Unii visează la un job în marketing online. Alții se gândesc la el, dar nu știu exact ce presupune. Eu am ajuns să lucrez în marketing online fără să îmi fi propus asta și vreau să îți povestesc ce am descoperit.
Îmi place să pun foarte multă pasiune în ceea ce fac. Am căutat acel job care să mă facă să zâmbesc dimineața când plec spre birou, acel job în care simți că orele devin secunde și nu îți dai seama că a venit ora la care trebuie să pleci acasă.
Eu pot spune fără să joc teatru că sunt unul dintre norocoșii care l-au găsit. Repede.
De la 18 – 19 ani am fost angajat de 7 ori, în diverse domenii, tocmai pentru a îmi da seama ce îmi place să fac, probabil pentru tot restul carierei. Ideea poate părea ciudată, recunosc, însă în sinea mea, era ca și cum urma să mă căsătoresc cu cineva pentru toată viața, existând șanse mari să nu îmi mai placă.
M-am zbătut, am încercat să fac tot posibilul să-mi placă, să mă duc cu drag la job, însă a fost imposibil să existe o relație între noi. Astfel, am reușit să divorțez de 7 joburi în decursul unui an.
Nu îmi pare rău de timpul investit nici măcar o clipă. Am câștigat o experiență importantă, dorința de „mai bine” și multă răbdare.
Aventura mea în marketing online a început în toamna lui 2015, atunci când am aterizat în programul Online Marketing Academy, derulat de Google România. Am fost înscris de către o persoană apropiată, fără să știu de la început. Am fost sunat și am zis Da!. Eram sătul să tot aud de „agent call-center” și ” junior account manager” pentru piețele externe de capital. Era ceva cu totul și cu totul nou.
Nu aveam nici cea mai vagă idee despre ce este marketingul online și cu ce se mănâncă, însă îl vedeam ca ceva de viitor. Nu pot spune că am fost unul din oamenii care au stat întotdeauna cu doua degete ridicate atunci când se puneau întrebări la curs, însă de fiecare dată când eram numit și întrebat aveam răspunsul și exemplul la mine.
Am auzit ulterior că avem oportunitatea de a beneficia de un internship la diverse agenții de Pay Per Click(PPC) din București, însă trebuia să ai o medie de minimum 94%, rezultată din două examene Google Ads (Fundamentals + altul).
Mi-am dat seama că nu e o glumă, precum cele de care am mai avut parte, și m-am pus cu toată seriozitatea din dotare pe treabă. M-am apucat singur de campanii, am citit sute de articole pe internet, am văzut zeci de videoclipuri pe YouTube și am început să mă îndrăgostesc.
După tot acest preludiu :), am reușit să obțin un scor de 97.5% care m-a propulsat, un an mai târziu, direct la ușa sediului Canopy.
Am ciocănit timid și ușa mi-a fost deschisă, cu zâmbetul pe buze, de un om înalt, prietenos, cu care m-am împrietenit în mai puțin de 30 de minute. Cum și de ce? Pentru că împărtășeam aceeași pasiune și dragoste pentru marketingul online.
Experiența unui internship în marketing online
Timp de 90 de zile, care nici nu ştiu când au trecut, am venit cu zâmbetul pe buze şi pregătit să ofer 200% din potenţialul şi energia mea.
Am întâlnit oameni minunaţi, care mi-au pus pe tavă experienţa şi sufletul lor. Aici mi s-a spus prima dată în viaţa mea „Mulţumesc” pentru un lucru absolut firesc şi banal. Nu am simţit niciodată oboseala, deoarece Nopy a avut grijă, şi are în continuare, să ne încarce constant bateriile.
Aici am simţit ca mă potrivesc ca o mănuşă echipei, fapt care m-a ajutat să învăţ şi să pun în practică rapid tot ceea ce am asimilat. Experienţa de până acum m-a învăţat că unul dintre cele mai importante lucruri care contează la job este colectivul în care lucrezi. Dacă nu te integrezi în colectiv, nu ai nicio șansă de a fi fericit la locul de muncă.
Am înţeles repede cum stau lucrurile într-o agenţie de marketing online şi la fel de rapid am conștientizat că aici îmi este locul şi că asta vreau să fac mai departe.
Am învățat să dau viață campaniilor de Google Ads într-un mod cât mai eficient şi să analizez website-urile clienţilor din perspectiva nevoilor publicului.
