este să dezvoltați un plan de acțiune detaliat pentru a le atinge. 

✅ Planificare

În sfera pay-per-click, planificarea unei strategii cu cel puțin o lună înainte de Black Friday este crucială pentru creșterea șanselor de succes și folosirea eficientă a bugetului. Ca prim pas, este necesar crearea unui media plan detaliat, care să includă canalele de promovare și tipurile de campanii care se aliniază cel mai bine cu obiectivele tale. 

În general, noi recomandăm abordarea unei strategii pe trei etape, prin care ne asigurăm că ne adresăm tuturor potențialilor clienți, indiferent de partea din funnel în care se află.

Awareness

În etapa de awareness, care ar fi indicat să înceapă cu mai mult timp înaintea evenimentului, este esențial să construiești o poveste în jurul brandului, care să fie complementară cu identitatea vizuală a acestuia. Scopul este acela de a câștiga un loc în mintea consumatorilor, fapt ce duce inevitabil la creșterea credibilității și a atașamentului față de brand, crescând implicit și șansele de succes din ziua evenimentului. 

Mai mult, trebuie să ne concentrăm atenția în a ajunge la un public cât mai larg, persoane aflate în prima etapă a funnelului de achiziție, care cel mai probabil nu au mai interacționat cu brandul.

Teasing

În faza de teasing, care ar trebui să înceapă cu una sau două săptămâni înainte de Black Friday, accentul se pune pe atragerea atenției și generarea de interes. Utilizatorii își pregătesc în această perioadă listele de cumpărături și evaluează opțiunile, așa că o campanie de teasing poate influența decisiv alegerea lor. 

Mai jos sunt câteva tendințe din anii trecuți de Black Friday, care ne oferă o imagine de ansamblu în ceea ce privește comportamentul consumatorilor în această perioadă.

Se poate observa că atunci când vine vorba de coșul de cumpărături, românii preferă să fie pregătiți din timp. Astfel, în anul 2022, 33% dintre participanții la cercetare își alegeau produsele favorite cu 3-7 zile înaintea zilei mult așteptate, pe când 24% cu o săptămână sau două înainte.

Astfel, se poate deduce faptul că perioada de teasing este foarte importantă indiferent de tipologia businessului din mai multe motive:

  • Atragi trafic, atât pe partea de audiențe reci, cât și calde
  • Atragi atenția potențialilor clienți, creezi un sentiment de anticipare și entuziasm, iar astfel clienții vor fi mai atenți la ofertele tale din ziua evenimentului
  • Îți poți crea ulterior liste de remarketing, cu utilizatorii interesați, pe care îi poți retargeta în ziua evenimentului

Conform best practices, e indicat să ai un landing page dedicat încă din faza de teasing pentru campaniile Black Friday, pe care să atragi trafic. Pagina poate să conțină un formular, separat de newsletter, prin care persoanele interesate își pot lăsa adresa de e-mail pentru a fi anunțate ulterior de începerea perioadei de reduceri. 

De asemenea, un alt aspect care poate capta atenția utilizatorilor este precizarea categoriilor de produse pentru care veți avea reduceri, însă fără a menționa discountul oferit pentru a păstra ideea de surpriză și curiozitate. 

Aici se mai pot oferi suplimentar instrucțiuni legate de cum să își creeze cont pentru a putea adăuga produsele favorite în wishlist sau în coșul de cumpărături și să fie îndemnați să facă acest lucru pentru a se asigura că vor comanda cât mai rapid și ușor, și ca nu vor ajunge în situația în care stocul să fie epuizat. 

Recomandarea noastră este includerea unui countdown care le indice cât mai au de așteptat până la începerea reducerilor, creând senzația de urgency.

Black Friday

Ulterior acestei perioade de teasing, urmează planificarea marelui eveniment, unde obiectivul principal este acela de creștere a vânzărilor, iar focusul trebuie să fie pe partea de performanță. Iată câteva aspecte esențiale la care ar trebui să fii atent:

  • Setează campaniile înainte de Black Friday (chiar dacă încă nu dispui de materiale și de landing page), crează textele & anunțurile și nu uita de extensii, în special de Promotion Extensions
  • Asigură-te că focusul este pe campanii cu obiectiv de sales
  • Planifică atent cuvintele cheie pe care le vei folosi (nu recomandăm folosirea cuvântului black friday, doar în cazul în care bugetul este suficient de mare)
  • Alocă un buget separat pentru Black Friday, pe lângă cel al campaniilor on going și asigură-te că dispui de un buget de rezervă (în cazul în care campaniile devin limitate)
  • Creează liste de audiențe bine definite pentru fiecare campanie, pornind de la publicul tău țintă (nu uita de listele de remarketing!)
  • Verifică feed-ul de produse din Merchant Center, și asigură-te că sunt toate produsele active
  • Găsește o formulă ideală de platforme complementare, potrivite pentru tipul tău de business, care să transmită un mesaj unitar
  • Creează un landing page dedicat reducerilor de Black Friday, care include mesaje promoționale, etichete de prețuri reduse, countdown și alte elemente atractive
  • Ai grijă ca site-ul să se încarce repede și nu ai erori în paginile acestuia

Mai departe, voi detalia câteva dintre aspectele enumerate anterior, care în general necesită explicații suplimentare prin prisma complexității lor.

