Blog

Ce este Google Analytics 4?

Canopy • 06 aprilie 2022

Guest Post semnat de Gabriel Nistoran

În 2019, Google a anunțat noua versiune Google Analytics 4. Anul acesta s-a anunțat că aceasta va rămâne singura versiune funcțională începând cu vara lui 2023.

Versiunea se numește Google Analytics 4 și avem un an să implementăm și să ne punem la curent cu aceasta, mai ales că vine cu multe noutăți majore față de versiunile de Analytics folosite anterior.

App + Web

Prima denumire a aceste versiuni de analytics a fost Google Analytics App + Web. Asta pentru că, pentru prima dată, putem vedea datele din aplicațiile mobile și din website în aceeași proprietate de analytics, deci împreună.

Google Analytics 4 funcționează pe baza de evenimente, lucru valabil atât pentru pagini web, cât și pentru aplicații mobile.

Integrarea cu produse Google

Google Analytics a apărut din dorința Google de a demonstra că este bună publicitatea pe care o oferă. Astfel, și noul Analytics este integrat încă de la început cu Google Ads.

Între timp, GA4 a fost integrat și cu alte produse de la Google, precum Search Console, Google Optimize, dar și Merchant Center.

În plus, Google Analytics 4 se poate integra cu Search Ads 360 și cu Display & Video 360, chiar dacă folosim o versiune gratuită de Analytics. În trecut, doar versiunile plătite de Analytics puteau face acest lucru.

Implementarea GA4

În zona de Admin din Analytics, avem o pagina nouă, numită Data Streams, în care sunt oferite informații privind implementarea GA4 pe iOS, Android și Web.

La fel ca și precedentele versiuni de Analytics, partea de web se face printr-un cod de tracking care se implementează în fiecare pagină din site. Acest lucru se poate face și prin Google Tag Manager, unde nu mai este nevoie de acele linii de cod, ci doar de Measurement ID, pe care îl găsiți în aceeași pagină.

Implementarea în aplicații Android sau iOS se face prin Firebase Analytics, iar contul respectiv va fi legat la contul de Google Analytics.

Implementarea de Ecommerce

Cred că cei mai mulți sunt interesați de implementarea Ecommerce în analytics. Trimiterea comenzilor se face printr-un eveniment numit purchase. Acesta poate avea mai mulți parametri, dar obligatorii sunt:

  • moneda (dacă nu o scriem, nu vom avea date despre valoare)
  • valoarea comenzii
  • ID-ul tranzacției
  • produsele din trazacție

De la Goals la Conversions

Google Analytics ne-a obișnuit întotdeauna cu Obiective sau Goals, dar acest lucru se schimbă în Google Analytics 4. La fel ca majoritatea instrumentelor de analytics, a venit și rândul Google să treacă la Conversions.

Așa cum spuneam, toate informațiile pe care le trimitem către Google Analytics sunt evenimente. În analytics, avem o pagină numită Configure, unde putem vedea toate evenimentele trimise către acel cont. Dacă vrem ca unele dintre acestea să apară drept conversii, nu trebuie decât să bifăm acest lucru, în dreptul fiecărui eveniment.

Evaluarea canalelor de marketing

Google Analytics 4 va cunoaște, fără intervenția utilizatorului,  6 canale diferite pentru traficul plătit: Paid Search, Paid Social, Paid Shopping, Paid Video, Display și Paid Other.

În total, sunt nu mai puțin de 10 canale noi de trafic, față de Universal Analytics. Pe lângă cele de mai sus, se mai adaugă și canalele Organic shopping, Organic video, Audio, SMS, Mobile Push Notifications și Unassigned. Am detaliat fiecare dintre aceste canale noi, precum și pe cele modificate, în articolul Noua clasificare a canalelor de trafic în GA4.

Am scris mai sus despre setarea conversiilor, dar și urmărirea lor este diferită. Pentru prima dată, modelul Data-Driven Attribution este disponibil pentru toate conturile de Analytics (nu doar pentru cele plătite). Mai mult, acest model este setat by default în toate proprietățile, deci nu trebuie să vă mire dacă pe sursele de trafic din GA4 aveți un număr diferit de conversii, comparat cu „vechiul” Analytics.

O altă problemă în evaluarea campaniilor este că noul Analytics nu are un raport pentru Landing Pages, așa cum aveau cele vechi. Problema poate fi rezolvată prin setarea unui raport nou în Explorations, dar se pot modifica și rapoartele existente ca să includă dimensiunea Landing page.

Ce facem cu Google Analytics 4

Avem aproximativ un an până când aceasta va fi singura versiune de Google Analytics care va mai funcționa, așa că este bine să setăm cât mai repede în site-urile și aplicațiile noastre noul Analytics, pentru ca anul următor să avem cu ce să comparăm datele.

Trecerea de la o versiune mai veche de Analytics la GA4 este neplăcută, fiind multe lucruri schimbate și o interfață complet nouă, dar cu cât o facem mai repede, ne va fi mai ușor atunci când vom depinde doar de aceasta.

GA4 nu este final și apar funcționalități noi în timp ce vorbim. Nu avem multe dintre rapoartele cunoscute, dar sper că acest articol este de ajutor pentru setarea și găsirea principalelor informații în noul Google Analytics.



Gabriel Nistoran are o experiență de peste 15 ani în marketing. Este specializat în Performance Marketing și Digital Analytics. A lucrat pentru branduri importante, precum eMAG, Vodafone, VISA, BCR, Doncafé, OLX, AUTOVIT.RO, IMOBILIARE.RO sau Tazz by eMAG. În prezent, este Head of Performance Marketing & Digital Data la o companie din eMAG Group și scrie periodic articole de marketing digital pe webanalyst.ro.

This image has an empty alt attribute; its file name is ZAZ7321-1024x683.jpg

Citește și alte articole asemănătoare:

migrarea la GA4

Cerul e limita de jos.

Când lucrezi cu oameni cu idei mărețe.

Tot mai relevanți,
tot mai sus.

E important să nu uităm niciodată de unde am plecat. Dar, poate la fel de important, e să nu ratezi unde poți să ajungi. De la primul proiect, plănuim să-ți arătăm cât de sus putem ajunge prin Performance Marketing.

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile site-ului.*
Deschide chat
Bună! Am nevoie de mai multe informații
Bună 👋
Cu ce vă pot ajuta?