Contextul în care ne aflăm este unul deosebit, iar business-urile fac restructurări de strategii astfel încât să poată să ajungă mai ușor la audiența pe care și-o doresc. Astfel au apărut o serie de abordări care să răspundă la acest nou context.
Una dintre aceste abordări este Growth hackingul în marketing care este un concept ce a apărut în 2010 (inventatorul său este Sean Ellis, fondator și CEO al GrowthHackers) și încă este o metodă populară după atâta timp, în special în rândul business-urilor la început de drum sau care au un buget de marketing mic. Este menit să răspundă la nevoia de a crește rapid chiar și atunci când au un buget mai mic de promovare. Prin urmare, obiectivul principal al acestor strategii este de creștere și se concentrează să achiziționeze cât mai mulți clienți cu un efort cât mai mic. În România este un concept relativ nou, însă începe să fie tot mai prezent în strategiile de marketing al marilor jucători de pe piața românească.
Dar ce este diferit la acest concept?
În primul rând, pentru că se concentrează pe întreg funnelul de marketing, acordând o atenție sporită fiecărui pas, astfel se asigură că fiecare etapă aduce cât mai mult trafic care poate fi exploatat mai departe.
În al doilea rând, cei care adoptă această metodă explorează fiecare canal de comunicare (nou sau vechi, popular sau abia lansat) cu scopul de a aduce cât mai mult trafic către site și de a ajunge la o audiență cât mai mare. În marketingul tradițional se comunică majoritar pe canalele populare unde sunt cei mai mulți utilizatori ai platformei, însă aici comunică și competiția, ceea ce înseamnă că audiența se împarte.
Un alt aspect important este contentul care este unul de calitate și care are în centru nevoile clientului. De asemenea, cei care au această mentalitate au capacitatea de a se adapta atunci când abordarea curentă nu mai funcționează. Astfel, reușesc să livreze la standardele audienței indiferent de împrejurimi. Și nu în ultimul rând, aceștia își bazează deciziile în urma analizei datelor obținute, ceea ce îi face să-și optimizeze eficient eforturile.
Cum poți avea și tu o strategie de tipul growth hacking
În primul rând, e bine să îți setezi obiective pe care să încerci să le atingi prin diferite mijloace. În al doilea rând, cu obiectivele setate, testează mijloace de comunicare care sunt noi pentru tine. Prezența în online este foarte importantă, mai ales atunci când vrei ca produsul sau serviciul pe care îl oferi să se numere printre alegerile audienței și a doua oară. Poți începe să testezi întâi o comunicare organică, publicând în mod constant pentru a păstra relația cu audiența, după care poți explora și zona de paid pentru un boost de trafic. Ai curajul să testezi diverse materiale pentru a vedea la care răspunde publicul mai bine.
Iată câteva canale pe care să le încerci:
YouTube – este un canal de comunicare în continuă dezvoltare care conține content din toate domeniile de interes. În plus, este un canal pe care oamenii îl accesează atunci când fie au nevoie să se informeze, documenteze sau să se relaxeze. În medie, pe YouTube audiența petrece în jur de 90 de minute iar vârsta audienței este foarte variată, ceea ce înseamnă că este un canal pe care ar trebui să îl incluzi în strategia ta de marketing de anul acesta (și nu numai). Pe lângă posibilitățile de expunere organică, Google pune la dispoziție o multitudine de tipuri de campanii menite să ajungă la audiențele din întreg funnelul tău și care se pliază pe obiective atât de awareness cât și pe obiective de performance. Te invităm să urmărești podcastul nostru Cum să îți construiești strategia de marketing în cel mai important trimestru al anului | Episod 1 unde invitatul Roman Bălțeanu, 𝗔𝗴𝗲𝗻𝗰𝘆 𝗔𝗰𝗰𝗼𝘂𝗻𝘁 𝗦𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲𝗴𝗶𝘀𝘁 𝗹𝗮 𝗚𝗼𝗼𝗴𝗹𝗲 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶𝗮, vorbește pe larg despre importanța acestui mijloc de comunicare.
TikTok – canalul care a crescut în popularitate atât de rapid în ultima perioadă și unde poți găsi informații pe orice temă. Este canalul unde îți poți exprima creativitatea și poți arăta altă față a brandului tău așa că îi poți da o șansă și să îl incluzi în următoarea ta strategie. Noi, Canopy, folosim acest canal să prezentăm atât frânturi „din culise” cu echipa, vibe-ul de la birou, momente memorabile care ni s-au întâmplat sau evenimente la care am participat, și, de ce nu, „pastile” de informații bine structurate care să ajute audiența noastră să rămână informată și actualizată. Poți decide ce content să publici pe acest canal astfel încât să reprezinte businessul tău și te încurajăm să îl incluzi în următoarea ta strategie pentru a ajunge și la audiența acestui mijloc de comunicare. Pentru inspirație, ne poți da un follow atât nouă cât și altor creatori de conținut astfel încât să îți găsești propria „voce”. Pe noi ne găsești pe TikTok astfel: canopydigital.