✅ Buget

Un aspect cheie al planificării este alocarea inteligentă a bugetelor în funcție de etapele funnelului de achiziție. Din moment ce costurile PPC pot varia semnificativ în perioada aglomerată de Black Friday, o planificare atentă te poate ajuta să obții un reach ridicat fără a depăși bugetul. 

În plus, fii pregătit să ajustezi permanent bugetul în timp real, în funcție de performanța campaniilor. Esențial este ca în ziua evenimentului concentrarea să fie pe performanță. Aici intervine importanța unui buget de rezervă, pentru a face față competiției agresive și pentru a avea resurse în cazul în care cererea este peste așteptări. 

Detaliază bugetele pe canale și tipuri de campanii în media plan, asigurându-te astfel că ai o strategie clară și bine pusă la punct. În felul acesta, vei obține un reach ridicat cu costuri optimizate, făcând fiecare leu investit să conteze.

✅ Audiențe

După cum am precizat și anterior, este foarte important să ne adresăm tuturor utilizatorilor din funnel, astfel:

  • Awareness pentru audiențele reci

În prima etapă a pregătirilor pentru Black Friday, ne concentrăm pe audiențele reci, adică pe persoanele care nu au avut nicio interacțiune anterioară cu brandul. Utilizăm canalele de social media, publicitatea online și marketingul de conținut pentru a atrage atenția acestor audiențe. Trebuie să te asiguri că ai un conținut de calitate, inclusiv articole informative, infografice și video-uri care prezintă beneficiile produselor și soluțiile oferite.

  • Teasing pentru audiențe in-market

Odată ce atenția audiențelor reci a fost captată, acetea se transformă în audiențe in-market (persoane care au interacționat deja cu brandul nostru, dar nu au făcut încă o achiziție), moment în care începem procesul de teasing. Le poți oferi un avantaj special, cum ar fi accesul în avans la oferte exclusive, preview-uri ale produselor care vor fi disponibile în timpul Black Friday și alte stimulente care să-i încurajeze să se întoarcă pe site-ul tău.

  • Evenimentul în sine pentru audiențele de remarketing

În ziua Black Friday, ne concentrăm în special pe audiențe de remarketing (persoane care au interacționat cu brandul nostru și au arătat un interes clar). Acesta este momentul în care oferim cele mai atractive reduceri și oferte speciale pentru a-i convinge să finalizeze achizițiile. În plus, folosim funcționalități de retargeting dinamic pentru a afișa produsele pe care le-au vizualizat anterior și care ar putea fi de interes pentru ei.

✅ Anunțuri & Content

Un aspect esențial al succesului nostru în cadrul evenimentului Black Friday este personalizarea mesajelor pentru fiecare tip de audiență și etapă din strategie. Utilizatorii se simt bine când li te adresezi direct și le oferi promoții personalizate, și implicit un sentiment de apreciere și apartenență.  

În plus, trebuie să te asiguri că tot ce ține de elementele creative este pregătit din timp (începând de la copy-uri, pâna la bannere și conținut video). În acest fel poți preveni apariția diverselor erori în platformă, dar și evitarea unui delay de aprobare în ziua evenimentului.

Nu în ultimul rând, este foarte important să nu neglijezi conținutul video, mai ales în perioada de teasing. Pe lângă crearea unei conexiuni emoționale, videourile captează atenția rapid, pot explica în detaliu produsele și pot contribui la creșterea încrederii față de brand. 

Utilizatorii tind să răspundă pozitiv la tipul acesta de conținut,  în special spre finalul lunii octombrie, când încă se află în faza de documentare. Astfel, dacă ne raportăm la costul per view, cea mai bună perioadă pentru reclamele video este luna octombrie. Din noiembrie, costurile per view sunt în creștere până spre sfârșit de an.

Noi suntem tare entuziasmați de potențialul acestei perioade, motiv pentru care am început deja pregătirile. Te sfătuim să procedezi și tu la fel și sperăm că aceste informații te vor ajuta să ai cel mai la înălțime Black Friday de până acum! 

Citește și alte articole asemănătoare:

Google Analytics 4

Cerul e limita de jos.

Când lucrezi cu oameni cu idei mărețe.

Tot mai relevanți,
tot mai sus.

E important să nu uităm niciodată de unde am plecat. Dar, poate la fel de important, e să nu ratezi unde poți să ajungi. De la primul proiect, plănuim să-ți arătăm cât de sus putem ajunge prin Performance Marketing.

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile site-ului.*
Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?