Am participat la întâlniri cu clienţii agenţiei, în urma cărora am învăţat să îi ascult şi să vin cu idei noi pentru obiectivele pe care aceştia doresc să le atingă în business-ul lor. Aceasta este şi cea mai mare provocare pe care am întâmpinat-o în aceste trei luni, deoarece aveam impresia că toate ideile mele au fost demult aplicate de altcineva.
În timpul internship-ului la Canopy m-am familiarizat cu principalii indicatori din punct de vedere al performanţei unui cont Google Ads, începând de la numărul de impresii şi până la costul total al investiţiei clientului şi am devenit prieten la cataramă cu KPI și conversiile.
Am reuşit să obţin o primă conversie în numai 60 de secunde de la lansarea anunţului pe Facebook Ads.
În afară de aspectele de mai sus, am râs mult zi de zi, am participat la team building-uri, am băut muuultă cafea, iar în fiecare zi am învăţat ceva nou.
De știut despre un job în marketing online
În urma aceastei experienţe, aş vrea sa îți împărtăşesc 5 lucruri mai puțin discutate despre un job în marketing online în general și PPC în particular:
1. Este necesar să știi mai mult decât Google Ads
Job-ul de specialist PPC este complex atât ca activități, cât și ca skill-uri personale, presupune creativitate, organizare, orientare către cifre și analiză și multe altele. Deși Google Ads este una dintre cele mai populare şi performante platforme folosite în marketingul online, nu este singura cu care vei lucra ca specialist PPC.
În funcţie de nevoile şi obiectivele clientului vei folosi și Facebook Ads, Google Analytics și multe alte instrumente care îți vor ușura munca. De mare ajutor sunt și cunoștințele despre Photoshop și magicul Excel. Dacă vrei să afli mai multe, vezi aici cum lucrează un specialist Pay Per Click şi ce compeţenţe îi sunt necesare.
2. Google Ads nu este chiar accesibil
Google Ads este un sistem de promovare popular în domeniul online, însă și complex. Îți permite plasarea de reclame în rezultatele căutarilor în motorul Google, pe site-urile partenere, având la bază audiențe vizate după cuvinte cheie, îți permite remarketingul pentru multe tipuri de categorii de public și multe altele.
Nu este un sistem ușor de învățat, dar există avantajul de a avea acces la o multitudine de resurse de învățare. Dorință să fie, că restul se rezolvă. În plus, la internship-ul Canopy, de exemplu, am exersat ce am învățat și mi-a fost mai ușor să asimilez opțiuni noi.
3. Trebuie să fii autodidact
Indiferent cât de mult ești învățat și susținut într-un internship, nu este suficient.
Dacă nu exersezi extra, nu te documentezi despre toate opțiunile platformelor, nu citeşti articole despre inovaţiile din domeniu, nu esti la curent cu strategii noi și tendințe în materie de anunţuri şi platforme, rişti foarte mult să rămai în urmă. Actualizarea va fi apoi din ce în ce mai greu de realizat.
4. Clienți dificili
Clienții sunt diferiţi şi au nevoi diferite, este o diversitate care mie îmi place, te provoacă permanent. Unii au experiență în marketing online, unii au folosit multe platforme și strategii, alții mai puțin, însă sunt deschiși la propuneri relevante.
Apar situații în care este dificil să fii pe aceeași lungime de undă cu el, e posibil să își dorească o strategie pe care tu, ca specialist, o consideri nepotrivită și cu potențial mic de performanță. Este important să înțelegi nevoile clientului și să ajungi la un acord cu el, având ca focus performanța. Nici pentru tine, nici pentru el nu e un avantaj să arunce cu banii pe fereastră.
5. Trebuie să găsești întotdeauna motive să zâmbești
Este important să nu uiți de ce ai ales să faci marketing online, să nu îți pierzi pasiunea. Munca de zi cu zi presupune cercetare, setarea campaniilor, crearea unor reclame creative, schimb de mail-uri cu clienți, monitorizarea și optimizarea campaniilor și multe altele, de multe ori poate uiți să mai zâmbești. Eu sunt de părere că întotdeauna vor fi motive să zâmbești, găsește-le :).
Recunosc că sunt norocos fiindcă fac ce îmi place și că am ocazia să mă dezvolt în acest mediu. Vestea bună este că la Canopy sunt disponibile noi locuri pentru internship în PPC, poți aplica AICI.
Dacă ai deja ceva experiență, poate vrei să faci un pas înainte ca Specialist PPC în echipa Canopy.