Blog

Despre coduri de tracking și protecția datelor

Dragos Tica • 22 septembrie 2022

Câți utilizatori au intrat pe site? Cât timp au petrecut aceștia în landing page? Care sunt cele mai bine vândute produse din site? Din ce segment demografic fac parte utilizatorii site-ului tău? Care este sursa principală de trafic din site? Acestea sunt întrebări la care nu putem găsi un răspuns exact fără un cod de tracking implementat în site și o platformă de colectare și raportare a datelor.

Ce este un cod de tracking și cum arată acesta?

Un cod de tracking este un fragment de cod (snippet) care se instalează în codul sursă al site-ului. Codul de tracking este folosit pentru a înregistra date despre comportamentul utilizatorului. Acesta colectează informații și acțiuni pentru a putea optimiza performanțele campaniilor de marketing. 

Aceste linii de cod permit specialiștilor să analizeze sursa traficului, date despre utilizatori, precum date demografice, dar și acțiuni pe care aceștia le fac în site: produsele pe care le adaugă în coș, paginile pe care aceștia le-au vizitat, timpul petrecut în pagină și realizarea unei conversii in site. 

Toate platformele care oferă servicii de advertising folosesc astfel de coduri pentru a înregistra date despre utilizatori: Google, Facebook, Tiktok și multe altele. Un raport cât mai detaliat despre acțiunile utilizatorilor în site îi ajută pe specialiști să înțeleagă nevoile și dorințele acestora mult mai bine, ajustând astfel eforturile de marketing în concordanță cu publicul țintă.

Colectarea datelor personale 

Înainte de a vorbi despre cum colectarea acestor date reprezintă o problemă, trebuie să înțelegem modul în care platformele colectează informații despre utilizatori prin cookies.

First party cookies – sunt generate de un site (domeniu) și colectează informații despre utilizatori doar din acel site. Mai exact, aceste date nu sunt transmise și către alte domenii sau platforme de advertising. Când vizitezi un site, de cele mai multe ori, vei fi întrebat dacă dorești să accepți politica lor de cookies. În unele cazuri, site-ul îți poate bloca accesul dacă refuzi. Aceste cookies sunt concepute pentru a îmbunătăți și personaliza experiența unui utilizator în website. 

Ți s-a întâmplat vreodată să accesezi un site și să fie salvate userul și parola ta acolo? Dacă da, atunci ai întâlnit acest tip de cookies.

Third party cookies – acest tip de cookies au fost și încă sunt (nu pentru mult timp) baza fundamentală a marketingului digital. Ele sunt generate de o terță parte și înregistrează date despre utilizator pe mai multe site-uri. Permit platformelor să colecteze informații despre utilizatori, fără ca aceștia să cunoască concret datele colectate și modul în care sunt folosite. Mai exact, activitatea online a unui utilizator va fi înregistrată pe toate site-urile care folosesc metode de tracking și, în funcție de această activitate,de interese și de date demografice, i se va contura un profil de utilizator și i se vor afișa reclame personalizate.

Acest fenomen de colectare necontrolată a datelor prin third party cookies a fost, pentru foarte mult timp, tolerat de instituțiile legislative, însă, pentru combaterea acestuia și pentru siguranța datelor utilizatorilor, s-au creat noi legislații precum GDPR ( General Data Protection Regulation) sau CCPA (California Consumer Privacy Act). Din momentul aplicării acestor legi, site-urile au fost nevoite să facă trecerea ușor, ușor către o eră a cookie-urilor de tip first party data.

Sfârșitul third party Cookies

Adaptarea la o lume digitală fără third party cookies a cauzat multe nopți nedormite în rândul specialiștilor de marketing. Platformele de advertising sunt obligate să se adapteze la o lume în care protecția datelor utilizatorului este de maximă importanță. 

Apple a început să introducă protocoale de securitate precum Intelligent Tracking Protection (ITP), care oferă utilizatorului posibilitatea de a bloca platformele din a urmări activitatea cross-site. Orice browser disponibil pe IOS este obligat să aibă acest protocol implementat. 