Pinterest – locul unde oamenii își caută inspirația, fie că vorbim de ținuta pe care să o poarte a doua zi, modul în care să își decoreze casa, cum să își îngrijească grădina, ce cărți să mai citească sau sfaturi în materie de beauty sau sănătate. Pentru că este un canal atât de versatil, poți fi creativ cu ce postezi în organic astfel încât să atragi interesul audienței. Din 2019, Pinterest și-a deschis porțile promovării și în România punând la dispoziție varii tipuri de campanii care să se plieze pe orice obiectiv ai avea. În plus, este o alternativă mai eficientă din punct de vedere al costurilor având în vedere că este un mijloc relativ nou de promovare.
LinkedIn – oricând este un moment bun să fii aici prezent deorece așa poți intra ușor în legătură cu potențiali colaboratori sau, de ce nu, cu viitori angajați. Este un spațiu unde se păstrează o conduită profesională și subiectele tratate sunt din spera de business. Acest canal se dovedește eficient pentru numeroase tipologii de business iar cu o strategie bine pusă la punct și cu obiective clare poți obține rezultate pe măsură. Acest canal poate veni și cu un dezavantaj al costului prin comparație, având în vedere că audiența este mult mai targetată.
Email / SMS Marketing – deși pare că suntem copleșiți de emailuri/SMS-uri zi de zi, aceasta este o metodă prin care îți poți fideliza audiența la costuri cât mai mici. Rezultatele se văd atunci când ai o bază de date generoasă însă nu e prea devreme să începi și când baza ta de date este modestă. Aici poți oferi oferte și reduceri exclusive, poți anunța lansări de produs, și, de ce nu, poți să îl gândești ca un canal de educare al audienței tale.
Care din canalele de mai sus îți sunt potrivite și în care merită să investești mai departe? Răspunsul este: oricare canal care îți aduce trafic pe site, care îți aduce conversii sau care contribuie la conversia finală și care îți readuce clienții mai vechi înapoi pe site.
Ca să afli care este combinația potrivită ție, e important să testezi pe rând și să iei decizii în funcție de rezultatele înregistrate până ajunge ca strategia ta să atingă obiectivele pe care ți le-ai propus. Ceea ce înseamnă că testarea este pasul următor. Fără testare nu știi ce merge și ce nu merge în strategia ta. Trebuie să știi de unde îți vine traficul, de unde îți vin rezultatele și cât de important este fiecare canal în strategia ta, dar și care este aportul său la rezultatul final. Toate aceste lucruri le poți afla doar dacă ai un tracking bine pus la punct încă de la începutul promovării. Îți recomandăm să ai instalate toate codurile de tracking sau pixelii unei platforme, chiar și în cazul în care faci teste și nu te gândești la o continuare pe o perioadă lungă de timp. Analytics este platforma cea mai populară de urmărire a datelor care este disponibilă în mod gratuit și pe care ți-o recomandăm încă de la început.
La fel de importantă este și experiența utilizatorului cu produsul (customer journey) așa că asigură-te că, atât în online cât și în offline, utilizatorul are parte de o experiență plăcută astfel încât să își dorească să se întoarcă la brand. Ai grijă la review-uri și la cometariile care se găsesc în online și găsește modaități de a le îmbunătăți.
Dacă totuși consideri că sunt lucruri pe care nu le poți face singur, recomandabil este să apelezi la o agenție care poate veni cu o viziune de ansamblu, care cunoaște toate toolurile care să ajute brandul tău să crească, care este la curent cu modificările din piață și ce este nou și care să poată să îți ofere suport constant, adaptat nevoilor tale, pentru orice canal de promovare ai avea în minte. Important este să rămâi deschis experimentelor și să ai o deschide către zona tehnică în această colaborare.
Cu fiecare client cu care colaborăm ne propunem să găsim noi oportunități de promovare iar prin parteneriatele pe care le-am dezvoltat de-a lungul timpului, reușim să dezvoltăm strategii de promovare, atât în zona organică cât și cea plătită, astfel încât să obținem creșteri pentru brandurile pe care le reprezentăm. Dacă ești dispus să experimentezi noi strategii și să crești un brand în online, te așteptăm la o întâlnire.