Update-ul la iOS 14.5 a fost o victorie uriașă pentru utilizatori, întrucât, pentru prima dată în istoria digitală, utilizatorul poate bloca aplicațiile din a îi urmări activitatea și colecta date despre el în timp ce folosește alte aplicații. 

Ți s-a întâmplat vreodată să realizezi o căutare pe Youtube, iar apoi să primești reclame în alte platforme pentru produsul respectiv? Despre acest lucru este vorba cand vorbim de third party cookies. Dar Google ce va face? Acest gigant digital din lumea marketingului a decis trecerea completă la cookies de tip first party din 2023. Lumea marketingului digital se află într-o restructurare. Platformele oferă deja soluții pentru advertiseri, dar și pentru utilizatori. Un lucru este clar: siguranța și confidențialitatea datelor utilizatorilor nu a fost niciodată mai importantă decât este acum.

Trecerea la GA4

Actuala versiune de Google Analytics (Universal sau GA3) va înceta să colecteze și să raporteze date din 1 iulie, 2023. Trecerea la GA4 marchează începutul unei ere în lumea digitală fără cookies. Odată cu introducerea GDPR, site-urile sunt obligate să informeze utilizatorul despre politica lor de cookies și să ceară acordul acestuia pentru utilizarea acestor date.

Este binecunoscut faptul că orice specialist de marketing sau business are nevoie de date pentru a concepe strategii și mesaje relevante utilizatorilor, dar ce se va întâmpla când acestea nu vor mai fi disponibile în formatul lor actual? Cunoaștem că din ce în ce mai mulți utilizatori refuză sau elimină complet accesul la datele lor de navigare prin cookies. 

GA4 vine în întâmpinarea acestei probleme, astfel încât nu se va mai baza pe informații stocate în browser. Utilizând tehnologii noi, de tip machine learning, GA4 umple aceste “goluri de date”. Este conceput pentru un viitor în care protecția datelor utilizatorilor este prioritară și respectă toate cerințele GDPR.

3 motive simple pentru a implementa acum GA4

  1. Vor dispărea datele din Google Universal Analytics

De la 1 ianuarie 2024, nu vei mai putea accesa datele din GA3. Google a anunțat că după 6 luni de la lansarea oficială a GA4, datele din Universal nu vor mai fi disponibile. Această trecere nu ar trebui să te prindă nepregătit. Implementează acum GA4 pentru a avea un istoric de date în cont. Acesta va înregistra date în paralel cu proprietatea de UA.

  1. Optimizezi campaniile de marketing

Fie că vorbim despre un site de e-commerce sau generare de leaduri, implementarea GA4 trebuie făcută cât mai rapid. Înregistrează parametrii și metricii importanți pentru business-ul tău astfel încât impactul la momentul migrării să fie cât mai mic. Pentru construirea unei strategii de marketing orientate spre succes, datele sunt necesare. 

  1. Te familiarizezi cu interfața

GA4 nu vine doar cu schimbări în modul de înregistrare a datelor. Interfața și modelul de raportare sunt mult diferite față de versiunea actuală. Observă încă de acum diferențele dintre cele două platforme și adaptează modul de lucru în noua platformă.

Trecerea la GA4 nu este opțională. Pentru a respecta confidențialitatea datelor utilizatorilor, dar și pentru a rămâne relevanți în strategiile de marketing, implementarea GA4 trebuie făcută cât mai rapid.

Lumea digitală este într-un progres continuu, în acest moment trecem prin această schimbare uriașă la nivel de protecție a datelor. Abilitatea de adaptare a fiecărui business sau specialist de marketing la schimbările din digital va determina si performanțele acestora. Tu ai implementat GA4? 

Citește și alte articole asemănătoare:

Threads

Cerul e limita de jos.

Când lucrezi cu oameni cu idei mărețe.

Tot mai relevanți,
tot mai sus.

E important să nu uităm niciodată de unde am plecat. Dar, poate la fel de important, e să nu ratezi unde poți să ajungi. De la primul proiect, plănuim să-ți arătăm cât de sus putem ajunge prin Performance Marketing.

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile site-ului.*
Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?